Kirjoittajat:  Minna Kangasvieri, KTM, lehtori, Vastuulliset palvelu, Lapin ammattikorkeakoulu; Jenni Kemi, KTM, asiantuntija, Vastuulliset palvelut, Lapin ammattikorkeakoulu; Satu Pesonen, MSc, toimitusjohtaja, Visit Levi Oy ja Pasi Satokangas, YTM, asiantuntija, Lapin ammattikorkeakoulu. 

International Sport Business Management -koulutuksen tradenomiopiskelijat selvittivät marraskuussa 2024 järjestetyn alppihiihdon maailmancupin kisojen taloudellisia vaikutuksia. Tulokset osoittivat urheilutapahtuman taloudellisten vaikutusten olevan merkittävät alueelle. Visit Levin ja Skisport Finlandin toimeksianto mahdollisti opiskelijoille mielenkiintoisen tehtävän urheilutapahtuman näköalapaikalla sekä verkostoitumisen alalla työskentelevien kanssa.   

Juhlavuoden kilpailu keräsi ennätysyleisön  

Alppihiihdon pujottelun maailmancup -kilpailut järjestettiin Levillä marraskuun puolivälissä juhlavuoden merkeissä. Maailmantähdet kiersivät keppejä ensimmäisen kerran haastavassa mustassa rinteessä jo 20 vuotta sitten. Juhlavuoden kruunuksi miehet palasivat kilpailuihin oltuaan poissa koronapandemian puhkeamisesta lähtien.   

Juhlatapahtuman järjestelyt onnistuivat mallikkaasti ja tapahtuma sai hyvää palautetta kansainväliseltä hiihtoliitolta. Pääkatsomo ja vip-liput myytiin loppuun, mikä näkyi tapahtuma-alueella kisafanien runsaana joukkona. Lippuja myytiin kisaviikonlopun aikana noin 10 000.  

Tapahtumien talousvaikutukset ja niiden selvittäminen  

Tapahtumat tuovat alueille erilaisia hyötyjä, joista tärkeimpiin kuuluu vetovoimaisuuden lisääminen. Pienet tapahtumat rakentavat lähinnä yhteisöllisyyttä, suuremmat kuvaa ulospäin. Tapahtumien vaikutuksia mitataan tyypillisesti matkailijoiden tuomaan rahaan keskittyen. (Kuusisto, Sahlstedt, Välimäki, Westerholm 2023, 67–69.) Tapahtumien talousvaikutusten selvittämisessä yleisimpiä tapoja on menomenetelmän käyttäminen. Menomenetelmä perustuu nimensä mukaisesti matkailijoilta kerättävään kyselyaineistoon, joka kuvaa matkan aikana alueella kulutettua rahaa. (Satokangas 2015, 25).

Käsillä oleva selvitys kuvaa tapahtuman välitöntä tulovaikutusta. Tapahtumilla on myös erilaisia epäsuoria vaikutuksia, jotka muodostuvat esimerkiksi matkailuyritysten tekemistä alihankintaostoista (Kilpeläinen, Kostiainen, Laakso 2021, 20).  

Opiskelijat selvittivät taloudelliset vaikutukset menomenetelmällä  

International Sport Business Management -koulutuksen tradenomiopiskelijat ohjaajineen selvittivät tapahtuman talousvaikutuksia Visit Levin ja Ski Sport Finlandin toimeksiannosta. Opiskelijat toimivat opettajien ohjauksessa laatien kyselylomakkeen, toteuttaen kyselytutkimuksen tapahtumassa ja analysoiden aineiston.   

Kuva 1. International Sport Business Management -koulutuksen tradenomiopiskelijat ohjaajineen selvittivät Levin alppihiihdon maailmancupin taloudellisia vaikutuksia tapahtumassa paikan päällä  

Kysely toteutettiin tapahtumassa paikan päällä 15.–16.11.2024. Kyselyyn saatiin yhteensä 440 vastausta, joista seitsemän hylättiin puutteellisuuksien vuoksi. Vastaukset kerättiin lähinnä haastattelemalla, mutta esimerkiksi suurempien ryhmien kohdalla jaettiin QR-koodia, jotta useampi henkilö pystyi vastaamaan samanaikaisesti. Kyselyyn oli mahdollista vastata suomeksi tai englanniksi joko paperilla tai mobiililaitteella.  

Selvityksessä noudatettiin menomenetelmää, jonka aineistona käytettiin tieto myydyistä lipuista sekä kävijöiltä kerättyjä tietoja rahankulutuksesta. Vastausten perusteella 15 prosenttia tapahtumaan osallistuneista oli paikallisia, 65 prosenttia asui Suomessa Kittilän ulkopuolella ja viidennes oli saapunut ulkomailta. Lähes 70 prosenttia kaikista Kittilän ulkopuolella asuvista kilpailuvieraista saapui alueelle tapahtuman vuoksi. Vastaajista noin 80 prosenttia oli katsojia, muut erilaisia akkreditoituja, kuten toimitsijoita, palveluja tarjoavia yrittäjiä, urheilijoita tai median edustajia.   

Tapahtuman vuoksi alueelle saapuneet matkailijat kuluttivat matkansa aikana yhteensä noin 1 000 euroa. Merkittävimmät kulutuskohteet olivat majoitus ja ravintolat, joihin kohdistui hieman yli puolet kunkin rahankulutuksesta. Ryhmän kokonaiskulutus eli tapahtuman talousvaikutus yhteensä oli noin viisi miljoonaa euroa. Tulosten perusteella suhteellisesti eniten rahaa kuluttivat vuodessa 60 000-79 000 euroa ansaitsevat. Ikäryhmittäin tarkasteltuna rahaa kuluttivat henkilöä kohden eniten 35–44-vuotiaat kävijät. Miehet kuluttivat naisia enemmän rahaa majoitus- ja ravintolapalveluihin.   

