Digitaalisten terveyspalveluiden käyttö on lisääntynyt merkittävästi, ja ne ovat keskeinen osa sosiaali- ja terveydenhuollon kehitystä.

Marjaana Antila tarkasteli Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueelle toteutetussa YAMK-opinnäytetyössä systemoidun kirjallisuuskatsauksen avulla, miten aikaisempi tutkimus kuvaa digitaalisten menetelmien käyttöä potilaiden näkökulmasta ohjauksessa ja opastuksessa sosiaali- ja terveydenhuollossa.

Systemoidussa kirjallisuuskatsauksessa kartoitettiin digitaalisten menetelmien käyttöä ohjauksessa ja opastuksessa sosiaali- ja terveydenhuollossa potilasnäkökulmasta. Kirjallisuuskatsauksen tuloksissa nousi esiin kolme pääteemaa: potilasnäkökulma digitaalisten menetelmien tutkimuksessa, potilaiden kokemuksia digitaalisista terveyspalveluista sekä tuen ja ohjauksen merkitys.

Kirjallisuuskatsauksen tulosten mukaan digitaalisten menetelmien käyttö terveydenhuollossa, kuten sähköisten etäterveyspalveluiden, mobiilisovellusten ja potilastietojärjestelmien käyttö tuo esiin, että potilaat kokevat digitaaliset terveyspalvelut hyödyllisiksi erityisesti omahoidon tukemisessa sekä hoidon jatkuvuudessa ja saavutettavuudessa. Potilaat arvostivat mahdollisuutta asioida kotoa käsin, mikä vähensi matkustustarvetta, säästi aikaa ja vähensi kustannuksia.

Kirjallisuuskatsauksen tuloksissa nousi esiin lisäksi käytön haasteita. Niitä aiheuttivat muun muassa joidenkin potilaiden heikommat digitaaliset taidot, laitteiden puute, tietoturvaan ja teknologian käyttöön liittyvät ongelmat. Nämä haasteet voivat lisätä digitaalisen syrjäytymisen riskiä. Potilaiden kokemuksiin vaikuttivat tuen ja ohjauksen tarve sekä merkitys. Potilaat kaipasivat henkilökohtaista tukea ja ohjausta, selkeitä ohjeita sekä vuorovaikutusta potilaan ja hoitajan välillä.

Ratkaisuna haasteisiin esitettiin, että ohjausta ja tukea kohdennetaan erityisesti niille potilasryhmille, jotka sitä eniten tarvitsevat. Tuloksissa nousi esiin hybridimallin hyödyntäminen, jossa yhdistetään perinteiset ja digitaaliset palvelut potilaan tarpeen mukaan. Lisäksi julkisten tilojen yhteydessä voisi tarjota mahdollisuuksia digitaaliseen asiointiin esimerkiksi etäterveydenhuollon vastaanottoihin ja henkilökohtaisen tuen tarjoamiseen.

Tämän kirjallisuuskatsauksen tulokset tarjoavat tietoa digitaalisten menetelmien käytöstä sosiaali- ja terveydenhuollossa potilaiden näkökulmasta. Kirjallisuuskatsauksen tulosten perusteella digitaalisten palveluiden saavutettavuus ja käyttäjäystävällisyys ovat keskeisiä niiden onnistuneessa käyttöönotossa. Potilaiden osallistaminen palveluiden kehittämiseen jo varhaisessa vaiheessa voi auttaa varmistamaan, että digitaaliset ratkaisut vastaavat eri käyttäjäryhmien tarpeisiin. Kaikille potilaille on tärkeä tarjota tasavertaiset mahdollisuudet hyödyntää digitaalisia terveyspalveluita turvallisesti, tuetusti ja yksilöllisesti.

Lisätietoja

Marjaana Antila

Henkilö mittaa sykettä ja tarkastelee tuloksia älypuhelimen sovelluksessa.