Poluttamo – Oma digipolku oppimiseen Rahoittajat Sisältöön liittyvät linkit Siirry hankkeen omalle sivulle Lisätietoa Marko Mehtälä Aikataulu 1.11.2015 -31.10.2018 Kokonaisbudjetti EU-rahoituksen osuus 67693 € Organisaation oman rahoituksen osuus 17153 € Osaamisryhmä Yhteiset Rahoituslähteet ESR 2014-2020 Hankkeen tila Päättynyt Tavoite Poluttamo – oma digipolku oppimiseen -hankkeen tavoitteena on tarjota tukea toisen asteen opiskelijalle oman opintopolun selkiyttämiseen, opinnoissa etenemiseen sekä ammatilliseen kasvuun ja kehittymiseen. Hanke hyödyntää digitaalisten jalanjälkien sekä oppimisanalytiikan tarjoamia mahdollisuuksia, visuaalista henkilökohtaista opintosuunnitelmaa sekä vertaismentoroinnin ja -valmentamisen menetelmiä. Hanke edistää keskeyttämisuhan alla olevien ja keskeyttäneiden välitöntä eteenpäin polutusta ja sujuvaa siirtymää toiseen oppilaitokseen, toiselle oppiasteelle tai työelämään.Poluttamo-hanke kehittää käytännön työkaluja ja toimintamalleja siirtymävaiheessa olevien nuorten eteenpäin poluttamiseksi. Malli perustuu koko opintoajan tukeen ja tietämyksen keräämiseen.Syntyvät toimintamallit tukevat nuorten kasvua valmiuteen ohjata omaa etenemistä niin koulutuksessa kuin myöhemmin työelämässä. Osatoteuttajat ovat:Suomen eOppimiskeskus ry (koordinaattori)Suomen avoimien tietojärjestelmien keskus – COSS ryKoulutuskuntayhtymä Tavastia (lukio ja ammattiopisto)Hämeen Ammattikorkeakoulu OyLapin ammattikorkeakouluOtavan Opisto / Mikkelin kaupunkiEspoon seudun koulutuskuntayhtymä OmniaSivistysliitto Kansalaisfoorumi SKAF ryLapin AMKin tavoitteena hankkeessa on:– helpottaa aloittavien opiskelijoiden siirtymää toiselta asteelta ammattikorkeakouluun tukemalla informaatiolukutaidon (IL) kehittymistä ja lisäämällä valmiuksia ongelma- ja projektilähtöiseen opiskeluun,– luoda toimintamalleja ja sähköisiä palveluita opiskelijoiden tiedonhankinnan ja informaatiolukutaidon kehittämiseksi,– luoda nuorten opiskelijoiden tarpeisiin vastaavia tiedonhankinnan verkko-ohjauspalveluita ja lisätä kirjaston henkilökunnan ohjaustaitoja ja aineistojen sisältöjen tuntemusta. Tulokset Julkaisut / Lapin AMK:Marjatta Puustinen 2017. Tiedonhankintataidoilla keskeinen rooli oppimisessa ja opetuksessa. Teoksessa: Helena Kangastie (toim.). TKI-hankkeista voimaa koulutuksen ja opetuksen kehittämiseen. LAPIN AMKIN JULKAISUJA Sarja B. Tutkimusraportit ja kokoomateokset 13/2017. Lapin ammattikorkeakoulu. ss. 37 – 40.http://www.lapinamk.fi/loader.aspx?id=896ab2d4-b960-42d5-b5ec-d6a383173b03Marjatta Puustinen 2017. Tiedonhankintataitoja toisen asteen opiskelijoille – #Poluttamo-hankkeessa tehtyä ja tekeillä. Kreodi syysnumero 2/2017. https://www.kreodi.fi/en/21/Artikkelit/402/Tiedonhankintataitoja-toisen-asteen-opiskelijoille-–-Poluttamo-hankkeessa-tehtyä-ja-tekeillä.htmMarjatta Puustinen & Annamari Pudas 2017. Sujuvuutta tiedonhankintataitoihin. SeOppi-lehti 1/2017, s. 22. https://poluttamo.fi/2017/04/26/sujuvuutta-tiedonhankintataitoihin/Marjatta Puustinen 2016. Poluttamo – oma digipolku oppimiseen. Teoksessa: Kangastie, H. (toim.) 2016. ‘Samassa veneessä’ : Tietoa, neuvontaa ja ohjausta sekä hyvinvoinnin edistämistä Lapin ammattikorkeakoulussa. LAPIN AMKIN JULKAISUJA Sarja B. Raportit ja selvitykset, Lapin ammattikorkeakoulu. ss. 99-101. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-316-143-6