Miten rakentaa vaikuttavia immersiivisiä kokemuksia – XR- ja AI-työpajaviikko Barcelonassa 28.4.2025 Jari Penttinen Hyvinvointi ja kulttuuri Pohjoisen tekijät – Lapin AMKin asiantuntijablogi Julkaisija Lapin ammattikorkeakoulu Oy, Jokiväylä 11, 96300 Rovaniemi Lisenssi Nimeä 4.0 Kansainvälinen (CC BY 4.0) ISSN 2954-145X Yhteydenotot viestintäkoordinaattori Heli Lohi Kirjoittaja Jari Penttinen Lehtori | Kuvataiteilijakoulutus +358 40 586 8533 jari.penttinen@lapinamk.fi Asiasanat Digitalisaatio Kulttuuri Taide Taiteet TAM Jari Penttinen työskentelee lehtorina Digitaaliset ratkaisut -osaamisryhmässä Lapin ammattikorkeakoulussa. Osallistuin ohjausryhmän jäsenenä PMP-hankkeen virtuaalitodellisuuteen ja tekoälyyn keskittyneeseen työpajaviikkoon Espronceda-keskuksessa 10.–14. maaliskuuta 2025 Barcelonassa Espanjassa. Viiden päivän tapahtuma yhdisti taiteen, tarinankerronnan ja teknologian. Työpajan järjestäjänä toimi Professional Media Presence (PMP) -hanke, jonka tavoitteena on tukea eri alojen taiteilijoita digitaalisen teknologian ja viestinnän hyödyntämisessä. Toimin samaan aikaan Lapin AMK:n Tekoälykiihdyttämö-hankkeessa asiantuntijana, joten myös sitä kautta viikon teemat ja digitaaliset työkalut olivat entuudestaan tuttuja. Viikon aikana asiantuntijat eri maista pääsivät jakamaan osaamistaan ja kokemustaan käytännössä. Lapin AMKin XR-gallerian esittely Viikon aikana tapahtumassa demottiin ja testattiin rakentamaamme virtuaaligalleriaa hankepartnereille. Gallerian rakentamisessa pysytin hyödyntämään kokemusta, jota olen kerännyt Tornion maakuntamuseon 360 Struve Experiencen toteuttamisessa, päivittämisessä ja ylläpitämisessä. Olen myös ohjannut lukuisia opiskelijoiden XR-projekteja. Toimivan virtuaalikokemuksen toteutuksessa on otettava huomioon, teknisten ratkaisujen lisäksi, erilaiset käyttäjät erilaisine valmiuksineen ja fyysisine ominaisuuksineen. Käyttäjän fyysisillä mitoilla on vaikutusta sovelluksen käyttämiseen, eikä kaikilla ole samanlaisia teknisiä valmiuksia käyttää digitaalisia välineitä; esimerkiksi lapsi ei ylety virtuaaliesityksessä samalla tavalla eri paikkoihin kuin aikuinen. Virtuaaligaloleriaa jatkokehitetään käyttäjäkokemuksen perusteella. Kun Lapin AMK:n oma XR-galleriatila on saatu valmiiksi, ryhdymme rakentamaan hankepartnereiden virtuaalinäyttelyitä. Virtuaaliset näyttelyt avautuvat vuoden 2026 aikana samaan aikaan eri maissa toteutettavien fyysisten näyttelyiden kanssa. Hankkeen tulokset julkaistaan Oulu EU:n kulttuuripääkaupunki julkistusten yhteydessä. Espanjalaisten työpajat XR-sisältöä tuotettin viikon aikana kahdessa työpajassa, jotka yhdistivät luovuuden ja teknologian eri tavoin. Osallistuminen oli mahdollista kumpaan tahansa työpajaan ja päivien välillä työpajoja saattoi myös vaihtaa. Kehollisten kertomusten tuotantotyöpaja virtuaalitodellisuudessa Daniel González Franco on BeAnotherLabin perustajajäsen, joka on erikoistunut immersiivisten kokemusten ja empatian tutkimukseen. Hyödyntäen eri aisteja osallistujat loivat henkilökohtaisia, empatiaa herättäviä tarinoita käyttäen BeAnotherLabin kehittämää ”The Machine To Be Another” -järjestelmää. Tavoitteena oli syventää ymmärrystä identiteetistä ja empaattisista kokemuksista virtuaalitodellisuuden kautta. Virtuaaliympäristöjen työpaja Marc Galvez on virtuaalitodellisuuden kehittäjä ja käyttäjäkokemuksen suunnittelija, jolla on laaja kokemus XR-teknologioista. Hänen työpajassaan osallistujat tutustuivat laajennetun todellisuuden (XR) teknologioihin, kuten Spatial Computing, AR Cloud ja erilaisiin päätelaitteisiin immersion luomisessa. Harjoitusten kautta työpajassa syvennyttiin virtuaalisten ympäristöjen luomiseen ja vuorovaikutteisen suunnitteluun. Pohdinta Virtuaalisten