Tavoite

Äkräs­hankkeen tavoitteena on lisätä nuorten tietoisuutta metsäalasta ja metsäalanyrittäjyydestä uusien, pelillisien ja pinnalla olevien teknologioiden ja menetelmien avulla.Äkräs­hanke on jatkoa aiemmin aloitetuille toimille ja avaa kokonaan uusia polkuja japidemmälle vietyjä toteutuksia saavuttaakseen suosiota ja tietoisuutta nuorten keskuudessa.’Tuottava Tuohi’-­hankkeen aikana huomattiin, että kiinnostus peli toteutuksiin on lapsilla januorilla korkealla. Mutta ei riitä, että toteutettuna on yksi hyvä kokonaisuus. Nuoriso tarvitseekoko ajan uusia virikkeitä ja mielenkiintoisia toteutuksia, joiden kautta heille on mahdollistatuoda tietoutta myös oikeista ja tärkeistä asioista.Myös metsäala kehittyy tänä päivänä vauhdilla ja uusi teknologia on vienyt pois nuorisontietoisuuden luonnosta ja luontoarvoista. Pyrimme Äkräs­hankkeella kääntämään tilannettasiihen, että peliteknologian kautta herätämme uudelleen nuorison kiinnostuksen luonnosta,metsästä ja siihen liittyvistä toiminnoista.Hankkeen yleisenä tavoitteena on vahvistaa nuorten ja kaupunkilaismetsänomistajienmetsätalouden ja luonnon tietämystä sekä tehostaa edelleen metsätalouden viestintää osanabiotalouden kasvuaHankkeen yleisenä tavoitteena on vahvistaa nuorten ja kaupunkilaismetsänomistajienmetsätalouden ja luonnon tietämystä sekä tehostaa edelleen metsätalouden viestintää osanabiotalouden kasvua. Hanke edistää lasten ja nuorten kiinnostusta alasta ja antaa heilleperustiedot metsien eri hyödyntämismahdollisuuksista kestävän metsätalouden periaatteidenmukaisesti.Äkräs­hankkeessa idea perustuu vahvasti siihen, että toteutetaan pieniä pelikokonaisuuksia,jotka koostetaan saman ‘sateenvarjon’­toteutuksen alle. Hanke tutkii ja toteuttaa uusiateknologisia ratkaisuja, joilla pelien pelimekaniikka saadaan nostettua uudelle tasolla ja sitäkautta tuotua nuorison tietouteen metsäalalla olevia mekaniikkoja (esimerkiksi halonhakkuu,joka oli Mottimestarissa kantava idea).Aiemmissa projekteissa pelaajan on pitänyt etsiä aina jokainen peli Tuottava tuohi internet sivunkautta. Hankkeen tavoitteena on edistää lasten ja nuorten tietämystä metsäalasta ja saada heidätymmärtämään metsätaloutta ja kestävää metsänhoitoa lapsia ja nuoria kiinnostavalla jainnostavalla tavalla. Tavoitteena on myös saada nuoret kiinnostumaan alan koulutuksesta jatyöpaikoista. Nuoret kaupunkilaiset metsänomistajat eivät välttämättä tiedä, mitä ansainta javirkistysmahdollisuuksia heidän metsätilallaan on. Peli(t) ja framework, joka sen ympärillerakennetaan mahdollistaa sen, että eri kouluasteet voivat ottaa koko frameworkin käyttöönsä japoimia sieltä sellaiset osiot, jota tukevat ikäryhmän kehitystä. Hanke vahvistaa metsäsektorin ja metsien moninaiskäytön mahdollisuuksia lasten ja nuortenkeskuudessa.  Metsäala mielletään positiivisia mahdollisuuksia tarjoavaksi toiminta­ jaelämysmaailmaksi. Lapset ja nuoret oppivat hyödyntämään ja arvostamaan metsäalantarjoamia mahdollisuuksia opiskelu­, työ­ ja virkistyskäytössä. Alan vetovoima ja imagovahvistuu.Hanke vaikuttaa maaseudun ja kaupungin rajojen hälventymiseen, edistäen kaupunkien lastenja nuorten tietoisuutta metsäalan mahdollisuuksista. Lisäksi lasten ja nuorten kiinnostus metsäomistusta kohtaan kasvaa. Metsistä saatava taloudellinen hyöty lisääntyy metsäalanvetovoimaisuuden kasvaessa. Hankkeen määrällisenä tavoitteena on pelin käyttäjämäärien kasvu, joka todennetaanlataus määrillä ja luotavan portaalin käyttäjätunnusten määrällä. Tavoitteena on että pelinlatausten määrä on 3000 ja käyttäjätilejä on portaalissa vähintään 50. Lisäksi tavoitteena on ettäpeliä käyttävät opetus organisaatioita on 10­15 ja muita organisaatioita 10.

Tulokset

Äkräs hankkeessa toteutetaan yksi ‘ohjelmisto’, jonka alta on pääsy kaikkiin olemassaoleviin metsäpeli sisältöihin. Myös niihin, jotka on toteutettu aiemmassa projektissa. Tämänsateenvarjon alta pelaaja löytää pelit helposti ja pelaaja pystytään opastamaan helposti peliäpelaamaan. Idea on toteuttaa hieman samanlainen kokonaisuus virtuaalimaailmaan, kuin mitämetsäpeliluola ( http://www.tiedekeskus­pilke.fi/fi/tule­oppimaan/metsapeliluolaan/ ) on reaalimaailmassa. Pelaaja pääsee tämän ympäristön kautta suoraan käsiksi uusimpiin peleihin.Jotta ympäristö olisi toimiva ja mielenkiintoinen, toteutetaan siihen nykyisten olemassa olevienpelien lisäksi uusia pelejä, jotka käyttävät ja hyödyntävät nuoria kiinnostavia teknologioita. Hankkeessa toteutettavan tehokkaan ja tarkoituksenmukaisenviestinnän ja markkinoinnin avulla pyritään lisäämään pelien hyödyntämistä erityisesti opetusorganisaatioissa ja erilaisissa luontokeskuksissa. Tämä ‘ohjelmisto’ löytyy tällä hetkellä osoitteesta http://www.metsäpelit.fi