Tavoite

Ajoneuvojen arktisissa olosuhteissa tapahtuva testaus ja siihen liittyvät palvelut ovat Suomessa toimialana nopeasti kehittyvien alojen joukossa. Toimiala tarvitsee kehittyäkseen uusia koulutettuja osaajia, joilla on riittävät valmiudet toimia kansainvälisten asiakkaiden rajapinnassa. Alan tarpeisiin vastaavaa koulutusta ei tällä hetkellä ole olemassa. Kansainvälisten asiakkaiden kanssa toimiminen vaatii kielellisten ja kulttuurillisten valmiuksien yhdistämistä tekniseen osaamiseen.

Hankkeen ensisijaisena tavoitteena on vastata yllä mainittuun koulutustarpeeseen. Koulutustarpeeseen voidaan vastata kouluttamalla ajoneuvotestaajia ja ajoneuvokatsastajia. Ajoneuvotestaajan koulutusta ei ole Suomessa tällä hetkellä olemassa ja sille on olemassa oleellinen kysyntä Pohjois-Suomen ajoneuvotestausyrityksissä. Ajoneuvotestaajan koulutus sisältää laajan otannan koulutussisältöä, joka edesauttaa toimimista ajoneuvotestauksen kansainvälisessä toimintaympäristössä. Ajoneuvotestauskoulutus koostuu kielen ja kulttuurin,turvallisuusosaamisen, olosuhdeosaamisen, ajoneuvotekniikan osaamisen ( standardit, mittaustekninen osaaminen, ajoneuvotekninen osaaminen) sekä toimintaympäristön ymmärtämisen opinnoista. Katsastuskoulutus nivoutuu oleellisena osana ajoneuvotestauskoulutukseen ja monet ajoneuvoteknisen koulutussisällöt ovat molemmissa koulutuslinjoissa samoja. Katsastustoimialan koulutus on suomessa keskittynyt Etelä-Suomeen mikä hankaloittaa katsastusmiesten saantia Pohjois-Suomeen. Katsastustoimiala on tällä hetkellä muutosten alla ja lisääntyneen kilpailun myötä katsastustoimipaikkojen määrä on lisääntynyt viime vuosina.

Hankkeen ensijaiseen tavoitteeseen pääseminen on tässä hankkeessa mahdollista uudenlaisen digioppimista hyödyntävän oppimisympäristön avulla. Oppimisympäristössä hyödynnetään ylimaakunnallista koulutuslaitosten yhteistyötä. Hankkeen yhtenä tavoitteena on myös tuottaa oppimispolun malli, jonka avulla koulutettava voi edetä koulutustasoilla. Tämä digitaalinen oppimisympäristö kehittyy ja jalostuu hankkeen aikana ja sen kautta koulutettavan on mahdollista opiskella kursseja eri oppilaitosten tarjonnasta etänä ja erilaisia digitaalisia oppimismenetelmiä hyödyntäen.

Hankkeen toteutus sisältää koulutusten suunnittelun, hankkeen pilotoinnin suunnittelun ja tiedottamisen sekä koulutettavien osallistamisen. Hankkeessa toteutetaan digioppimisympäristön pilotointi, arviointi ja jatkokehittäminen hankkeen jälkeistä hyödyntämistä varten. Koulutusten huolellisen suunnittelun ja koulutussisällöt toteuttavan pilottihankkeen ( tässä hyödynnetään digitaalisuutta) kautta pyritään hankkeen jälkeen jatkuvaan koulutustoimintaan ajoneuvotestausalan ja katsastustoiminnan parissa. Samalla saadaan kehitettyä digitaalisaation vaatimia uusia opetusmenetelmiä, joita voidaan hyödyntää tulevaisuudessa laajemminkin eri koulusaloilla.

Tulokset

Hankkeen tuloksena saadaan aikaan kouluttajien ja koulutettavien henkilöiden osaamisen kehittyminen.

Hankkeen tuloksena saadaan kehitettyä ajoneuvotestausalan sekä katsastustoimialan koulutussisällöt ja testaamaan ne pilottikoulutuksilla. Hankkeella saadaan aikaan jatkuvampaa toimintaa ajoneuvotestausalan ja katsastustoimialan koulutukseen Pohjois-Suomeen.

Hankkeen yhtenä tuloksena syntyy digioppimisympäristön malli, jota voidaan hyödyntää useilla toimialoilla ja eri oppilaitosten kesken. Mallia voidaan soveltaa ammattiopisto- ammattikorkeakoulu-yliopisto oppimispolun luomisessa. Hankkeen tuloksena haetaan myös pysyvämpää yhteistyön mallia Pohjoisen Suomen koulutuslaitosten tehokkaalle yhteistyölle.

Lyhyen aikavälin vaikutuksina hanke tuottaa paljon uutta tietoa niin opetuksellisissa asioissa kuin digioppimisen ja uusien opetusmenetelmien saralla. Pitkäaikaisempina vaikutuksina voidaan nähdä uusien opetusmetodien yleistyminen ja koulutuslaitosten tiiviimpi yhteistyö. Koulutussisällön jatkamisen seurauksena saavutetaan uutta liiketoimintaa ja taloudellista kasvua sekä luodaan uusia työpaikkoja Pohjois-Suomen alueelle.

Tulosten hyödynnettävyys

Hankkeen tulokset hyödynnetään hankkeen aikana pilottitoteutuksena ja hankkeen aikana suunnitellaan malli, jonka avulla oppilaitokset voivat toteuttaa koulutusta alalla myös jatkossa