Opiskelu oli mielenkiintoista ja opetusmetodit auttoivat kohti todellista työarkea.

Urheilu-urani eteni jo lukion aikana ammattilaiseksi ulkomaille, joka sulki melko monta ovea suorittaa korkeakoulututkinto normaaliin tapaan päivätoteutuksena. Muutin nuorella iällä ulkomaille pelaamaan jalkapalloa, mutta muutama vuosi pelkkää jalkapalloa sai minut ikävöimään opiskelua ja päädyin merkonomiopintojen kautta Rovaniemelle monimuoto-toteutuksena suunniteltuun tradenomitutkintoon.

Hain tradenomitutkintoon, sillä se antaa laajan mahdollisuuden työskennellä erilaisissa ympäristöissä ja rooleissa.

Opintoni alkoivat keväällä verkkototeutuksena. Tässä vaiheessa asuin Englannissa, joten minulla ei ollut mahdollisuutta olla paikan päällä opiskelemassa. Halusin kuitenkin opiskella suomeksi ja saada suomalaisen korkeakoulututkinnon, joten monimuoto-opiskelu oli minulle täydellinen paketti.

Kevään ryhmämme keskittyi opinnoissa riskienhallintaan, joka mielestäni oli mielenkiintoista ja hiukan erilaista, mitä yleensä tradenomiopintojen suuntautuminen. Tämä suuntautumisvaihtoehto oli myös yksi syy sille, miksi hain Lapin ammattikorkeakouluun.

Opinnot alkoivat vauhdilla ja ammattiurheilijana minulla on päivisin aikaa hieman enemmän, sillä työpäivät ovat lyhyempiä mitä normaalissa arkityössä. Näin ollen pystyin ottamaan jaksoille muutaman ekstrakurssin ja nopeuttamaan opintojen suorittamista. Opintojen suorittaminen nopeutui entisestään, kun korona sulki Englannin liigojen kentät, ja tulin Suomeen muutamaksi kuukaudeksi. Tänä aikana pystyin keskittymään täysillä opiskeluun, joka vauhditti entisestään opiskelutahtiani.

Kesäopintoina suoritin myös muutosjohtamisen diplomin CampusOnlinen kautta, johon kuului 30 op erilaisia johtamisen kursseja, jotka sitten lisättiin opintosuorituksiini vapaaehtoisina opintoina.

Edellinen pikakelaus opinnoistani saa ehkä näyttämään sen siltä, että urheilu ja opiskelu on helppo yhdistää, mutta aina se ei sitä kuitenkaan ole. Monimuotototeutus oli itselleni ainut vaihtoehto tehdä korkeakoulututkinto, ja verkkoympäristö teki omasta opiskelustani helpompaa. En päässyt monellekaan verkkoluennolle paikalle, sillä aikaero ja omat harjoitteluajat sekä maajoukkueleirit eivät antaneet periksi. Katsoin luennot jälkikäteen nauhoituksilta sekä opintojaksot olivat toteutettu niin, että niitä pystyi tekemään helposti oman työn ohessa. Opiskelu ei ollut vain yksin koneella istumista ja esseiden tekemistä, vaan suurin osa kursseista oli projektitöitä ryhmien kesken. Ryhmän kesken teimme paljon tehtäviä yhdessä Teamsin välityksellä sekä autoimme ja tuimme toisiamme, jos jokin tehtävä tuntui vaikealta. Oli hauska huomata, että verkossa toteutetussa ympäristössä voi kuitenkin luoda ryhmiä ja yhteishenkeä, vaikkei nähtäisikään kasvotusten.

Opiskeluaikani kesti kaksi vuotta ja tämäkin aika tuntui menevän hujauksessa. Opiskelu oli mielenkiintoista ja opetusmetodit auttoivat kohti todellista työarkea. Suuntaavien opintojen opintojaksot olivat projektitöitä oikeille yrityksille, mikä auttoi ymmärtämään paremmin sen, mitä ja miksi asioita tehdään niin kuin tehdään. Varsinkin tämä motivoi minua oppimaan vielä enemmän asioista ja tuntui, että olin valmis hyppäämään työelämään, kun opintoni olivat ohi.

Valmistumisen jälkeen olen edelleen ammattiurheilijana Ruotsissa, sekä päätin jatkaa työntekoa yritykselle, johon tein opintojeni aikana työharjoittelun. Työnteko on todella hyvä vastapaino urheilulle ja tämä on saanut minut innostumaan niin työnteosta kuin urheilustakin taas ihan eri tavalla.

Liiketalouden koulutus on todella monipuolinen ja sen avulla monet ovet ovat auki tulevaisuudelle. Tutkinnon suorittamisen jälkeen on hyvät eväät mennä suoraan työmaailmaan, mutta on myös paljon mahdollisuuksia jatkaa opiskelua ylemmässä ammattikorkeakoulussa tai yliopistossa. Suosittelenkin lämpimästi liiketalouden koulutusta sekä opiskelua Lapin ammattikorkeakoulussa!

– Juliette Kemppi, tradenomi