tilojen rakentaminen on tullut suoraviivaisemmaksi OpenVR- ja OpenXR-standardien myötä, vaikka laitteistoja on markkinoilla useita erilaisia. Työpajaviikolla pääsimme vaihtamaan käytännön kokemuksia XR-tuotantojen toteuttamisesta kulttuuriyleisöille. Huomasimme käyttävämme samoja ohjelmistoja ja laitteita maasta riippumatta. Ensisijaisen tärkeää on päästä käytännössä näkemään, millaisia ratkaisuja kukin kehittänyt teknologian ja taiteen synergian pohjalta.Tilalliset virtuaaliympäristöt vaativat erilaista lähestymistapaa verrattuna kaksiulotteisuuteen. Se vaikuttaa kaikkeen suunnitteluun, sisällön, interaktion ja käyttöliittymien suhteen. Kun kokemukseen tuodaan mukaan muita aisteja, ei pelkkä hankittava laitteisto enää riitä, vaan alettava rakentaa omia ratkaisuja niiden lisäksi ja rinnalle.Kosketus on todella voimakas immersion tehostaja kun se tuodaan osaksi virtuaaliympäristöjä. Tässä teknologisen kehityksen vaiheessa se vaatii joko uusien teknisten ratkaisujen luomista tai immersiivisyyden lisäämistä esitykseen osallistuvien ihmisten kautta. Ihmisen mukaan tuominen muuttaa virtuaalitilan luonnetta. Virtuaalitilasta tulee fyysisyyden jatke. Tällä kertaa tosin niin päin, että ihminen tehostaa XR-kokemusta. Teknologia on olemassa, mutta se vaatii ennakkoluulotonta ja luovaa lähestymistapaa aiheeseen sekä kokeiluja, joilla mahdollisen rimaa saadaan nostettua alati korkeammalle. Viitteet BeAnotherLab, 2015. Viitattu 7.4.2025 https://beanotherlab.org/home/work/tmtba/Barcelona Workshop Week 10-14.3.2025 – Professional Media Presence hanke. Turun AMK 2025. Viitattu 7.4.2025. https://pmpproject.turkuamk.fi/events/barcelona-workshop-week-10-14-3-2025. Jussila M. 2023 Professional Media Presence – Hanke Lapin ammattikorkeakoulu. Viitattu 7.4.2025. https://lapinamk.fi/hanke/professional-media-presence/ Galvez M. 2025. Viitattu 7.4.2025. https://optus23.github.io/index.htmlGonzález D. 2023: Viitattu 7.4.2025 https://gatherverse.org/eu/speakers/daniel-gonzalez-franco/ Hackl C. 2024 CES 2024: What Is Spatial Computing? Viitattu 7.4.2025 https://www.forbes.com/sites/cathyhackl/2024/01/06/what-is-spatial-computingLowwood H. 2025. Viitattu 7.4.2025https://www.britannica.com/technology/virtual-reality. Penttinen J. 2021 Viitattu 7.4.2025 Measuring Points 360 Interactive Virtual Experience | The Northern parts of the World Heritage Struve Geodetic Arc, Siejca M. 2024. Viitattu 7.4.2025 https://mazerspace.com/what-is-extended-reality. Ray S.2021. Viitattu 7.4.2025 https://medium.com/lansaar/ar-cloud-what-is-an-augmented-reality-cloud-and-why-does-it-matter-e680ac829959 Stryker C., Kavlakoglu E. 2024. Viitattu 7.4.2025 https://www.ibm.com/think/topics/artificial-intelligence. Welty C,.Setiawan A. Viitattu 7.4.2025. https://www.researchgate.net/publication/335399436_Digital_Immersion_-_case_studies_in_virtual_reality. Lue lisää Kaikki blogikirjoitukset 16.4.2025 Pohjoisen tekijät – Lapin AMKin asiantuntijablogi Hyvinvointi luodaan yhdessä TtT Ulla Timlin on Lapin ammattikorkeakoulun Hyvinvointia edistävät kestävät ratkaisut -tutkimusohjelman johtava tutkija. Hyvinvointi ja kulttuuri 27.3.2025 Pohjoisen tekijät – Lapin AMKin asiantuntijablogi Eeva Helameri, Tuuli Tikkanen Paikkamuotoilu aktiivisen elämäntavan ja hyvinvoinnin tukena kaupunkiympäristössä FM/MA Eeva Helameri, ja MBA Tuuli Tikkanen, työskentelevät asiantuntijoina Lapin ammattikorkeakoulun Vastuulliset palvelut -osaamisryhmässä. Hyvinvointi ja kulttuuri 5.3.2025 Pohjoisen tekijät – Lapin AMKin asiantuntijablogi Vaativaa sijaishuoltoa asiantuntijalähtöisesti kehittämässä YTM Sari Halttunen työskentelee lehtorina Lapin ammattikorkeakoulun Osallisuus ja toimintakyky -osaamisryhmässä. Hyvinvointi ja kulttuuri