Ajoneuvonosturikoulutus hakee uusia suuntauksia verkostojen kanssa 13.12.2021 Uutinen Julkaistu ennen 11/2024 Jaa somessa Jaa Facebookissa Jaa Facebookissa (avautuu uuteen ikkunaan) Jaa LinkedInissä Jaa LinkedInissä (avautuu uuteen ikkunaan) Jaa X:ssä Jaa X:ssä (avautuu uuteen ikkunaan) Lapin ammattikorkeakoulun ylemmän AMK-tutkinnon teollisuuden verkostojohtamisen koulutuksessa opiskeleva Tomi Tuomela teki opinnäytetyönä tutkimuksen Koulutuskuntayhtymä OSAOn ajoneuvonosturikoulutuksen ja yrittäjien välisestä yhteistyöstä. Ammatillisen koulutuksen uudistukset ja muutokset näkyvät Koulutuskuntayhtymä OSAOn ajoneuvonosturikoulutuksessa. Nosturialankoulutuksen 22-vuotinen taivalhakee uusia koulutusmuotoja täyttämään nosturialan työvoiman tarvetta. Yrittäjien ja koulutuksen välinen yhteistyö painottuu uusiin opetustyyleihin. Tutkimuksessa selvitettiin haastattelujen avulla, miten koulutus oli toiminut yrittäjien mielestä ja minkälaiset mahdollisuudet heillä on rekry- ja oppisopimuskoulutuksilla vastata nosturialan työvoimapulaan. Yhteistyö Nostopalveluja tuottavien yritysten mielipide ajoneuvonosturikoulutuksen toiminnasta oli positiivinen. Nosturikoulutuksen päätavoite on tuottaa ajoneuvonosturialalle työvoimaa ja yrittäjät olivat tyytyväisiä koulutuksen kautta tulleisiin työntekijöihin. Varsinkin Oulun ja Pohjois-Suomen alueen yrittäjät ovat pitkään hyötyneet koulutuksen tuottamasta työvoimasta. Tutkimuksessa nousi esille viestinnän haasteet, sekä viestinnän merkitys toimivassa yhteistyössä. Nosturikoulutuksen ja yrittäjien välisessä viestinnässä oli vajetta. Viestintä on yhteistyön tärkeimpiä toimintoja, eikä verkostossa voi vain olla, sen toimintaan on osallistuttava. Aktiivinen toiminta tarkoittaa kohtaamisia, tapaamisia ja palavereita. Se on keskustelua teemoista, jotka koskettavat kaikkia. Monipuolinen viestintä on yksi tärkeimpiä tekijöitä verkoston toimijoiden kesken. Verkoston toiminta kiteytyy aina henkilösuhteisiin ja verkostojen viestintä vaatii osallistujilta paljon. Tutkimuksessa todetaan,että sosiaaliset suhteet olivat toimineet verkostossa,mutta yleistä tiedottamista oli liian vähän. Verkoston toiminnassa säännölliset tapaamiset auttavat verkostoa toimimaan paremmin. Mitä enemmän on dialogiaja viestintää, sitä helpompi on kaikkien toimia. Yhteistyö vaatii taitoa, osaamista ja luottamista. Se on luottamista omaan ja muiden toimintaan yhteisen päämäärän tavoittamisessa. Työvoimapula Osaamisen johtaminen lasketaan yhdeksi yritysten tärkeimmistä kehitysasioista. Osaaminen lisääminen parantaa yrityksen toiminnan laatua ja se vaikuttaa palvelujen myyntiin. Oppisopimus-ja rekrykoulutus ovat kaksi erilaista mahdollisuutta lisätä osaamista ja hankkia työvoimaa. Oppisopimus on enemmän yksilöllistä opetusta ja rekrykoulutus on ryhmämuotoista koulutusta, jossa yrittäjät ovat myös itse osallisena. Rekrykoulutuksen tarkoituksena on palkata opiskelija suoraan rekrykoulutusta pitävään yritykseen töihin koulutuksen päätyttyä. Oppisopimuskoulutus taas perustuu jo lähtökohtaisesti työsuhteeseen. Tutkimuksessa selvisi, että kumpikin koulutusmuoto sai kannatusta yrittäjien keskuudessa. Oppisopimuskoulutus on enemmän täsmäkoulutusta ja tutkimuksen perusteella alan perustietämys ja aktiivinen asenne työntekoa kohtaa auttavat pääsemään helpommin oppisopimuskoulutukseen ja alalle töihin. Oppisopimus voi olla myös ratkaisu yrityksen sisäisessä kouluttautumisessa. Sisäisellä koulutuksella ei palkata uutta työvoimaa, vaan sillä hankitaan olemassa olevalle työntekijälle uutta osaamista. Rekrykoulutusta voidaan pitää joko yhdelle yritykselle tai yritysten muodostamalle ryhmittymälle. Rekrykoulutus on toimiva ratkaisu, kun halutaan kerralla kouluttaa paljon uusia työntekijöitä. Tutkimuksessa selvisi, että osa yrityksistä pitää rekrykoulutuksia. Tosin oppisopimus sai enemmän kannatusta sen yksilöllisyyden vuoksi. Yritysten osaamisen johtaminen auttaa kehittymään ja tehostamaan toimintaa. Osaamisen lisäämistä voidaan hankkia oppilaitoksista, mutta siihen voidaan valjastaa myös yritysten sisäistä osaamista. Usein kokeneilla työntekijöillä on osaamista, mitä voidaan hyödyntää koulutuksissa. Tarve ja mahdollisuudet ratkaisevat, mikä on järkevin ratkaisu. Soveltavaa toimintaa Tutkimustaja sen tuloksia voidaan soveltaa monella tapaa. Tutkimuksen lähtökohtana oli tutkia verkoston toimintaa ja kehittää yhteistyötä osaamisen johtamisen muodossa. Tutkimus soveltuu oppilaitosten ja sen verkostojen selvittämiseen. Toisen asteen koulutukset sitoutuvat vahvasti yritysten tuotannolliseen toimintaan ja tässä rajapinnassa opettajat tekevät yhteistyötä työelämän kanssa. Tämän tyyppinen verkostojen toiminta on hyvin monitasoista ja sen tutkiminen auttaa selventämään asioita mitkä toimivat ja kehittämään niitä kohtia, mitkä eivät toimi. Lisätietoja: Tomi Tuomela Puh. 050 577 0534 tomi.tuomela(at)osao.fi