Tavoite

TP 1 – OPETUS, LapinAMK, Lapin yliopisto.

1.1: Tehdään peliopintoihin kuuluvista ja kehitettävistä kursseista toteutussuunnitelmat ja aikataulututetaan ne. Koskee mm. Pelisuunnittelu ja –teknologia sivuainetta (sis. molempien oppilaitoisten opetusta), sekä kaikkia pelituotantoihin soveltuvia projektiopintoja ja työpajakursseja). Toteuttajat: peliasiantuntija(=projektipäällikkö), yhteistyötoimijat (amanuenssit)

1.2: Suunnitellaan miten peliopintopolku toteutuu, eli milloin ja mitkä kurssit, missä järjestyksessä, jne. Tulevat parhaalla tavalla suoritettavaksi yksittäisen opiskelijan kohdalla. Huomioidaan taide- ja insinööriopiskelijoiden sekä -opettajien erityistarpeet ja osaaminen mahdollisimman järkevän polun löytämisessä. Seurataan miten peliopintopolku toteutuu opiskelijoiden ja opettajien näkökulmasta, kehitetään sitä ja juurrutetaan hyvät käytännöt päivittäiseen toimintaan. Toteuttajat: Insinööri- ja taiteelliset osaajat, peliasiantuntija, opiskelijat

1.3: Kehitetään opiskelijoita varten heidän peliopintopolkunsa suorittamista tukeva mentorointimalli ja juurrutetaan se päivittäiseen toimintaan. Mentorointimalli perustuu kunkin opiskelijan osaamista ja kiinnostusta parhaiten tukevien opettajien ja kokeneempien opiskelijoiden antamaan tukeen ja hankkeen aikana tarkentuvaan käytäntöön siitä, millaisissa jaksoissa ja millä tavoilla tuota tukea annetaan ja saadaan. Toteuttajat: insinööri- ja taiteelliset osaajat (eli kummankin oppilaitoksen opettajat), sekä peliasiantuntija.

1.4: Testataan ja kehitetään pelialan, pelisuunnittelun ja –teknologian opetus- ja oppimismenetelmiä. Juurrutetaan niitä päivittäiseen toimintaan ottamalla käyttöön parhaiksi osoittautuneet menetelmät. Kokeillaan esim. Virtuaalitiimejä (mahdollistaa etätyöskentelyn pitkäkestoisissa tuotannoissa), sekä pelijamien aikana toteutettavaa intensiivityöpajaopetusta. Uusia menetelmiä voidaan ottaa kokeiluun jos/kun niitä löydetään hankkeen aikana. Toteuttajat: Insinööri- ja taiteelliset osaajat, peliasiantuntija, opiskelijat

1.5: Yhdistetään opetusta T&K-toimintaan ja työelämään: tehdään edellä mainittua mentorointia, päästetään opiskelijoiden tiimit pitchaamaan ideoitaan yrityksille ja muille toimeksiantajille, otetaan tilaisuuksiin mukaan toimeksiantajayritysten ja pelialan asiantuntijoiden sekä hankkeeseen osallistuvien opettajien muodostamat juryt arvioimaan opiskelijoiden ideoita ja sparraamaan niitä, viedään parhaat ideat ja niiden tiimit tuotannoiksi ja valmiiksi peleiksi asti osana peliopetusta. Toteuttajat: Insinööri- ja taiteelliset osaajat, peliasiantuntija, opiskelijatOpetusyhteistyömallin toteutuksen dokumentointi ja arviointi, toteutuksen kehittäminen puolivuosittain Insinööri- ja taiteelliset osaajat, peliasiantuntija, yhteistyötoimijat (amanuenssit), opiskelijat

1.6: Luodaan dokumentaatio tp:ssa tehdyistä asioista ja yhteydenpitomenetelmä toimintamallin ylläpitämistä ja kehittämistä tukemaan. Toteuttaja: peliasiantuntija

TP 2 – OSAAMINEN, LapinAMK, yliopisto

2.1: Peliopetuksen ja T&K-toiminnan ydinryhmän muodostaminen ja verkottaminen, yhteistyön starttaaminen. Eli tuodaan yhteen kaikki peliopintojen opettajat ja henkilöt, joilla on rooli näiden opintojen liittämisessä T&K-toimintaan. Sovitaan siitä miten ryhmä toimii, kuka vastaa mistäkin (omat kurssit ja niiden kehittäminen, muut mahdolliset tehtävät hankkeessa) ja pitää yhteyttä hankkeessa. Toteuttajat: Insinööri- ja taiteelliset osaajat, peliasiantuntija

