Työpaikallani kannustettiin opintoihin niin esihenkilöiden kuin työkavereiden toimesta. Ennakoinnin ja kehittämisen asiantuntija –koulutuksen opintojen ollessa pääosin iltaisin oli opintojen ja työelämän yhteensovittaminen yllättävän mutkatonta.

Lukion opintojen jälkeen olen opiskellut Lapin ammattikorkeakoulussa restonomiksi. Noin puoli vuotta valmistumisen jälkeen tulin valituksi Rovaniemen kaupungin työllisyyspalveluihin tehtävään, jota olenkin nyt hoitanut yli neljä vuotta. Työsuhteeni aikana olen oppinut paljon omista mielenkiinnon kohteistani sekä siitä, mitä haluaisin ehkä seuraavaksi työkseni tehdä. Olen päässyt työpaikkani ansiosta näkemään hyvinkin läheltä sen, mitä esimerkiksi hanketoiminta vaatii ja millaista laaja-alaista kehittämistyötä hanke voi mahdollistaa.

Hain ensimmäisen kerran ylempään AMKiin vuonna 2022, mutta tällöin en ollut ennättänyt työskentelemään vielä kahta vuotta. Työkokemuksen vähäisyyden vuoksi en ollut vielä tuolloin hakukelpoinen opintoihin. En tästä lannistunut, vaan hain koulutukseen uudelleen vuonna 2023. Tällöin pääsykokeena suoritettiin 5 opintopisteen kurssi, joka oli mielestäni hyvin mielenkiintoinen. Muistan jo tuolloin ajatelleeni, että mikäli muutkin opintojaksot ovat yhtä mielenkiintoisia, tulee opinnoista olemaan minulle varmasti hyötyä.

Ennakoinnin ja kehittämisen asiantuntija –koulutukseen kuuluvien pakollisten opintojaksojen kautta pääsin perehtymään muun muassa siihen, mistä lähtee hankkeen ideointi, mitä tapahtuu hankkeen aikana sekä mitä sen jälkeen. Vapaavalintaisilla, eli profiloivilla opinnoilla pystyin laajentamaan osaamistani niille osa-alueille, joista olin itse kiinnostunut. Itseäni kiinnostavia profiloivia opintoja olivat esimeriksi palvelumuotoilu, riskienhallinta sekä positiivinen psykologia.

Työpaikallani kannustettiin opintoihin niin esihenkilöiden kuin työkavereiden toimesta. Ennakoinnin ja kehittämisen asiantuntija –koulutuksen opintojen ollessa pääosin iltaisin oli opintojen ja työelämän yhteensovittaminen yllättävän mutkatonta. Koulutuksen pakollisissa opintojaksoissa tehtiin pääosin ryhmätöitä monialaisissa ryhmissä. Monialaisessa, eli eri aloilla työskentelevien henkilöiden muodostamassa ryhmässä, kehittyi niin ryhmätyöskentelytaidot kuin osaaminen eri aloista.

Vuodenvaihteessa tullut TE-uudistus vaikutti työympäristööni voimakkaasti, vaikkei suoraan vaikuttanutkaan omiin tehtäviini. Työvoimapalveluiden siirtyminen kuntiin lisäsi niin työkavereiden kuin työllisyyspalveluissa tarjottavien palveluiden määrää. Kirjoitin opinnäytetyöni digitaaliseen työnhakuvalmennukseen liittyen ja toimeksiantajana toimi työnantajani. Työllisyyspalveluiden asiantuntijoille toteutetun ryhmähaastattelun sekä työnhakija-asiakkaille kohdennetun sähköisen kyselyn avulla kartoitin, millaisia sisältöjä digitaalisessa työnhakuvalmennuksessa tulisi olla. Tämän lisäksi tutkimuksen aikana selvitettiin niin hyviä kuin huonoja näkemyksiä, joita digitaaliseen työnhakuvalmennukseen liittyen voi olla. Opinnäytetyön ansiosta toimeksiantaja sai pohjan digitaalisen työnhakuvalmennuksen kehittämiselle.

Sinulle, joka vielä pohdit opintoja: kannattaa hakea, ei ole vapaa-ajalla ainakaan tylsää.

Henriikka
Tradenomi YAMK