Lapin AMK tukee opiskelijaurheilijoidensa kaksoisuraa 14.11.2024 Opetus ja oppiminen Kirjoittajat Asiasanat Koulutus Liikunta Opiskelijaurheilijan opiskelukyky ja hyvinvointi ovat sidoksissa siihen, miten hän kykenee yhdistämään urheilun ja opinnot toimivaksi kokonaisuudeksi. HUMKK-auditoinnissa saamme palautetta toimintamme vahvuuksista ja kehittämisen kohteista. Lapin AMK on sitoutunut edistämään opiskelijaurheilijoiden kaksoisuraa yhdessä Lapin urheiluakatemian kanssa. Opiskelijaurheilijan opiskelukyky ja hyvinvointi ovat kiinteästi sidoksissa siihen, miten hän kykenee yhdistämään urheilun ja opinnot toimivaksi kokonaisuudeksi. Tämä edellyttää henkilökohtaisia opintopolkuja ja joustavia opiskelumahdollisuuksia, laadukasta opiskelijoiden ohjaamista sekä tukea opintojen ja urheilun yhdistämiseen. Huippu-urheilijamyönteinen korkeakoulu (HUMKK) -auditoinnin kautta saamme palautetta toimintamme vahvuuksista ja hyvistä käytänteistä sekä eväitä kehittämisen kohteista. Ohjaus ja henkilökohtainen opiskelusuunnitelma Lapin AMKissa ohjauksen ja neuvonnan kantavia periaatteita ovat oppijakeskeisyys, opiskelijan toimijuus sekä ohjauksen oikea-aikaisuus ja saatavuus. Opiskelijaurheilijoiden opintopolkua ja opintojen etenemistä sekä hyvinvointia tuetaan kokonaisvaltaisella ohjauksella. Opiskelijaurheilijan opintojen sujuvaan etenemiseen on tarjolla monipuoliset ohjauspalvelut. Ohjausta kehitetään jatkuvasti ja sitä on saatavilla koko opintopolun ajan. Lapin ammattikorkeakoulun periaatteena on “kaikki ohjaa” – tarkoittaen, että ohjausta saa opinto-ohjaajan lisäksi myös opettajilta ja eri palveluiden asiantuntijoilta. Opiskelijaurheilijat laativat opintojensa alussa henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman (HOPS) oman tutkintorakenteensa pohjalle huomioiden urheilun ja oman elämäntilanteensa ja tavoitteensa. Henkilökohtaisessa opiskelusuunnitelmassa opintojen kulku suunnitellaan urasuunnitelman mukaisesti. Joustavat opiskelumahdollisuudet Lapin ammattikorkeakoulussa joustavia opiskelumahdollisuuksia on rakennettu erilaisiin tarpeisiin ja elämäntilanteisiin. Erilaiset palvelut, tuen muodot ja toimintatavat tuovat joustavuutta myös urheilijan opintopolulle. Monimuoto- ja verkko-opinnot vahvistavat opintojen saavutettavuutta ja mahdollistavat näin ollen opiskelijaurheilijalle opiskelun vaikkapa eri puolelta maailmaa. Englanninkieliset tutkinnot mahdollistavat myös kansainvälisten urheilijoiden opiskelun Lapin AMKissa. Tutkinto-opintojen rinnalla avoimen ammattikorkeakoulun opiskelumahdollisuudet avaavat myös joustavia opiskelumahdollisuuksia urheilijoille. Eri koulutuksissa opetusta järjestetään päivisin tai iltaisin, verkossa tai kampuksella ja osaamista voi hankkia myös muilla tavoin. Opiskelijaurheilijan on suunniteltava urheilun ja opiskelun vuorokausirytmi ja opintojen toteuttamisen tapa omaan lajiinsa ja harjoittelurytmiinsä sopivaksi, tutkintojen vaatimukset ja rakenne huomioiden. Erilaiset tavat