Tavoite

Älykkäät Arktiset Rekat on Ilmatieteen laitoksen johtama hanke, jossa Lapin AMK on mukana osatoimijana. Hankkeen yleinen tavoite on liikenneturvallisuuden, liikenteen logistisen sujuvuuden ja ajomukavuuden kehittäminen kilpailueduksi Lapille. Kaivosliikenteelle keskeiselle Arktiselle liikenneväylälle välillä Kemi-Kevitsa halutaan toteuttaa älykäs, interaktiivinen ja reaaliajassa toimiva ammattiliikenteen kitka- ja säävaroitusjärjestelmä, joka parantaa olennaisesti tärkeän väylän käytettävyyttä ammatti- ja matkailuliikenteessä sekä myös väylän yleistä liikenneturvallisuutta.

Tulokset

Hankkeen keskeisimmät tulokset ovat 1) reaaliajassa toimiva tarkka paikallinen tiesääinformaatio ja –ennuste, 2) ajoneuvopäätteen käyttöliittymä yllämainituilla palveluilla sekä hankkeessa suunnitelluilla lisäpalveluilla, sekä 3) liikkuva Arktinen laboratorio älyliikenteen ja tiesääpalvelujen tutkimustoimintaan. Hankkeelle on myönnetty EAKR ja valtion rahoitusta 122 456 euroa. Lisäksi hankkeen investointiosioon on myönnetty EAKR ja valtion rahoitusta 42 420 euroa.

Tulosten hyödynnettävyys

Tavoitteena on hankkeen hyödyntäminen tutkimuksessa, palveluissa ja palvelunkehityksessä myös hankkeen jälkeen. Liikkuva Arktinen laboratorio-konsepti on tarkoitus pitää toiminnassa myös hankkeen jälkeen, ja edelleen kehittää sitä myös hankkeen aikana. Tarkoituksena on luoda toiminnan ympärille alati laajenevaa tutkimustoimintaa älyliikenteen ja tiesääpalveluiden erikoisosaamisen ympärille, ja nostaa samalla Sodankylän Lapin ilmatieteellisen tutkimuskeskuksen ja Lapin ammattikorkeakoulun profiilia niiden keskeisenä osaajana. Liikkuva Arktinen Laboratorio-konseptin avulla voimme merkittävästi nostaa profiiliamme kansainvälisessä tutkimusyhteistyössä, joka taas mahdollsitaa pääsyn mukaan isompiin ja merkittävämpiin tutkimushankkeisiin sekä niissä keskeisempiin rooleihin (esimerkiksi H2020 ITS-ROMACC). Liikkuvan Arktisen Laboratorion tuloksilla voidaan myös hyödyntää Aurora-hankkeen tavoitteita. Osallistuvien yritysten kanssa on tarkoitus syventää yhteistyötä sääpalveluiden kehityksestä yhä enemmän yritysten tarpeita huomioon ottavammaksi. Testialueella luotu pilottijärjestelmä analysoidaan ja siitä rakennetaan toteutusmalli kustannus- ja tehokkuusarvioineen myös hyödynnettäväksi muualla, esimerkiksi pohjana koko Suomen kantatieverkoston vastaavaan instrumentointiin ja siten tarkan paikallissääinformaation hyödyntämiseen myös muualla. Etenkin tässä toiminnassa Liikkuva Arktinen laboratorio on keskeinen tutkimustyön ja käytännön toimien kehitysympäristö ja erityinen primäärikenttä.