Pyörät pyörimään – kestävän pyörämatkailun ja pyöräilyosaamisen kehittäminen Lapissa Lisätietoa Mirjami Imponen Aikataulu 1.3.2025 -28.02.2027 Budjetti Hankkeen kokonaisbudjetti Kokonaisbudjetti 135 391/Lapinamk € Lapin AMKin kokonaisbudjetti 135391 € Lapin AMKin omarahoitus 27079 € YK:n kestävän kehityksen tavoitteet Koulutus Matkailu Osaamisryhmä Vastuulliset palvelut Rahoituslähteet JTF (Oikeudenmukaisen siirtymän rahasto) (40) Hankkeen tila Käynnissä Osaamiskärjet Uusi luksus matkailun muuttuvissa toimintaympäristöissä Tavoite Hankkeen päätavoitteena on suunnitella ja pilotoida kestävän pyörämatkailun koulutuspilotti yhteistyössä kolmen oppilaitoksen kesken. Koulutus vastaa alueen kasvaneeseen koulutustarpeeseen tarjoten räätälöityjä moduuleja pyörämatkailualan toimijoille, esim. pyöräkorjaajat, -huoltajat, reittirakentajat ja ohjelmapalvelutuottajat, mutta myös muille eri kohderyhmille. Hankkeella on neljä osatavoitetta: 1. Pilotoida oppijalähtöistä räätälöityä koulutusta yhteistyössä usean koulutusasteen toimijoiden kesken. 2. Parantaa pyöräilyyn ja matkailuun liittyvää osaamista Lapin alueella, edistää työllistymistä ja luoda uusia työpaikkoja. 3. Edistää vastuullista, kestävää ja ympärivuotista pyörämatkailua tukevaa palvelutoimintaa. 4. Lisätä koulutusta tarjoavien tahojen osaamista ja varmistaa pilotoitavien kokonaisuuksien jatkuvuus. Hankkeen tavoitteet ovat konkreettisia ja mitattavissa olevia, kuten uusien pyörämatkailun oppimispolkujen määrä ja koulutussisällöt toisella ja korkea-asteella, mikä myötävaikuttaa uusien työpaikkojen luomiseen, osaamisen kasvattamiseen ja kestävän matkailun edistämiseen. Tulokset Työpaketti 1 Hankkeen toimintaa ohjaa työpaketti 1, jonka tuloksena hanke on hyvin koordinoitu. Lisäksi hankeviestintä on laadukkaasti toteutettu niin sisäisesti kuin ulkoisesti. Työpaketti 2 *selvitys pyörämatkailuun liittyvistä osaamistarpeista hankkeen sisäiseen käyttöön. *Oppilaitosyhteistyössä suunniteltu pyörämatkailua edistävä pilottikoulutusohjelma. Pilottikoulutus on räätälöitävissä opiskelijakohtaisesti tukemaan heidän tarpeitaan *Tarkemmat koulutussuunnitelmat pilottikoulutusten toteutusta varten. Koulutusten sisältöjä voidaan hyödyntää ja edelleen kehittää esim. ammatillisen koulutuksen perustutkinnoissa ja ammattitutkinnoissa ja korkeakoulutuksessa osana olemassa olevaa opetussuunnitelmaa. Työpaketti 3 *3-5 eri teemoihin liittyvää koulutuspilottia *Koulutuspilottien toteuttaminen ja arviointi *Tuloksena syntyy myös verkko-oppimateriaaleja luonto- ja liikuntamatkailun opetukseen toisella asteella ja korkeakouluissa. Työpaketti 4 *pilotointien pohjalta muokatut koulutuskokonaisuudet sekä mallinnettu kehityspolku tulevaisuuteen. Kansallinen pyöräilyn ohjaamisen koulutusjärjestelmä, joka käsittää vaiheet pyöräilijästä ohjaajaksi ja kouluttajaksi. Selvitys koulutusjärjestelmää hallinnoivasta allianssista. Kevyt raportti pyörämatkailuun liittyen.. tulee olemaan julkisesti saatavilla kaikille pyörämatkailun kehittämisestä kiinnostuneille, sisältää kehittämisehdotuksia. Hankkeen kaikkien toimenpiteiden tuloksena syntyy pilotoitu, räätälöitävissä oleva koulutus, jonka avulla voidaan vastata tulevaisuuden osaajatarpeisiin pyörämatkailussa ja sen kehittämisessä. Koulutusten ja toimintatapojen pilotoinnin kautta syntyy koulutusmalli, jonka sisältöjä voidaan hyödyntää koulutusorganisaatioiden koulutustarjonnassa, esim. liittämällä sisältöjä osaksi olemassa olevia koulutuksia ja palvella siten laajemmin työelämää ja opiskelijoita. Hankkeen tuloksia voidaan mitata mm. koulutuspilotteihin osallistuvien työnhakijoiden/alanvaihtajien, opiskelijoiden ja työelämässä toimivien luonto- ja liikuntamatkailun ammattilaisten määrässä. Määrällisiä ja laadullisia tuloksia ovat myös hankkeessa kehitettävät koulutussisällöt, joita kehitetään kohderyhmiltä saadun palautteen avulla. Palaute on osa laadullista mittaristoa.