2.2: Henkilökohtaisten työaikasuunnitelmien tekeminen edellisen toimenpiteen pohjalta. (sekä vakituiset että määräaikaiset työntekijät). Toteuttajat: Insinööri- ja taiteelliset osaajat (eli kummankin oppilaitoksen opettajat, ts. Edellä muodostettu ydinryhmä)

2.3: Jatkuva yhteydenpito läpi hankkeen. Toteuttaja: peliasiantuntija koordinoi, miten ydinryhmä pitää yhteyttä

2.4: Pelillisyyden ja peliteknologian osaamisen keskinäinen jakaminen ydinryhmän kesken ja jaetun osaamisen hyödyntäminen opetuksen suunnittelussa. Käytännössä opettajat / ydinryhmä opettaa toisilleen omaa osaamistaan sikäli kuin heidän tarpeet ja olemassa oleva osaaminen vastaavat toisiaan. Voi tapahtua osana opetusta jossa vieraillaan tai erikseen järjestettävinä työpajoina/sisäisinä koulutuksina. Tavoite on saattaa kaikille sama perustason tietämys pelialalta ja –tuotannoista oman vahvuusalueen lisäksi. Toteuttajat: Insinööri- ja taiteelliset osaajat, peliasiantuntija.

2.5: Kehitetään osaamista ja täydennetään sen puutteita ulkopuolista osaamista hyödyntämällä, eli se osaaminen, jota opettajat tarvitsevat mutta eivät voi kouluttaa toisilleen, hankitaan ostopalveluina ulkopuolisina koulutuksina. Tässä hyödynnetään olemassa olevat verkostot ja muissa tp:issa tehtävät toimet. Toteuttajat: Insinööri- ja taiteelliset osaajat, peliasiantuntija.

2.6.: Ekskursiot alan yrityksiin, tapahtumiin ja oppilaitoksiin (tuottaa tuloksia myös TP1:een ja T5:een). Toteuttajat: Insinööri- ja taiteelliset osaajat, peliasiantuntija, opiskelijat

2.7: Hyödynnetään opiskelijoiden osaaminen niin, että otetaan tietyissä asioissa taitavat opiskelijat opettajan avustajiksi sopivilla kursseilla. Kokeneet opiskelijat toimivat myös nuorempien mentoreina. Toteuttajat: Insinööri- jataiteelliset osaajat, peliasiantuntija, opiskelijat

2.8.: Osaamisen kehittämismallin toteutuksen dokumentointi ja arviointi, toteutuksen kehittäminen puolivuosittain. Toteuttajat: Insinööri- ja taiteelliset osaajat, peliasiantuntija

2.9: Luodaan dokumentaatio ja yhteydenpitomenetelmä osaamisen kehittämisen toimintamallin ylläpitämistä ja kehittämistä tukemaan Toteuttaja: peliasiantuntija

TP 3 – INFRA, LapinAMK vastuullisena

3.1: Lapin amk:n laitteiden ja ohjelmien yhteiskäytön pelisääntöjen luominen, kokeilu, kehittäminen ja juurruttaminen (pLab, Viulu-hankkeessa päivitetty peliteknologian infra). Toteuttajat: Insinööri- ja taiteelliset osaajat, peliasiantuntija(koordinoi), yhteistyötoimijat (amanuenssit), opiskelijat

3.2: Lapin yliopiston infran yhteiskäytön pelisääntöjen luominen, kokeilu, kehittäminen ja juurruttaminen (muotoilun labrat, ääni- ja mocap-studio). Toteuttajat: Insinööri- ja taiteelliset osaajat, peliasiantuntija(koordinoi), yhteistyötoimijat (amanuenssit), opiskelijat

3.3: Sopimusten tekeminen infran käytöstä ja immateriaalioikeuksista (erityishuomio opiskelijoiden omissa tuotannoissa ja niiden kaupallisen hyödyntämisen mahdollistamisessa). Toteuttaja: peliasiantuntija

3.4: Tilojen käyttöön liittyvien järjestelyjen ja mahdollisten sopimusten hoitaminen (esim. kulkuavaimet ja -luvat). Toteuttaja: peliasiantuntija

3.5: Infran yhteiskäyttömallin toteutuksen dokumentointi ja arviointi, toteutuksen kehittäminen puolivuosittain. Toteuttajat: Insinööri- ja taiteelliset osaajat, peliasiantuntija(koordinoi), yhteistyötoimijat (amanuenssit), opiskelijat

3.6: Luodaan dokumentaatio ja tavat toimintamallin ylläpitämistä ja kehittämistä tukemaan. Toteuttaja: peliasiantuntija

