Kestävyysosaaminen kohtaa työelämän realiteetit – mitä voimme oppia? 26.5.2025 Mirva Juntti, Jannika Salminen Opetus ja oppiminen Pohjoisen tekijät – Lapin AMKin asiantuntijablogi Julkaisija Lapin ammattikorkeakoulu Oy, Jokiväylä 11, 96300 Rovaniemi Lisenssi Nimeä 4.0 Kansainvälinen (CC BY 4.0) ISSN 2954-145X Yhteydenotot viestintäkoordinaattori Heli Lohi Kirjoittajat Mirva Juntti Kehittämispäällikkö | Johtaminen ja kehittäminen AMK +358 40 012 6287 mirva.juntti@lapinamk.fi Jannika Salminen Asiasanat Vastuullisuus Kirjoittajat: FT Mirva Juntti on Lapin ammattikorkeakoulun vastuullisuusasioiden kehittämispäällikkö ja Jannika Salminen YAMK-opiskelija. Korkeakouluissa opetetaan yhä enemmän kestävästä kehityksestä, mutta miksi osaajat törmäävät haasteisiin työelämässä? Lapin AMKin vastuullisuusohjelman toimeksiantona tehty tuore opinnäytetyö (Jannika Salminen, 2025) tarjoaa tähän kysymykseen kiinnostavia näkökulmia. Kestävään kehitykseen liittyvien opintojaksojen tai -kokonaisuuksien sisällyttäminen korkeakouluopetukseen on jo arkipäivää jokaisessa korkeakoulussa. Koulutuksella pyritään näin tukemaan laajempaa yhteiskunnallista ilmiötä, eli vihreää/puhdasta siirtymää. Ammattikorkeakoulut ovat tiivistäneet työelämän kestävyysosaamisen tarpeet kahteen geneeriseen – eli kaikille koulutuksille yhteiseen – kompetenssiin. Näissä vastuullisuusosaamisen nähdään muodostuvan muun muassa eettisestä arviointikyvystä, systeemisestä ajattelusta ja kyvystä toimia kestävästi omalla alalla. Lapin AMKin tavoitteena on kouluttaa vastuullisia ammattilaisia. Muutaman vuoden voimassa ollut vastuullisuusohjelma tähtää siihen, että kestävyysajattelusta tulee jokaisen valmistuvan opiskelijan osaamisprofiilin ydinelementti ja erottautumistekijä. Kestävyys kiinnostaa – mutta ei vielä kanna Kestävyyskriisit ovat aikamme suurimpia haasteita. Tästä huolimatta monet kestävyysosaajat kokevat, ettei työelämä tunnista heidän osaamistaan. Jannika Salmisen opinnäytetyö lähti selvittämään tätä ristiriitaa. Työn tavoitteena oli selvittää, kuinka hyvin Lapin ammattikorkeakoulun tarjoama, kestävyysosaamiseen keskittyvä ylempi ammattikorkeakoulututkinto vastaa työnantajien odottamia osaamisvaatimuksia. Työssä pyrittiin tunnistamaan mahdollisia ristiriitoja koulutuksen sisällön ja työmarkkinoiden tarpeiden välillä. Haussa: Hyvä tyyppi Mitä rekrytoijat sitten todella etsivät? Salmisen työssä haastateltiin eurooppalaisia rekrytointiasiantuntijoita eri aloilta. Viesti oli selkeä: kestävyysosaaminen on tärkeää, mutta ei yksinään riittävä peruste rekrytoijalle. Yrityksissä sitä arvostetaan lisäarvona, mutta ei itsenäisenä ammatti-identiteettinä. Työpaikat täytetään edelleen ennemmin henkilöillä, joilla on valmiiksi vahvaa kokemusta omalta alaltaan, ei välttämättä vastuullisuudesta. Opinnäytetyö korostaa myös opiskelijoiden omaa vastuuta: aktiivista toimijuutta, verkostoitumista ja valmiutta muotoilla omaa kestävyysosaamisen tarinaa suhteessa kunkin kohteena olevan työpaikan monimuotoisiin tarpeisiin. Jannika Salmisen opinnäytetyön johtopäätökset pohjautuivat systeemiajatteluun ja sosioekonomisiin teorioihin. Työssä esitettiin joukko korkeakouluille suunnattuja kehittämisehdotuksia, joiden ydinsanoma oli, että opiskelijoille tulisi tarjota paitsi vastuullisuuteen ja kestävyyteen liittyvää substanssiosaamista, myös taitoja viestiä kestävän kehityksen osaamisesta tavalla, joka kytkeytyy suoraan työnantajien tavoitteisiin ja liiketoimintastrategioihin. Työn toimeksiantaja Lapin AMK ottaa tämän viestin nöyrästi vastaan ja pyrkii siirtämään tätä viestinnällistä ajattelua osaksi opetussuunnittelua ja osaamisen kehittämistä. Johtopäätökset rohkaisevat jatkamaan Salmisen opinnäytetyö tuo esiin myös sen, että vaikka työelämä ei vielä systemaattisesti rekrytoi vastuullisuusosaamisen perusteella, on muutos jo käynnissä. Lapin AMKin vastuullisuusohjelman tavoitteena on olla tämän muutoksen eturintamassa. Tämä tarkoittaa sitä, että kestävyys- ja vastuullisuusosaaminen tulee pitää sitkeästi läsnä kaikessa opetuksessa, TKI-toiminnassa ja organisaation arjessa. Selvää on, että tulevaisuuden työelämä tarvitsee osaajia, jotka eivät vain tunne kestävyyden tavoitteet, vaan osaavat myös toimia niiden saavuttamiseksi yhteistyössä eri toimijoiden kanssa. Lapin AMKin opiskelijat ovat näitä tulevaisuuden muutosagentteja – heidän tehtävänään on yhdistää kestävä kehitys ja oma ammatti-identiteetti sanoituksella, minkä rekrytoijatkin ymmärtävät. Jannika Salmisen opinnäytetyö Green Talent: Assessing Alignment Between Sus-tainability-Focused Higher Education and EmployerExpectations (Lapin AMK, 2025) on kokonaisuudessaan luettavissa Theseuksessa: https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504257742 Lue lisää Kaikki blogikirjoitukset 6.5.2025 Pohjoisen tekijät – Lapin AMKin asiantuntijablogi Satu Valli Työhyvinvointi on suosittu liiketalouden opinnäytetöiden aihe HTM Satu Valli työskentelee lehtorina Lapin ammattikorkeakoulun Digitaaliset ratkaisut -osaamisryhmässä. Opetus ja oppiminen 10.4.2025 Pohjoisen tekijät – Lapin AMKin asiantuntijablogi Maria Joutsenvirta, Arno Heikkala Tulevaisuustaidot valmistavat muuttuvaan työelämään KTT Maria Joutsenvirta työskentelee osa-aikaisena erityisasiantuntijana ja liikunnanohjaaja (YAMK) Arno Heikkala tuntiopettajana Lapin ammattikorkeakoulun Pohjoinen hyvinvointi ja palvelut… Opetus ja oppiminen 7.4.2025 Pohjoisen tekijät – Lapin AMKin asiantuntijablogi Mirka Hienonen Mietteitä ja kokemuksia IT-alan etäharjoittelusta ja sen ohjaamisesta Mirka Hienonen on tieto- ja viestintätekniikan insinööri (AMK) ja työskentelee asiantuntijana Lapin ammattikorkeakoulun Digitaaliset ratkaisut -osaamisryhmässä. Opetus ja oppiminen