Tavoite

MeSi – Metsäkone simulaatiokoulutuksen kehittäminen Osaavan työvoiman saatavuus metsäbiotalouden kehittyvässä ja kasvusuhdanteisessa toimintaympäristössä vaikuttaa Lapin elinvoimaisuuden ja yritysten kannattavuuteen. Metsäkonekuljettaja- ja metsätalousinsinöörikoulutuksen on vastattava nykyisen työelämän vaatimuksia, jotta osaavan työvoiman saatavuus on turvattu. Metsäkone- jametsätalousinsinöörikoulutus tarvitsevat uudenlaisia oppimismenetelmiä, pedagogisia lähestymistapoja ja oppimisessa hyödynnettäviä oppimisympäristöjä, jotta opiskelijat osaavat huomioida työelämään siirtyessään nykyistä paremmin luonnon monimuotoisuusarvot käytännön hakkuutoiminnassa. Nykyinen työelämän toimintaympäristö asettaa vaatimuksia myös opiskelijoiden ymmärrykselle sisäisen yrittäjyyden merkityksestä yhtiön tuloksen muodostumiseen.Hankkeen tavoitteet:- Lisätä toisen asteen metsäkonekuljettaja- ja korkea-asteen metsätalousinsinöörikoulutuksen metsäkoneopetuksen ja metsäkoneyrittäjyysopetuksen laatua.- Lisätä metsäkonekuljettaja- ja metsätalousinsinööriopiskelijoiden työelämään siirtymisen valmiutta sekäopiskelijoiden ammatillista osaamista erityisesti luonnon monimuotoisuuden huomioimisen, metsäkoneillasuoritettavan hakkuun sekä sisäisen ja ulkoisen yrittäjyyden näkökulmasta.- Edistää simulaattorioppimisen ja metsäkonekoulutuksen resurssitehokkuutta sekä lisätä simulaattorioppimisen käyttökohteita ja soveltuvuutta metsäkonekuljettajakoulutuksen opintojen eri vaiheissa.- Syventää koulutustasojen välistä yhteistyötä ja mahdollistaa uudenlaisia virtuaalisia oppimisympäristöihin perustuvia oppimistapoja.- Edistää alueellista erikoistumista kehittämällä osaamista digitalisaation avulla.- Lisätä tutkimus- ja kehittämistoiminnan integroitumista koulutukseen.Hankkeessa uudistetaan metsätalousinsinööri- ja metsäkonekoulutuksen puunkorjuuseen, puuhuoltoon jametsäkoneyrittäjyyteen liittyvää opetusta. Opetuksen kehittäminen tapahtuu integroimalla uudenlainen virtuaalinen oppimisympäristö metsätalousinsinööri- ja metsäkonekuljettajakoulutuksen tarpeisiin sekä metsäyrittäjyysopintoihin. Uuden oppimisympäristön avulla opiskelijat saavat reaaliaikaista palautetta osaamisestaan luonnon monimuotoisuuden huomioimisessa sekä sisäisen yrittäjyyden näkökulmasta. Hankkeessa kehitetään virtuaalitodellisuuden hyödyntämisen mahdollistava metsäkonesimulaattori, johon on liitetty metsäkoneen liikkeitä jäljittelevä liikealusta.

