Tavoite

Etäpalvelupisteiden kehittämisessä keskitytään tarjoamaan laaja-alaisia palveluita, mukaan lukien terveyden ja hyvinvoinnin palvelut, sekä yritysten ja kuntien tarjoamat palvelut, kuten etäterapia tai etäkuntoutus. Hankkeen aikana suoritamme aluksi selvitystyön sosiaali- ja terveysalan etäpalvelujen tuottajien ja käyttäjien digipalvelujen toimivuudesta ja käyttäjäkokemuksesta, johon perustuen kartoitamme etäpalvelu konseptointiin sopivat kohteet ja aiheet. Kun selvitystyö on tehty, etenemme konseptointiin. Etäpalvelukonseptien kehittäminen EtKot-hankkeessa keskittyy hyvinvointialueen teemaan ja tarpeisiin, mutta tähtää teknisen konseptin puolesta modulaariseen ratkaisuun, johon voidaan myöhemmin liittää lisää palveluntarjoajia.

Hankkeen tavoitteena on suunnitella etäpalvelukonsepti, jota osaavat ja haluavat käyttää niin asiakkaat kuin ammattilaiset, ja antaa käyttäjäystävällinen ja käytettävä pohja ja suuntaviivat etäpalvelualustan tekniselle kehitykselle. Etäpalvelupiste suunnitellaan käyttäjälähtöisesti, ja tavoitteena on, että se olisi nykyaikainen sekä helppokäyttöinen PC ja älypuhelinpohjaiseen teknologiaan nojautuva yhtenäinen palvelualusta, jonka käyttö ei rajoitu johonkin fyysiseen pisteeseen. Tämän lisäksi tutkitaan uusia mahdollisuuksia hyödyntää tulevaisuuden teknologioita, kuten virtuaalitodellisuutta, tekoälyä ja robotiikkaa. Hankkeen varsinaisena tuotoksena saadaan siis uusi, käyttäjäperusteinen etäpalvelukonsepti, jota voidaan pilotoida kuntien ja PK-yritysten kanssa hankkeen aikana. Kehitystuloksia hyödynnetään konkreettisessa jatkokehityksessä, ja niitä voivat hyödyntää niin kuntien palvelut kuin yritykset.

Tulokset

Hankkeen tuloksina tuotetaan selvitys etäpalvelupisteiden kehittämisestä, niiden saatavuudesta, esteettömyydestä, kohderyhmäperusteista käytettävyydestä sekä ylläpidettävyydestä. Hankkeessa tuotetaan myös selvitys uusien teknologioiden ja laitteistojen käytöstä palveluiden kehityksessä. Hankkeen varsinaisena tuotoksena saadaan uusi, käyttäjäperusteinen etäpalvelukonsepti, jota voidaan pilotoida kuntien ja PK-yritysten kanssa. Kehitystuloksia hyödynnetään konkreettisessa jatkokehityksessä, ja niitä voivat hyödyntää niin kuntien palvelut kuin yritykset.

 

Hankkeessa tuotetaan sähköisen palvelun soveltuvuuden, käytettävyyden ja käyttäjäkokemuksen arviointia tukeva kriteeristö ja testausohjelma. Tämän avulla kehitystyötä tekevät ja palveluita tarjoavat toimijat pystyvät huomioimaan loppukäyttäjien tarpeet palvelun elinkaaren aikana. Hankkeessa tuotetaan myös kehityspolkuja, joita nykyisten palveluiden tarjoajat voivat hyödyntää oman palvelutarjonnan käyttäjälähtöisyyden vahvistamisessa sekä jatkuvan kehityksen tukena.

 

Hankkeen tuloksena onnistutaan myös luomaan uusia verkostoja yhteistyötoimijoiden kesken ja tätä kautta kehittää yhteistyötä Lapin maakunnan alueella. Verkostot jäävät hankkeen jälkeen elämään ja niitä voidaan hyödyntää tulevaisuudessa. Hankkeessa tuotettavaa tietoa on mahdollista hyödyntää myös muissa kehitysprojekteissa. Hankkeen aikana tuotettavilla teknologiaratkaisuilla toivotaan olevan pitkän aikavälin vaikutuksia Lapin alueen pk-yritysten ja muiden ratkaisuja hyödyntävien aluetoimijoiden toiminnassa. Hankkeessa mukana olevien kuntien ja yritysten yhteistyöllä pyritään mahdollistamaan etäpalvelualustan ylläpito ja jatkumo hankkeen jälkeen.

