Liikunta- ja kulttuurikohteiden digitalisoinnin muotoilu Rahoittajat Lisätietoa Mikko Pajula Aikataulu 1.1.2024 -31.12.2024 Budjetti Lapin AMKin kokonaisbudjetti 73338 € Lapin AMKin omarahoitus 11005 € YK:n kestävän kehityksen tavoitteet Koulutus Tieto- ja viestintätekniikka Osaamisryhmä Digitaaliset ratkaisut Rahoituslähteet EAKR 2021-2027 (40) Hankkeen tila Käynnissä Osaamiskärjet Aktiivinen elämäntapa toimintakyvyn ja liikkumisen edistämisessä Tavoite LIIKKU konseptimuotoilu -hankkeessa kartoitetaan kehittäjäverkostoa Rovaniemen kaupungin liikunta- ja kulttuurisovelluksen konseptointiin. Sovelluskonseptoinnissa ideoidaan työpajoissa toiminnallisuuksia ja sisältöä, joissa hyödynnetään liikunta- ja kulttuurikohteiden paikkatietoja, sekä niiden ohessa paikallisten pk-yritysten, seurojen ja muiden liikunta-, ja kulttuurialan toimijoiden palvelu- tai liiketoimintamahdollisuuksia. Näiden monialaisten kehittäjäverkoston sisältöjen avulla luodaan sovelluskonsepti, jossa on tuotu yhteen paikkaan ominaisuuksia ja pelillisiä toiminnallisuuksia, jotka innostavat uusiakin kohderyhmiä liikkumaan ja joissa on liiketoiminnan kehitysmahdollisuuksia paikallisille yrittäjille. Sovelluskonseptin kehittäjäverkosto tarkastelee hankkeen lopussa mahdollisia jatkotoimenpiteitä, mikäli sovellus halutaan tulevaisuudessa viedä tuotteistamisvaiheeseen.Konkreettiset tavoitteet:– Kehittäjäverkoston luominen ja sen aktivointi hankkeessa, ja sitä kautta myös monialaisen TKI-kehityskeskittymän vahvistaminen Rovaniemen alueen toimijoiden (kuten kaupungin liikunta- ja kulttuuripalveluiden, TKI-organisaatioiden ja -toimijoiden sekä pk-yritysten) välillä. Verkostoa on alettu kartoittamaan jo valmistelun aikana, ja varsinainen verkoston luonti sekä sen aktivointi tapahtuu hankkeen toiminnan aikana. Tavoitteena on, että hankkeen päättyessä siinä on luotu kehittäjäverkosto, jossa yhteyshenkilöt/toimijat pystyvät keskenään viestimään sovelluskonseptin mahdollisesta tulevaisuudesta ja sen kehityksestä. Hankkeen aikana luodaan sopivat raamit ja mahdollisuudet verkoston viestinnälle.– Konkreettisen konseptointityön kautta tapahtuvan Rovaniemen/Lapin alueen pk-yritysten palvelu- ja liiketoimintamahdollisuuksien kartoittaminen sovelluskehityksen tulevaisuudessa. Sisällöntuotannon, teknisen tuotannon ja/tai ylläpidon mahdollisuuksia ja ideoita kartoitetaan mukaan kiinnostuneilta yrityksiltä konseptointivaiheessa eli hankkeen toiminnan aikana. Tavoitteena on saada konseptiin konkreettisia ideoita ja sisältöä palvelu- ja liiketoiminnan kaupallistamisesta sovelluksessa, jotka voisi viedä tulevaisuuden mahdolliseen tuotantoprosessiin, sekä löytää avainyrityksiä tai ideoita sovelluksen potentiaaliseen ylläpitoon.– Hankkeen toimenpiteillä vahvistetaan innovaatiotoimintaa kehittämällä tuotekonsepti, jossa hyödynnettäisiin uusia teknologisia (erityisesti pelillisiä) mahdollisuuksia ja mahdollistettaisiin pk-yritysten tuotteiden tai palvelujen kaupallistamista, niin sisällöntuotannon kuin tulevaisuuden yhteistyöverkoston kautta. Uudet pelilliset ratkaisut sovelluksessa ovat sellaisia, joilla herätetään uutta vetovoimaa, motivaatiota ja mielenkiintoa saada ihmisiä liikkeelle Rovaniemen ympäristöön; ne voivat olla esimerkiksi haasteita, palkintojärjestelmiä, tarinankerrontaa, lokaatiotehtäviä tai saavutuksia. Tavoitteena on luoda mahdollisimman pitkälle suunniteltu sovelluskonsepti, jota ovat kehittäneet liikunta-, kulttuuri-, teknologia- ja TKI-alan toimijoita niin julkiselta kuin yksityiseltä sektorilta, ja konseptille on määritelty ja muotoiltu mm. käyttäjälähtöisesti sisältöä, pk-yritysten liiketoiminnan hyödyntämis/kaupallis tamismahdollisuuksia, ja sovellukseen liittyvät tekniset speksaukset. Tulokset Hankkeessa kehitetään suunnitelma Rovaniemen kaupungin liikunta- ja kultturikohteiden sovelluskonseptista, johon kartoitetaan ja aktivoidaan mukaan monipuolinen kehittäjäverkosto pk-yrittäjien ja muiden toimijoiden kanssa. Sovelluskonseptiin kehitetään hankkeen aikana muun muassa liikunta- ja kulttuurikohteiden paikkatietoja, paikallisten yrittäjien sisältömäärittelyjä, tekniset toteutusmääreet ja käyttöjärjestelmä, uudet digitaaliset ja pelilliset ratkaisut, sekä suunnitelma tulevaisuuden mahdolliselle jatkokehitykselle. Lopputuloksena on konkreettinen sovelluskonsepti toteutusmääritteineen, jota voidaan esitellä digitaalisessa muodossa, ja jonka jatkokehitykselle on luotu mahdollinen kehittäjäverkosto.