Kiertotalousosaamista ammattikorkeakouluihin / OKM kärkihanke Lisätietoa Sanna Tyni Aikataulu 1.1.2018 -31.12.2020 Koulutus Metsätalous Osaamisryhmä Tulevaisuuden biotalous Rahoituslähteet Ministeriöt Hankkeen tila Päättynyt Liitetiedostot B-15-2020-Tyni-et-al.pdf Tavoite Yhdentoista ammattikorkeakoulun edustajat ovat kevään aikana kokoontuneet valmistelemaan Kiertotalouskoulutuksen kehittämistä Suomessa. Aloite tuli Sitrasta, johon ammattikorkeakoulujen edustajat kutsuttiin työpajaan maaliskuussa 2017. Tapaamisissa on kartoitettu ammattikorkeakoulujen toimintoja kiertotalouteen liittyvässä koulutuksessa. Konsortio on laajentunut niin, että mukana on 19 amkia. Hankkeessa integroidaan kiertotalousopetusta osaksi amkien opetusta sekä tutkimus- ja kehittämistoimintaa mahdollisimman laajasti ja monialaisesti. Tavoitteena on lisätä ammattikorkeakoulujen opiskelijoiden ja opettajien osaamista kiertotalouteen liittyen. Suomi on asettanut kiertotalouden tavoitetasonsa niin korkealle kuin mahdollista: globaalin kärkimaa-aseman saavuttamiseen. Sitran (2016.) laatimassa kiertotalouden tiekartan mukaan tavoitteena on, että Suomi luo kiertotalouden mahdollistavan sekä siihen kannustavan toimintaympäristön ja näin vauhdittaa systeemistä muutosta siirryttäessä kohti kiertotalousyhteiskuntaa. Suomen edelläkävijyyttä tavoitellaan viiden toisiinsa linkittyvän painopistealueen kautta: 1) kestävä ruokajärjestelmä, 2) metsäperäiset kierrot, 3) tekniset kierrot, 4) liikkuminen ja logistiikka sekä 5) yhteiset toimenpiteet. Lisäksi huomioidaan näiden väliset synergiat. Koulutus- ja tutkimus ovat avainasemassa mahdollistamassa kiertotalouteen siirtymistä. Kiertotalous on integroitava koulutukseen ja tutkimukseen kokonaisuutena kaikille kouluasteille. Pitkän tähtäimen asennekasvatuksen tavoitteena on vaikuttaa ‘seuraavaan sukupolveen’. Keskeistä on myös opettajien ja kasvattajien koulutus sekä täydennyskoulutus: kestävän elämäntavan ja kiertotalouden asiat on sisällytettävä osaksi opettajien koulutusta. Tutkimusrahoitusta suunnataan kiertotaloutta edistäville poikkitieteellisille tutkimushankkeille.Kiertotalouteen liittyvää koulutus-, tutkimus- ja kehittämistoimintaa tarvitaan laajasti ja asioita on tarkasteltava teknologisten ja luonnonvara-alojen lisäksi sosiaalisilla ja kaupallisilla tasoilla. Kiertotalouteen perustuva sosiaalisesti, taloudellisesti, ekologisesti ja kulttuurillisesti kestävä yhteiskunta rakentuu suunnitteluvaiheesta alkaen monialaisena ja -ammatillisena yhteistyönä osallistaen kaikki yhteiskunnan toimijat. Tulevaisuuden yhteiskunnan tekijät ja toimijat ovat tämän päivän opiskelijoita. Useiden alojen osaamistarvekartoituksissa korostetaan metataitojen hallintaa, kuten verkostoissa toimimista ja sosiaalisia taitoja, digitalisaation mahdollisuuksien ymmärtämistä sekä kykyä yhdistää tietoa ja osaamista yli perinteisten toimialarajojen. Metataitojen hyödyntäminen vaatii kuitenkin vahvaa oman substanssialan tuntemusta. Puhutaan transdisiplinäärisestä toiminnasta, jossa eri alojen kehittäjät työskentelevät yhdessä tuottaen uusia tuloksia tai innovaatioita yhteisen ongelman ratkaisemiseksi (Rosefield 1992). Samalla luodaan iteratiivisesti uutta käsitteistöä, teoriaa, menetelmiä ja tulkintoja tutkittavasta ilmiöstä (tässä yhteydessä kiertotaloudesta) sekä hyödynnetään tulevaisuudessa monipuolisesti eri ammattikorkeakoulujen osaamisvahvuuksia synergisesti ja roolitetusti opetuksessa. Tulokset Hankkeen tulokset edistävät OKM:n ja korkeakoulutuksen kehittämisen vaatimuksia kiertotalousteeman kautta seuraavasti: Parannettu koulutuksen, ohjauksen, oppimisen ja osaamisen laatuaLisätty korkeakoulujen välistä jatkuvaa yhteistyötä ja avointa toimintakulttuuria Edistetty koulutuksen ja ympäröivän yhteiskunnan vuorovaikutusta Uudistettu ammattikorkeakoulujen toimintatapoja (Fieldlabs, transdisiplinäärisyys) Teollisuus 4.0 määrittelee ja antaa uusia lähestymistapoja toimintojen suunnitteluun, jossa huomioidaan kiertotalouden periaatteet Kehitetty korkeakoulujen henkilöstön osaamista Teollisuus 4.0 on suomalaisittain varsin uusi lähestymistapa, joka sopii erityisesti ammattikorkeakoulujen opetukseen ja soveltavaan tutkimukseen Lisätty ja vakiinnutettu yritysyhteistyötä Vahvistettu opiskelijan roolia: osallistuminen opetuksen toteutukseen, aktiivisuus oman tiedon osaamisen rakentamisessa Lisätty opintotarjontaa (myös kansainväliset opinnot) Kiertotalous uutena kokonaisuutena ja poikkileikkaavana teemana Tuettu elinikäistä oppimista Viestitetty kiertotaloudesta ja siihen liittyvistä opinnoista alueille (amkien aluekehitystyö). Tulosten hyödynnettävyys Kiertotalousosaaminen (materiaalit, asiantuntijat, oppimisympäristöt, opintosisällöt jne.) ja amkien välinen yhteistoiminta ovat käytetettävissä ammattikorkeakouluissa hankkeen jälkeenkin.