TP 4 – YRITYSYHTEISTYÖ JA T&K-TOIMINTA, LapinAMK, LapinYliopisto

4.1: Yrityselämäyhteyksien luominen ja ylläpito, niiden huomioiminen peliopintopolun suorittajien mentoroinnissa. Eli pidetään peliopettajien ydinryhmä ja heidän kautta opiskelijat ajan tasalla pelitoimintaan liittyvistä yritysyhteyksistä ja yrityksiin verkottuneiden opiskelijatuotantojen sekä T&K-toiminnan mahdollisuuksista. Toteuttajat: Insinööri- ja taiteelliset osaajat, peliasiantuntija(koordinoi), opiskelijat

4.2: Yhteistyön koordinointi Game Brewery – pelialan hautomotoiminnan kanssa (jos kyseinen hanke toteutuu). Toteuttaja: peliasiantuntija

4.3: Yrityksiä osallistavien idea- ja pitching -kilpailujen järjestäminen ja liittäminen osaksi peliopintopolkua. (esim. suuret projektikurssit mahdollistavat kilpailutuotannon toteutukset). Toteuttajat: peliasiantuntija, opiskelijat

4.4: T&K-casejen valmistelu ja koordinointi opetukseen sopivasti, eli liitetään yhteen yritysten tarpeisiin perustuvat aihiot, opiskelijaprojektit ja niistä mahdollisesti syntyvät julkaisut. Toteuttajat: Insinööri- ja taiteelliset osaajat (eli opettajat), peliasiantuntija

4.5: T&K-toimintamallin toteutuksen dokumentointi ja arviointi, toteutuksen kehittäminen vuosittain. Suunnitellaan olisiko mahdollista peliteknologiaa ja -taidetta mahdollista integroida tutkimusseminaareihin. Toteuttajat: Insinööri- ja taiteelliset osaajat, peliasiantuntija

4.6: Luodaan dokumentaatio ja tavat T&K-toimintamallin ylläpitämistä ja kehittämistä tukemaan. Toteuttaja: peliasiantuntija

TP 5 – NÄKYVYYS, Lapin yliopiston TTK vastuullisena

5.1: Keskittymän viestintäkanavien luominen (käytetään hyödyksi olemassa olevia kanavia mm. Rovaniemen Pelilabra). Toteuttajat: peliasiantuntija, opiskelijat

5.2: Keskittymän viestinnällisen strategian ja imagon kehittäminen ja juurruttaminen (katsaukset vuosittain ja kehitystapaamiset). Toteuttajat: Insinööri- ja taiteelliset osaajat, peliasiantuntija(koordinoi), opiskelijat

5.3: Pelikoulutuksen markkinointi, sisäinen ja ulkoinen, hakuilmoitukset, verkkopreesens, jne.Toteuttaja: peliasiantuntija, opiskelijat

5.4: Pelitoiminnasta viestiminen yrityksiin ja muille tutkimus- ja koulutustoimijoille kotimaassa ja kansainvälisesti.Toteuttaja: peliasiantuntija, opiskelijat

5.5: Viestinnän liittäminen opintoihin (pelialan opinnot + muut opinnot, esim. TTK:lla liikkuva kuva av-median koulutusohjelmassa). Peliopinnoissa toimivat opiskelijatiimit pitävät omaa verkkosivua kuten pelialan yritykset ja tuovat näin toiminnalle näkyvyyttä. Toteuttajat: Insinööri- ja taiteelliset osaajat, peliasiantuntija(koordinoi), opiskelijat

5.6: Pelialaa ja pelillisyyttä käsittelevien tapahtumien järjestäminen Toteuttajat: peliasiantuntija, opiskelijat

5.7: Tapahtumien dokumentointi videolle ja valokuviksi, ja materiaalin editointi opetukseen ja osaamisen kehittämiseen soveltuvaksi. Toteuttajat: peliasiantuntija, opiskelijat

5.8: Peliopintojen hakijamäärien seuraaminen (kotimaiset ja vaihto-opiskelijat). Toteuttajat: yhteistyötoimijat (amanuenssit)

5.9: Julkaisutoiminta (toimintaan liittyvät tutkimusartikkelit ja yleisempi viestintään kuuluva julkaiseminen, esim. Verkko- ja lehtiartikkelit). Toteuttajat: Insinööri- ja taiteelliset osaajat, peliasiantuntija, opiskelijat

5.10: Luodaan dokumentaatio ja tavat viestintämallin ylläpitämistä ja kehittämistä tukemaan. Toteuttaja: peliasiantuntija

5.11. Opiskelijarekrytointi.

TP 6 – HALLINTO, LapinAMK vastuullisena

Hankekoordinointi ja taloushallinto. Raportointi. Toteuttaja: peliasiantuntija (=projektipäällikkö)