hankkia osaamista Lapin AMKissa on kehitetty ja kokeiltu erilaisia opiskelijakeskeisiä ratkaisuja ja pedagogisia menetelmiä. Opiskelijaurheilijalla, kuten muillakin, on erilaisia ja vaihtoehtoisia tapoja suorittaa opintoja. Opiskelija voi hankkia osaamista ja edetä opinnoissa osallistumalla opintojaksojen toteutuksiin tai antamalla opintojaksolla vaadittavasta osaamisesta näytön, hankkimalla opintojakson osaamistavoitteiden mukaista osaamista työssä (Työn opinnollistaminen), harrastuksissa, urheilussa ja vapaa-aikaan liittyvissä toimissa tai hyödyntämällä aiemmin hankittua osaamista. Opintojaksojen tenteistä, vaihtoehtoisista suoritustavoista ja aikatauluista voi keskustella ja sopia opintojakson vastuuopettajan kanssa. Opiskelija voi laajentaa osaamistaan valitsemalla vapaasti valittavia opintoja ottamalla opintoja myös muista korkeakouluista mm. ristiinopiskelutarjonta ja Campusonline-opinnot. Harjoittelun ajankohta voidaan sovittaa opiskelijaurheilijan HOPS:iin huomioiden urheilijan harjoittelukausi ja kisat. Harjoitteluja voi tehdä kesällä tai talvella sekä urheilijalle sopivissa pienemmissä osissa. Lisäksi harjoittelua voidaan joustavoittaa pidentämällä harjoittelun suorittamisaikaa. Näin ollen opiskelijaurheilija voi tehdä harjoittelua esimerkiksi ylimenokaudella tai harjoittelukaudella niin, että se ei häiritse keskittymistä kisakauteen. Urheiluakatemiayhteistyö Lapin ammattikorkeakoulu tukee huippu-urheilijaksi kehittymistä, huippu-urheilun aikaista uraa sekä urasiirtymää huippu-urheilun jälkeiseen vaiheeseen. Tätä työtä tehdään yhdessä urheilijoiden, urheiluakatemiaverkoston ja urheilujärjestöjen kanssa. Kaksoisuran tukemisessa ammattikorkeakoulu tarjoaa joustavia opiskelumahdollisuuksia, ohjausta ja tukea opintoihin. Urheiluakatemia puolestaan tukee urheilua tukipalveluilla ja olosuhteilla. Lapin urheiluakatemian keskeisin tehtävä on urheilijoiden harjoittelun ja opiskelun kokonaisvaltainen tukeminen. Yhteistyötä tehdään sekä yksilö- että joukkuelajien edustajien kanssa. Lapin AMKissa toimii urheiluakatemian yhteyshenkilönä opinto-ohjaaja, joka vastaa keskitetysti urheiluakatemiayhteistyöstä sekä urheiluakatemiaopiskelijoiden tehostetusta ohjauksesta. Yhdyshenkilöllä on ymmärrystä kilpaurheilun erityispiirteistä ja avointa asennetta auttaa urheilijoita opintojen ja tavoitteellisen kilpa- ja huippu-urheilun yhdistämisessä. Huippu-urheilijamyönteinen korkeakoulu -auditointiin osallistuminen Suomen Olympiakomitea on luonut laatumallin huippu-urheilijamyönteisille korkeakouluille. Huippu-urheilijamyönteinen korkeakoulu -auditoinnin tavoitteena on parantaa urheilijoiden mahdollisuuksia suorittaa korkeakouluopintoja joustavilla opintopoluilla urheilu-uran aikana sekä edistää heidän hyvinvointiaan tinkimättä urheilulle asettamista tavoitteistaan. (Suomen olympiakomitea 2023.) Auditointimallilla halutaan nostaa esiin ne suomalaiset korkeakoulut, jotka täyttävät urheilijoiden kaksoisuran edellytykset. Auditoinnin