Älypaja – osaamisen ja koulutuksen kehittäminen Rahoittajat Lisätietoa Arja Kotkansalo Aikataulu 1.9.2018 -31.12.2021 Kokonaisbudjetti EU-rahoituksen osuus 240115 € Organisaation oman rahoituksen osuus 48023 € YK:n kestävän kehityksen tavoitteet Koulutus Konetekniikka Osaamisryhmä Uudistuva teollisuus Rahoituslähteet ESR 2014-2020 Hankkeen tila Päättynyt Tavoite Hankkeen tavoitteena on kehittää konetekniikan uuden oppimis- ja TKI-ympäristön käyttöä opetuksessa.Kehittää henkilöstön osaamista vastaamaan uusia osaamistarpeita siten, että se mahdollistaa uudistetun oppimis- ja kehittämisympäristön hyödyntämisen täysimääräisesti.Kehittää opetusta ja oppimista siten, että niissä voidaan hyödyntää investoinnin tarjoamia mahdollisuuksia.Kehittää projektioppimista siten, että opetuksen, TKI-toiminnan ja yritysten tarpeet voidaan yhdistää tehokkaasti.Pilotoida ja testata uudentyyppisiä oppimisprojekteja.Arvioida toimintaa ja tehdä tarvittavat korjaukset.Tiedottaa toiminnasta alueen yrityksille ja yritysten kanssa työskenteleville organisaatioilla. Tulokset Hankkeessa Lapin AMKin henkilöstöä osallistui useisiin eri koulutuksiin mm. 3D metallitulostus, etävalvonnan mahdollisuudet, työsuojelun/työturvallisuuden perehdytyskoulutus, EWM hitsausalitteiston:n XNet ohjelmiston lisäkoulutus sekä täydennyskoulutus digitaalisen (Festo) tuotantoympäristöön. Yhteisiä sekä Lapin AMKin henkilökunnalle kuin yrityksille suunnattuja fyysisesti paikan päällä tapahtuvia koulutuksia pidettiin mm. tuotetiedon hallintaan (PDM) ja lasermerkkaukseen. Myös Matterport-sovelluksella tilan hallintamalli Älypaja oppimisympäristössä toteutettiin suunnitteluyrityksen tarpeisiin. Korona epidemian vallitessa koulutukset muuttuivat virtuaalisesti tapahtuviksi. Koulutuksia toteutettiin mm. projektinhallinnan-, toiminnanohjauksen (ERP)-, ja Lean perusteisiin. Edellä mainittuihin koulutuksiin osallistuivat myös insinööriopiskelijat. Hankkeen alkuvaiheessa fyysisiä seminaareja ehdittiin järjestää muutama, joita olivat ‘Uudistuvat tuotantoteknologiat’ sekä ‘Fiksukierto’ -seminaarit. Virtuaalisesti tapahtunut ‘ Avoimet ovet verkossa -modernit oppimisympäristöt AMK-opinnoissa’ pidettiin loppuvuodesta 2021.Koulutuksen kehittämisen saralla Älypaja oppimisympäristöä hyödynnettiin useissa eri opetustilanteissa. Reilut 15 opintojaksoa toteutettiin insinööriopiskelijoille. Palvelutoimintana yrityksille toteutettiin mm. säätöhydrauliikan koulutusta oppimisympäristössä. Opetussisältöjä kehitettiin vastaamaan uuden ympäristön ja osaamisen tarjoamia mahdollisuuksia. Useita sekä kansainvälisiä että kansallisia opinnäytetöitä tehtiin, jotka liittyvät Älypaja oppimisympäristöön.Yhtenä pilotti opintojaksona oli 3D-tulostus ja sovellukset, jossa opiskelijat tutustuivat 3D-tuloksen edistyneeseen käyttöön syventäen tietämystään lisäävästä valmistuksesta. Toteutuksesta saatuja palautteita ja kokemuksia käytettiin opintojakson kehittämisessä ja niistä järjestettiin opiskelijoille erillinen Webpropol-kysely liittyen usean eri 3D-tulostustekniikan käyttämiseen ja oppimiseen. Palaute ja kokemukset opintojaksolta olivat erittäin positiiviset. Opiskelijat pitivät erityisesti siitä, että he pystyivät työskentelemään itsenäisesti soveltaen opintojaksolla opittuja tietoja ja taitoja. Palauteen pohjalta opintojakson sisältöä täydennettiin mm. turvallisuusnäkökulma huomioiden. Kyselyn tulokset on julkaistu kansainvälisessä IJIRES-journalissa ‘Perspectives of Mechanical Engineering Students to Learning of Additive Manufacturing – Learning through Multiple Technologies artikkelissa. Hitsausympäristöjen demonstraattoreiden kehittämistä tehtiin yhdessä TKI-toiminnan kanssa. Lapin AMK älypajaan liittyville opintojaksoille tehtiin mm. hitsaukseen liittyviä videoita, jotka on julkaistu Internetissä toimivassa videopalvelu YouTubessa.Älypaja on tekninen ympäristö, jonka käyttäminen edellyttää turvallisuus ja toimintaohjeen laatimista. Em. yhdessä kehitysympäristön toimintamallia muodostavat Älypajan laatujärjestelmän. Näin ympäristö vastaa yritysten normaalia toimintamallia, mikä luo opiskelijoille valmiudet toimia todellisessa yritysympäristössä. Älypajaan liittyville laitteille laadittiin turvallisuusohjeita mm. työohje, laitekortti, kvalifiointisuunnitelma ja -raportti, kalibroitaville laitteille kalibrointi- ja huoltosuunnitelma. Insinööriopiskelijat pääsivät työstämään Älypajan liittyviin laitteiden turvallisuusohjeita innovaatioprojektissa. Toiminta- ja turvallisuusohje laadittiin, johon osana kuuluu Lapin AMKin eri oppimisympäristöjen ylläpidon vastuunjakotaulukko. Älypaja oppimisympäristölle tehtiin laatu- ja toimintakäsikirja, joka on päivittyvä dokumentti. Myös älypajaan liittyviä tuotekortteja tehtiin. Tuotekortteja tullaan hyödyntämään Lapin maakunnallinen Arktisen erikoistumisen osaamiskeskittymä – Arctic Smartness Excellence sivustolle, jotta yrityksillä on helpommin saatavilla Arktiset kehittämisympäristöt -klusterin palvelutoiminnasta tietoa.Lopputuloksena AMKin ja yritysten henkilöstön osaaminen kehittyi palvellen paremmin muutoksessa olevan alan tarpeita. Opetuksen laatu parani ja opetuksen sisällöt ja oppimisprojektitoiminta kehittyvät, jotka takaavat oikean osaamisen omaavan työvoiman saatavuuden. Toiminnalla on laatujärjestelmä ja toimintaohjeistus, minkä lisäksi Älypaja oppimisympäristö toimii osana lappilaisten TKI-toimijoiden ASE-projektissa rakentamaa kehittämisympäristökokonaisuutta. Tulosten hyödynnettävyys menetelmät käytössä konetekniikan koulutuksessa