Lukion jälkeen opiskelin hetken aikaa ravintola-alaa toisessa AMKissa, mutta se ei tuntunut ollenkaan omalta alalta. Pidin muutaman välivuoden, joiden aikana työskentelin kaupallisella alalla ja matkustelin ympäri maailmaa. Elämäntilanne toi minut Lappiin ja halusin vihdoin oppia matkailusta enemmänkin, kuin vain matkustajan näkökulmasta.

Matkailuala kokonaisuutena kiinnosti, erityisesti vastuullinen elämysmatkailu pohjoisessa. Tiesin, että haluan tuottaa ihmisille tunteita herättäviä elämyksiä, kuten olen itse saanut kokea maailmalla reissatessani. Lisäksi monimuoto-opiskelu tuntui sopivalta omaan elämäntilanteeseeni. En ollut aiemmin opiskellut tai työskennellyt alalla, jos ravintola-alan lyhyttä opiskelua ei lasketa. Nyt opiskelujen aikana pääsin kuitenkin hotelliin töihin ja se on ollut silmiä avaava kokemus.

Elämäntilanne toi minut Lappiin ja halusin nähdä minkälaista elämä olisi pohjoisessa. Ajattelin myös saavani täällä asiantuntevaa opetusta, koska Suomen matkailu on keskittynyt Lappiin. Täällä on niin upea luonto ja maisemat! Lähdin tänne kokeilumielessä, mutta nyt tuntuu siltä, että olen viimein löytänyt kodin.

Opiskelu on ollut työelämälähtöistä -tarkoittaen, että kaikki projektimme liittyvät oikeisiin tapahtumiin ja yrityksiin. Olemme muun muassa kehittäneet toimeksiantaja yrityksen toimintaa tukevia tapahtumia jokaiselle vuodenajalle, olemme tuottaneet sisältöjä eri tapahtumiin, olemme tarkkailleet ja analysoineet asiakaspolkua online-tapahtuman aikana ja vaikka mitä muuta. Jokaisella lukukaudella on oma teema, jonka mukaisesti käydään yksi isompi opintojakso (n. 10–15 opintopistettä) oman ryhmän kanssa, jonka lisäksi jokainen on voinut valita opintopistemäärältään pienempiä (n. 5 opintopisteen) kursseja omaan tahtiin. Kursseja on ollut muun muassa projektityöskentelystä, asiakaskokemuksen johtamisesta, konseptoinnista, matkailusta pohjoisessa ja globaalissa toimintaympäristössä, lainsäädännöstä, viestintäosaamisesta, tuoteosaamisesta, kannattavuudesta ja urasuunnittelusta. Olemme luoneet suunnitelmia ja laskelmia oman yrityksen perustamiseen ja kehitelleet palvelukokonaisuuksia. Olemme siis käyneet laajasti läpi matkailuliiketoiminnan perusteita. Suurimmalla osalla opintojaksoista meillä on ollut jokin ryhmässä tehtävä projekti. Tämän lisäksi on ollut yleensä yksilötehtävänä ennakkotehtävä/essee opintojakson alussa ja lisäksi tentti opintojakson lopussa. Lisäksi on luentoja ja välillä tunnilla tehtäviä pieniä ryhmätehtäviä. Luentoja on yleensä kerran viikossa per kurssi. Monimuoto-opiskelun etuihin kuuluu, että voit katsoa luennon itselle sopivana aikana, jos on ollut, vaikka töissä kyseiseen aikaan.

Projektityöskentelyssä olemme toteuttaneet useita toimeksiantoja oikeille yrityksille ja tapahtumille. Lähes jokaisella isommalla opintojaksolla meillä on ollut toimeksianto oikealta yritykseltä tai yrittäjältä. Lisäksi opintoihini sisältyy kaksi työharjoittelua, joissa pääsee näkemään enemmän työelämää. Mieleeni on jäänyt luontokurssi, jossa opimme ihmisen ja luonnon suhteesta. Kurssiin sisältyi 4 vuorokauden retki Ylläkselle, jossa vaelsimme keskellä yötä auringon paistaessa.

Opinnoissa on ollut parasta oman kehityksen huomaaminen ja itsensä ylittäminen. Se, että huomaan opiskelevani vihdoin oikeaa alaa. Restonomin tutkinto valmistaa minut esimiestason työtehtäviin. Voin työskennellä monipuolisesti matkailun parissa yrittäjänä tai työntekijänä. Työskentelen parhaillaan hotellin vastaanotossa. Olen oppinut paljon matkailualasta ja majoitustoiminnasta käytännön kautta. Minua kiinnostaa matkailumarkkinointi ja tapahtumat, joten yritän päästä näihin työtehtäviin valmistumisen jälkeen. Myös oman elämyksiä tarjoavan yrityksen perustaminen kiinnostaa. Haluan ehdottomasti jäädä Lappiin, mutta myös ulkomailla asuminen kiinnostaa, jos sellainen tilaisuus tulee. Matkailualan opinnot ovat ehdottomasti avanneet maailmankatsomustani. Myös Lapissa asuminen on vaikuttanut tähän, mutta olen saanut todella paljon alan tietoutta ja eväitä jopa oman yrityksen perustamiseen, josta olen kiitollinen. Suomen matkailu keskittyy Lappiin, joten mikä olisi parempi paikka oppia matkailusta kuin Lapin AMK. Opetus on hyvin työelämälähtöistä, joten jo opiskeluaikana voi saada hyviä yhteyksiä alueen yrittäjiin ja sitä kautta myös mahdollisen tulevan työpaikan.

 Pauliina Pakkanen -restonomiopiskelija