tehtävänä on arvioida ja tarkastella huippu-urheilijamyönteisten korkeakoulujen laatutekijöiden toteutumista osana korkeakoulun olemassa olevia koulutuksen ja osaamisen kehittämisen prosesseja sekä toimintatapoja, käytänteitä ja ohjeistuksia. Lapin ammattikorkeakoulu on valmistautunut auditointiin tekemällä itsearvioinnin auditointikäsikirjan ohjeiden mukaisesti. Itsearviointiraportissa tarkastellaan muun muassa joustavia opiskelumahdollisuuksia, opiskelijan ohjauksen ja tuen käytäntöjä huippu-urheilijan näkökulmasta sekä viestintää ja yhteistyömuotoja urheiluakatemian ja Olympiakomitean kanssa. Itsearviointiprosessiin on osallistunut niin opiskelijaurheilijoita ja sidosryhmiä kuin Lapin AMKin henkilöstöä eri henkilöstöryhmistä. Auditointivierailu järjestetään 20.11.2024, jolloin haastatellaan ammattikorkeakoulun johtoa, opetus- ja ohjaushenkilöstöä, tukipalveluita, opiskelijoita sekä sidosryhmiä. Laatutunnuksen myöntämisestä päättää Olympiakomitean huippu-urheilijamyönteisen korkeakoulun ohjausryhmä. Olympiakomitea ilmoittaa päätöksestään laatutunnustuksesta vuoden 2025 aikana. Lopuksi Huippu-urheilijamyönteisen korkeakoulun auditointi tuo myös jo olemassa olevia Lapin AMKin hyviä käytänteitä esiin ja urheiluakatemian kanssa tehtävää yhteistyötä vahvemmin näkyväksi. Auditointiprosessin aikana on tunnistettu myös kehittämiskohteita mm. opiskelijaurheilijoiden tunnistamisessa, urheilijan urheilussa hankkiman osaamisen tunnistamisessa ja urheilijan urasiirtymän tukemisessa, opiskelijaurheilijoiden kaksoisuran tukemisen käytänteiden ja tietoisuuden edistämisessä sekä viestintäyhteistyössä Urheiluakatemian kanssa. Yhdessä olemme enemmän, kuten Lapin AMKin slogankin sanoo. Hyvällä yhteistyöllä urheiluakatemian, urheiluseurojen ja -järjestöjen kanssa voimme tukea opiskelijaurheilijan menestymistä ja matkaa huipulle niin urheilussa kuin urapolulla. Kirjoittaja työskentelee Lapin ammattikorkeakoulun laatupäällikkönä Lapin yliopiston järjestämissä LUC-palveluissa. Lähteet: Suomen Olympiakomitea 2023. Auditointikäsikirja. https://olympiakomitea.kuvat.fi/kuvat/Materiaalipankki/Urheiluakatemioille+ja+valmennuskeskuksille/Korkeakoulut/Auditointik%C3%A4sikirja+huippu-urheilijamy%C3%B6nteiset+korkeakoulut+2023.pdf Lue lisää Kaikki blogikirjoitukset 20.12.2024 Pohjoisen tekijät – Lapin AMKin asiantuntijablogi Sanna-Mari Renfors Uudistava liiketoiminta nostaa yritysten vastuullisuustyön uudelle tasolle Kirjoittaja: Sanna-Mari Renfors, FT, dosentti, Yliopettaja, Master School, Lapin ammattikorkeakoulu Liiketoiminta ja yrittäjyys 5.12.2024 Pohjoisen tekijät – Lapin AMKin asiantuntijablogi Sanna Viinonen, Carita Kainulainen-Renvall, Kiti Kalliomäki Kokemusasiantuntijuuden rooli ja työparityö päihdetyössä Kirjoittajat: Sanna Viinonen, YtM, projektipäällikkö, lehtori, Osallisuus ja toimintakyky -osaamisryhmä, Lapin ammattikorkeakoulu; Carita Kainulainen-Renvall, Nuoriso- ja yhteisöohjaaja, aluetyöntekijä,… Hyvinvointi ja kulttuuri