GeroDigiLead (Vanhustyön digitaalisen osaamisen vahvistaminen) Lisätietoa Elina Kerätär Aikataulu 1.9.2023 -30.04.2026 Kokonaisbudjetti EU-rahoituksen osuus 165798 € Organisaation oman rahoituksen osuus 33159 € YK:n kestävän kehityksen tavoitteet Koulutus Sairaanhoitotyö, Kemi Osaamisryhmä Tulevaisuuden terveyspalvelut Rahoituslähteet ESR+ 2021-2027 (40) Hankkeen tila Käynnissä Tavoite Hankkeen päätavoitteena on parantaa vanhuspalveluissa työskentelevien lähijohtajien osaamisen johtamisen taitoja kuntoutumista edistävään toimintaa liittyvissä digimuutosprosesseissa, sekä tukea lähijohtajia digitaalisiin ratkaisuihin liittyvien kuntoutumista edistävän toiminnan muutosprosessien johtamisessa.Tavoitteena on tukea vanhuspalveluorganisaatioiden lähijohtajien osaamisen johtamista ja muutosjohtamisen valmiuksia digitaalisten sovellusten hyödyntämiseen liittyvissä muutosprosesseissa, kuntoutumista edistävän toiminnan kontekstissa.Tavoitteena on myös kehittää lähijohtajien osaamista työntekijöiden digitaitojen systemaattisessa kehittämisessä sekä organisaation yhteisöllisyyden ja oppimisilmapiirin parantamisessa. Osaamisen kehittymisen myötä tavoitellaan henkilöstön parempaa pysyvyyttä ja saatavuutta vanhustyöhön, sekä lähijohtajien ja koko vanhuspalveluorganisaation henkilöstön työhyvinvoinnin paranemista. Tulokset Hankkeen aikana syntyy uutta, monialaista yhteistyötä Lapin korkeakoulukonsernin ja Oulun yliopiston välillä, joka tuottaa vaikuttavaa täydennyskoulutusta ja muutostukea vanhuspalveluorganisaatioiden digimuutosprosessien johtamiselle ja vanhuspalveluiden osaamisen kohtaanto-ongelman ratkaisemiseksi. Lyhyen aikavälin tulokset ja vaikutukset:Lähijohtajilla on käytössään DigComp-mittari, jonka avulla he osaavat arvioida omaa johtamisosaamistaan digimuutosprosesseissa, mutta myös organisaationsa henkilöstön osaamista teknologian hyödyntämisessä osana kuntoutumista edistävää toimintaa, ja ohjata työntekijöitä yksilöllisten tarpeiden mukaisiin koulutuksiin. (TP 1)Lähijohtajat tuntevat oman työyksikkönsä työntekijöiden digiosaamisen vahvuudet ja kehittämistä vaativat alueet. He osaavat ohjata työntekijöitä koulutuksiin heidän yksilöllisten tarpeidensa mukaisesti. (TP 1)Lähijohtajat ovat osallistuneet koulutukseen, joka keskittyy digitaalisten ratkaisujen hyödyntämisen mahdollisuuksiin vanhustyössä, kuntoutumista edistävän toiminnan kontekstissa. (TP 2)Lähijohtajien digiosaamisen johtamisen osaaminen ja digimuutosprosessien johtamisosaaminen on vahvistunut verkkokoulutuksen ja yksilöllisen muutosprosessituen myötä (TP 2 ja TP 3)Lähijohtajilla on vertaistukeen ja –ohjaukseen keskittyviä forumeita ja työryhmiä, joissa digimuutosprosessien johtamisen hyviä käytäntöjä jaetaan ja joissa pohditaan ratkaisuja haastaviin digimuutosprosessien johtamisen tilanteisiin. (TP 3)Oppimisilmapiiri organisaatioissa on muuttunut suotuisammaksi digitaalisten ratkaisuiden hyödyntämiselle. (TP 3)Lähijohtajat kannustavat ja tukevat työntekijöitä teknologian käyttöönotossa ja hyödyntämisessä, ja heidän suhtautumisensa teknologian hyödyntämiseen vanhustyössä on muuttunut myönteisemmäksi, mikä näkyy siten, että he käynnistävät uusia teknologiaan liittyviä kokeiluja omissa organisaatioissaan ja suunnittelevat teknologian hyödyntämistä lähitulevaisuudessakin. (TP 3 ja TP 4)Organisaatioilla on käytössään tieto digimuutosprosessien johtamisen osaamisen kehittymisestä kehittämishankkeen aikana. (TP 4)Lähijohtajille on laadittu suositukset digiprosessien muutoksen johtamisen jatkokouluttautumises ta ja vertaistuen hyödyntämisestä hankkeen päättymisen jälkeen. (TP 4) Tulosten hyödynnettävyys jatkuvan oppimisen osalta opintojakso ja materiaalit käytettävissä opetuksessa & muissa hankkeissa.