Suurin osa vastaajista (94 %) oli valmis suosittelemaan tapahtumaa tuttavilleen. Lähes kaikki (95 %) olivat tyytyväisiä Leviin tapahtuma-alueena. Tapahtuman nähtiin kehittyvän vuosittain. Tapahtuman järjestelyistä kiitettävää palautetta saivat muun muassa alueen kodikkaat olosuhteet ja esteettinen tapahtuma-alue, ruokatarjonta sekä hyvin järjestetty kuljetus kilpailupaikalle.   

Pohdittaessa tapahtuman markkinointiviestintää, englanninkielistä sisältöä voisi vastaajien mukaan olla laajemmin verkkosivuilla. Tapahtumaviikonloppu käynnistyi perjantaina, jolloin ohjelmassa olivat lasten alppihiihtokisan sekä maailmancupin numeroarvonta. Esitapahtumia toivottiin kuitenkin lisää, jotta tapahtuma saisi houkuttelevuutta ennen pääohjelman alkua. Kisalauantaina ja -sunnuntaina järjestetyllä Lapland Avenue -tapahtumatorilla vastaajat tutustuisivat mielellään laajempaan esittelijätarjontaan.   

Yhteistyö kehitti opiskelijoiden valmiuksia  

Levin maailmancupin taloudellisten vaikutusten selvitys on esimerkki korkeakoulun ja työelämän välisestä yhteistyöstä. Toimeksianto kehitti opiskelijoiden työelämässä vaadittavia valmiuksia vahvistaen heidän työllistymismahdollisuuksiaan. Tämän lisäksi se tuki työelämän tarpeiden ja koulutuksen yhteensovittamista, jonka myötä koulutuksella voidaan vastata työelämän vaatimuksiin ja alueen elinkeino elämän tarpeisiin.  

Visit Levin kannalta oppilaitosyhteistyö on tärkeää, sillä se tarjoaa nuorille mahdollisuuden oppia yhdessä, jakaa näkemyksiä ja kehittää taitojaan käytännön ympäristössä. Se ei vain tue akateemista oppimista, vaan myös valmentaa opiskelijoita yhteistyöskentelyyn, vuorovaikutustaitoihin ja ongelmanratkaisuun – taitoja, jotka ovat elintärkeitä niin työelämäsä kuin arjessakin. On hienoa, että Lapin AMKissa panostetaan tällaisen yhteistyön mahdollistamiseen ja että opiskelijoille tarjotaan mahdollisuuksia oppia tosielämän tilanteissa. 

Kuva 2. Levin maailmancupin ja Lapin AMKin yhteistyö mahdolliseti opiskelijoille liiketalouden taitojen harjoittelun käytännössä  

Selvityksestä vastanneet International Sport Business Management -koulutuksen tradenomiopiskelijat pääsivät aidon toimeksiannon myötä konkreettisesti harjoittelemaan talouden ja projektin johtamisen taitojaan, johon tietoperusta kerrytettiin kampuksella opintojen parissa. Visit Levin ja Skisport Finlandin kanssa yhteistyössä muotoiltu toimeksianto mahdollisti opiskelijoille käytännön kokemuksen ja osaamisen vahvistumisen lisäksi myös loistavan paikan verkostoitua urheilutapahtuma-alalla työskentelevien kanssa.    

Opiskelija Antti Huotarin mukaan kyseiset projektit yhteistyössä suurten toimijoiden kanssa antavat opiskelijoille hyvän kuvan siitä, millaisiin työtehtäviin he voivat jatkossa työllistyä:  

Saimme korvaamatonta kokemusta siitä, miten näin suuren kokoluokan urheilutapahtumat järjestetään. Levin maailmancup on kansainvälinen huippu-urheilutapahtuma ja oli todella mielenkiintoista oppia määrittämään tapahtuman taloudellisia vaikutuksia Kittilälle matkailusesongin ulkopuolella. Tällaiset yhteistyöt oppilaitoksen ja liike-elämän välillä tarjoavat loistavat oppimismahdollisuudet sekä projektityöskentelyyn että tapahtumajärjestämiseen.  

Lähteet 

Huotari A. (2025) Lapin ammattikorkeakoulu. Opiskelijan haastattelu 14.3.2025.  

Kilpeläinen P. & Kostiainen E. & Laakso S. (2012) Kaupungissa tapahtuu. Tapahtumaklusteri ja tapahtumien vaikutukset Helsingissä. Kaupunkitutkimus TA Oy. Luettu 25.3.2025 osoitteesta: https://www.kaupunkitutkimusta.fi/wp-content/uploads/2023/02/tapahtumien_vaikuttavuus.pdf 

Kuusisto K. & Sahlstedt M. & Välimäki O. & Westerholm T. (2023) Tapahtuma-alan toimialamääritys ja yhteydet kaupunkikehittämiseen. Työ- ja elinkeinoministeriö, Helsinki. Luettu 25.3.2025 osoitteesta: https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/164589/TEM_2023_1.pdf?sequence=1&isAllowed=y 

Satokangas P. (2015) Luosto Classicin, Pyhä Unpluggedin ja Staalon teatterifestien talousvaikutukset vuonna 2014. Tapahtumien aluetalousvaikutusten arviointi -hankkeen selvitysraportti. Lapin korkeakoulukonserni, matkailu, Rovaniemi. Luettu 25.3.2025 osoitteesta: http://matkailu.luc.fi/loader.aspx?id=56f6f3ea-03c8-4c42-907a-5b1d1a4f0cc4