 

Hankkeen eri osuuksien konkreettisena tuotoksena syntyy:

 

TP1: AMKn julkaisusarjassa e-julkaisu työpaketin tuloksista. Artikkeli Lapin AMK:n Lumen-verkkolehdessä. Seminaari nykytilannekuvasta pohjana hankkeen kehittämistyölle.

 

T1.1: Tutkimuskirjallisuuteen perustuva raportti. UI bench marking (visuaalinen raportti, ppt).

 

T1.2: Kyselyn tuloksista koostetut raportit, jotka tukevat muita työpaketteja. Väliseminaari, jossa esitetään aikaisempien raporttien tulokset.

 

T1.3: Julkaisu etäpalvelujen käyttäjänäkökulmasta. Raportti palveluntarjoajien ja julkisen sektorin kyselytutkimuksen tuloksista.

 

T1.4: Evaluointimatriisi, testausprosessi sekä raportti testattujen palveluiden nykytilasta palvelun tuottajan, asiakkaan ja käyttäjän näkökulmista, mukaan lukien tekninen, sosiaali- ja terveyspuolen näkemys.

 

TP2: Työpaketin tuloksena syntyy PC- ja mobiiliteknologiapohjaisia etäpalvelukonsepteja ja prototyyppejä, joiden tavoitteena on eri kohderyhmät huomioiden helppo ja looginen käytettävyys. Huomiota kiinnitetään käyttöliittymän yhdenmukaisuuteen ja visuaalisuuteen osana palvelupolkua.

 

T2.1: Kolme osallistavan suunnittelun työpajaa, jotka kokoavat yhteen eri osapuolia

etäpalvelujen kehittämisen ja etäpalvelujen käyttäjien näkökulmasta.

 

T2.2: Kolme uudistettua käyttäjälähtöistä etäpalvelukonseptia, jotka sisältävät palvelupolun

kuvauksen, sekä kaksi käyttöliittymän designia ja käyttöliittymän prototypointia.

 

T2.3: Palvelukonseptin prototyyppi yhteistyöyritysten kanssa

 

T2.4: Kartoitetaan eri organisaatioiden tekniikkaa tekniikkavastaavien kanssa. Tavoitteet

ovat seuraavat: 

  • a) Nykytilan kartoitus 
  • b) liitäntöjen tekniset vaatimukset 
  • c) Organisaatioiden toiveet uuden järjestelmän ylläpidolle 
  • d) Yhteensopivuuden arviointi nykyiseen järjestelmään
  • e) Suositusten laatiminen portaalin tekniselle toteutukselle 
  • f) Teknisen yhteistyöverkon muodostaminen jatkohanketta silmällä pitäen. 
  • Tuloksena kartoitus sekä vaatimukset kirjattuna ylös.

 

TP 3: Teknologiaa esitteleviä prototyyppejä ja konsepteja, jonka avulla voidaan arvioida tekniikan

kypsyyttä ja käytettävyyttä tulevaisuuden etäpalveluissa.

 

T3.1: Opiskelijatyöllä toteutettu käyttöliittymäprototyyppi, jossa on käytetty keskustelevaa tekoälyä. Esitysmateriaali, joka kuvaa AI-teknologian mahdollisuuksia etäpalveluiden käyttöliittymän- ja käytettävyydensuunnittelussa. Raporttina arvio tekniikan soveltuvuudesta etäpalveluiden käytettävyyden kontekstissa. Raportti käyttäjäkokemuksesta julkaisun muodossa.

 

T3.2 Lisätyn todellisuuden mahdollisuuksien esittely etäpalveluiden tukena ja esitysmateriaali. Raporttina arvio tekniikan soveltuvuudesta etäpalveluiden kontekstissa ja XR-skenaariota esittelevä video.

 

T4.1: Tuloksina syntyvät hankkeen raportit.

 

T4.2: Viestintäsuunnitelma ja sen toteutus viestintämateriaaleineen. Tulosten levittäminen mm. hankkeelle luotujen nettisivujen kautta sekä sosiaalisessa mediassa, hankkeen tapahtumissa ja seminaareissa. Väliseminaarin ja päätösseminaarin järjestäminen. Kansainvälinen yhteistyö ja kv-työpajat.