Tavoite

Lappilaisia makuelämyksiä matkailijalle – lähiruokaa lautaselle hankkeen tavoitteena on lisätä lappilaisen lähiruoan käyttöä matkailupalveluissa. Hankkeessa selvitetään mitä lisäarvoa lähiruoka tuottaa matkailulle. Huomiota kiinnitetään mm. alueen omaan ruokakulttuuriin, suomalaiseen puhtaaseen ruokaan ja ruokamatkailun trendeihin.

Hankkeessa tuotetaan tiedotusmateriaalia ruokamatkailun trendeistä ja matkailijoiden tarpeista, lappilaisista raaka-aineista, sen potentiaalista ja lähiruoan tuottajista Lapissa. Tiedonvälityksen kautta edistetään yritysten mahdollisuuksia hyödyntää lähiruan tuomaa kilpailukeinoa yrityksen toiminnassa ja viestinnässä.

Tuotettua tietoa välitetään artikkelien, sähköisen materiaalin ja julkaisun muodossa sekä järjestämällä työpajoja ja yleisiä tiedotustilaisuuksia Lapissa. Työpajoja järjestämällä pyritään edistämään matkailutoimijoiden ja lähiruoan tuottajien verkostoitumista. Hankkeen tuloksena perustetaan alueellisia yritysryhmiä verkostoyhteistyön lisäämiseksi.

Tulokset

Hankkeessa lähiruokaan liittyvää tutkimustietoa koottiin tutkimus- ja kehittämistulosten sekä muun kirjallisuuden ja lähteiden kautta. Lähiruoan tuottamaa lisäarvoa tarkasteltiin eri matkailijaryhmien, mutta myös muiden matkailun toimijatahojen näkökulmasta. Tiedonkeruussa keskeistä oli oman alueen ruokakulttuuriin, suomalaiseen elämäntapaan, puhtaaseen ruokaan ja ruokailumatkailun trendeihin huomion kiinnittäminen. Tuloksena tuotettiin Lähiruuan tuottama lisäarvo matkailulle Lapissa – Ruoka osana matkailijan kokemusta, matkailuyrityksen arvoa ja matkailukohteen imagoa -raportti.

Hankkeen julkaisussa, Makumatkalla Lapissa – Ideoita paikallisen ruokaperinteen hyödyntämiseen matkailussa, lähiruokaa tarkasteltiin monesta eri näkökulmasta. Näin tuotiin esille se potentiaali, mikä paikallisiin raaka-aineisiin sisältyy. Julkaisussa korostuvat asiakaslähtöisyyden, raaka-aineiden, verkostojen ja viestinnän näkökulmat. Julkaisu tuotettiin sekä painettuna sekä sähköisenä. Tiedonvälittämiseksi ja matkailutoimijoiden tietämyksen lisäämiseksi lähiruoan tuomista mahdollisuuksista hankkeen toimijat kirjoittivat useita artikkeleita.

Monialaisten yritysryhmien syntymiseksi ja yhteistyön muodostumiseksi yrityksille luotiin mahdollisuuksia järjestämällä tiedotustilaisuuksia sekä työpajoja Lapissa. Niitä järjestettiin ensisijaisesti hankkeen pilotti-alueilla Itä-Lapissa, Meri-Lapissa ja Tunturi-Lapissa, joissa raaka-ainetuottajat sekä luonnonvara-alan ja matkailun toimijat verkostoituvat. Työpajoissa välitettiin tietoa osapuolilta toisille ja näin edistettiin yritysyhteistyön syntymistä. Tuloksena syntyi kaksi uutta yritysyhteistyön alkua lähiruoan tuottajan ja matkailutoimijan välillä sekä kolme yritysryhmää.

Hankkeen määrälliset tulokset:

 1.      Yritysryhmät: 3 kpl

2.      Yritysvierailut: 7 kpl

3.      Tiedon välittämiseen liittyvät työpajat: 6

4.      Lähiruokamatkailuun liittyvät yleiset tiedotustilaisuudet: 7 kpl

5.      Osallistuminen eri tilaisuuksiin lähiruokamatkailuun ja sen eri teemoihin liittyen: 11 kpl

6.      Julkaisu Makumatkalla Lapissa lähiruokamatkailun edistämiseen ja raaka-aineiden monipuoliseen hyödyntämiseen: painos 200 kpl sekä sähköinen http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-316-222-8.

7.      Artikkelit: yhteensä 16 artikkelia, joista 7 artikkelia sisältyy Makumatkalla Lapissa julkaisuun

 

Tulosten hyödynnettävyys

Hankkeeessa tuotetaan tiedotus- ja ohjeistusmateriaalia lappilaisista raaka-aineista ja raaka-aineiden tuottajista, ruokamatkailun trendeistä, elämyksellisten matkailutuotteiden elementeistä ja lappilaisen lähiruoan tuomasta lisäarvosta, joita elinkeino voi hyödyntää laaja-alaisesti koko Lapin alueella hankkeen jälkeen. Hankkeessa tuotetaan uutta tietoa oppilaitosten hyödynnettäksi opetuksessa. Yliopiston ja AMKin yhteistyön toteutuminen syventää molempien organisaatioiden henkilöstöjen osaamista ja yhteistyötä. Hankkeen tavoitteena on, että sen aikana kootaan yritysverkostoja joiden kanssa lähdetään suunnittelemaan ja toteuttamaan uusia elinkeinon tarpeisiin pohjautuvia kehittämishankkeita yhteistyössä yritysten, koulutus- ja tutkimusorganisaatioiden sekä muiden toimijoiden kanssa.