Tulokset

Hankkeen tuloksena on lisätty metsäkonekuljettaja- ja metsätalousinsinöörikoulutusten laatua integroimallaopetukseen uudenlaisia pelillisyyteen perustuvia pedagogisia lähestymistapoja ja oppimisympäristöjä. Tuloksena on luotu virtuaalinen oppimisympäristö, jossa metsäkonekuljettajaopiskelijat pystyvät lisäämään sisäisen yrittäjyyden ja oma-aloitteisuuden taitojaan sekä oppivat huomioimaan luonnon monimuotoisuuden entistä paremmin hakkuussa. Metsätalousinsinööriopiskelijat voivat oppimisympäristön avulla edistää puunkorjuun, puuhuollon ja metsäyrittäjyyden osaamistaan. Kehitettävä oppimisympäristö ja uudet oppimistavat mahdollistavat koulutusasteiden välille uudenlaisia yhteistyön mahdollisuuksia. Hankkeen tuloksena on luotu uudenlainen liikealustan ja virtuaalilasit sisältävä metsäkonesimulaattori.Hankkeen yksilöidyt tulokset:- Integroitu metsäkonekuljettajakoulutuksen metsätraktorin käyttö, koneellinen puutavaran valmistus ja puutavaran lähikuljetus tutkinnonosiin uudenlaisia pelillisyyteen perustuvia pedagogisia lähestymistapoja.- Integroitu metsätalousinsinöörikoulutuksen metsäkone-, puunkorjuu- ja metsäyrittäjyysopintoihin uudenlaisiahankkeessa kehitettäviä virtuaalisen oppimisympäristön hyödyntämiseen perustuvia pedagogisia lähestymistapoja.- Mahdollistettu virtuaalisen oppimisympäristön käyttäjien suorituksiin perustuvan anonyymin aineiston tarkastelu ja havainnointi opinnoissa ja opintojaksoilla.- Luotu koulutusasteiden välille uudenlainen virtuaalisen oppimisympäristön hyödyntämiseen perustuva yhteistyön malli.- Luotu pelillinen oppimisympäristö, joka    – lisää metsäkonekuljettajaopiskelijoiden tietoutta yrityksen kannattavuuteen vaikuttavista tekijöistä (esim.    sisäisen yrittäjyyden ja oma-aloitteisuuden merkitys).    – syventää työelämään siirtyvien metsäkonekuljettajien osaamista luonnon monimuotoisuuden huomioimisennäkökulmasta.- Mahdollistettu metsäkonekuljettajaopiskelijoille välitön palaute metsäkonesimulaattoriharjoituksissa suorituksen onnistumisesta esimerkiksi talouden, työn jäljen, laadun ja luonnon monimuotoisuuden näkökulmasta.- Integroitu uusi oppimisympäristö Lapin AMK:n metsätalousinsinöörikoulutuksen kestävän puuhuollon,metsäyrittäjyyden sekä metsäkoneisiin liittyviin opintojaksoihin ja opintoihin.- Integroitu virtuaalinen oppimisympäristö REDUn metsäkonekuljettajakoulutuksen metsätraktorin käyttö, koneellinen puutavaran valmistus ja puutavaran lähikuljetus tutkinnonosiin.- Integroitu uusi oppimisympäristö REDUn koneellisen puunkorjuun opintojaksoon.- Mahdollistettu todellisten hakkuukohteiden koko metsikön kiertoajan hakkuiden suorittaminenmetsäkonesimulaattoreissa mahdollistamalla tiedonsiirto metsäkonesimulaattoreiden ja virtuaalimetsä-sovelluksen välillä.- Mahdollistettu todellisten hakkuukohteiden aineistojen (esimerkiksi metsävaratieto ja maastomalli) vieminenmetsäkonesimulaattoreihin Virtuaalimetsä-sovelluksen avulla.- Testattu virtuaalitodellisuutta ja liikealustan hyödyntämistä metsäkonesimulaattorikoulutuksessa sekä tuotettu tietoa uusien ominaisuuksien vaikutuksesta oppimiseen.- Mahdollistettu uudenlaisiin sovelluksiin perustuva metsäkonekuljettajien jatko- sekä täydennyskoulutuksenkehittäminen.- Edistetty alueellista erikoistumista kehittämällä osaamista digitalisaation avulla.- Lisätty tutkimus- ja kehittämistoiminnan integroitumista koulutukseen.- Dokumentoitu, kuvattu ja julkaistu pelillisen oppimisympäristön tiedonsiirtorajapinta, joka mahdollistaa suoritukseen perustuvan tiedon viemisen metsäkonesimulaattorista oppimisympäristöön.- Julkaistu uusien oppimistapojen vaikutukset oppimistuloksiin.

Tulosten hyödynnettävyys

Hankkeessa toteutettavat oppimisympäristöt ovat metsäkonekuljettaja- sekä metsätalousinsinöörikoulutuksen käytössä hankkeen jälkeen.