Tavoite

This project addresses a significant deficit in the engineering curriculum by focusing on the international communication practices of green-transition engineers in Europe. The lack of understanding in this area has hindered the development of specialized training materials and perpetuated an unhelpful distinction between ‘hard’ and ‘soft’ skills. To address this, the project introduces an innovative competency framework, implementable learning outcomes, and objective assessment criteria tailored to the needs of green-transition engineers. 

Hankkeen tavoitteena on kehittää insinöörikoulutusten vihreän siirtymän osaamista ja vahvistaa erityisesti kansainvälistä viestintäosaamista. Hankkeessa otetaan käyttöön uudet kompetenssit ja oppimistulokset sekä objektiiviset arviointikriteerit, jotka on räätälöity vihreässä siirtymässä olevien insinöörien tarpeisiin. Tavoitteena on kehittää opetussuunnitelmaa ja tuottaa uusia opetusmateriaaleja, joissa yhdistetään vihreä siirtymä, ammatillisuus sekä kieli- ja viestintätaidot.

 

Tulokset

These outcomes are based on an in-depth analysis of the professional practices of green-transition engineers, going beyond generic communication skills or language training. The project’s material is specifically designed to support the development and diffusion of green transition innovation in research, business, and policymaking communities.

Furthermore, the project takes a highly innovative approach to curriculum design, offering engineering faculties and individual students a wide range of evidence-based communication competences to integrate into their courses and learning pathways. This approach is flexible and adaptable to various institutional, linguistic, national, and transnational contexts.

The project also emphasizes reflective organizational learning, where partners explore the challenges and opportunities in curriculum development. The goal is to enrich future engineering curricula and provide practical international communication skills to future green-transition engineers. Over the long term, this initiative seeks to enhance the perceived and actual relevance of international communication skills education.

Hankkeen tulokset pohjautuvat työelämän edustajille tehtyyn kyselyyn, jonka perusteella myös yritykset saavat tukea vihreän siirtymän innovaatio-osaamiseen ja päätöksentekoon. Lisäksi hankkeessa sovelletaan erittäin innovatiivista lähestymistapaa opetussuunnitelmien suunnitteluun ja tarjotaan insinöörikoulutuksille ja yksittäisille opiskelijoille laaja valikoima näyttöön perustuvia viestintävalmiuksia, jotka voidaan sisällyttää kursseihin ja oppimispolkuihin. Tämä lähestymistapa on joustava ja mukautettavissa erilaisiin institutionaalisiin, kielellisiin, kansallisiin ja kansainvälisiin yhteyksiin.

Tavoitteena on kehittää tulevia insinöörien opetussuunnitelmia ja tarjota käytännön kansainvälisiä viestintätaitoja tuleville vihreän siirtymän insinööreille. Pidemmän aikavälin tavoitteena on lisätä kansainvälisten viestintätaitojen koulutuksen merkitystä.