Tavoite

 Hanke vastaa tunnistettuun tarpeeseen tuottaa uutta osaamista kouluttamalla luovien alojen toimijoita muutoksessa olevaan ja kasvavaan tapahtumaperustaiseen pikapeleihin ja -taiteisiin perustuvaan palvelutuotantoon. Luovan alan ja taiteen työmarkkinoiden osaamisodotukset ovat pirstaloituneet ja hetkellistyneet tapahtumaperustaisten sisällöntuotantopalveluiden kasvun, taiteen markkinoiden muutosten sekä digitalisoitumisen mahdollistamien aineettoman arvonousun tuotteiden ja palveluiden myötä. Uusia taiteen osaamisalueisiin perustuvia työnmuotoja ja toimeentulon mahdollisuuksia on syntynyt erityisesti tapahtumien yhteyteen lyhytkestoisiin tarpeisiin. Festivaaliperustaista innovaatiotoimintaa on kehitetty erityisesti Innofest (https://innofest.co) toimintakonseptin perustuen. Suomessa erityisesti Oulussa ja Seinäjoella on panostettu tapahtumaperustaiseen kehittämiseen (https://intoseinajoki.fi/buustiatapahtumista/ ja https://futurevents.oulu.com. Koulutuksen tavoitteena on lisätä yhteistyötä työelämälähtöisessä tapahtumaperustaisessa toiminnassa oppilaitosten ja luovien alojen toimijoiden välillä. Yhteiskehittämisessä tapahtumien kanssa tavoitellaan uusia oppimisen mahdollisuuksia ja työtilaisuuksia luovien alojen toimijoille. Koulutus tukee työelämälähtöisenä luovan talouden kehittymistä tapahtumaympäristöissä. Hankkeessa luodaan ja kehitetään yhteistoiminnassa moniammatillinen ja kolme koulutustasoa läpäisevä koulutusmalli ja –moduuli, jossa luovan talouden ja yrittäjyyden tapahtumaperustainen taiteen, teknologian ja liiketalouden uusi osaaminen yhtyy ja tukee osallistujien fast tuotanto-osaamista tapahtumien yhteydessä. Hankkeen varsinaisena kohderyhmänä luovilla aloilla toimivat ja sille valmistuvat henkilöt sekä Lapissa järjestettävät tapahtumat ja niissä toimivat mikro- ja pk-yritykset sekä tapahtumia tilaavat tahot. Välillisenä kohderyhmänä on tapahtumiin osallistuvat yleisöt ja tapahtumista hyötyvät matkailu- ja majoitusalan toimijat sekä kunnat. Lisäksi oppilaitosten henkilökunta saa hankkeessa uutta osaamista. Koulutushanke etenee  kolmessa vaiheessa, joiden avulla luodaan, toteutetaan ja implementoidaan  oppilaitosten yhteistyössä toteuttama 20 opintopisteen valinnainen opintokokonaisuus.  Joustava työelämälähtöinen koulutus voi tarjota opiskelijoille laajemmankin kokonaisuuden valituista opintopoluista riippuen.Tavoitteet yksilöitynä 1. Paikallisten tapahtumien fast -osaamisen määrittäminen ja työelämälähtöisten koulutussisältöjen tuottaminen kolmen koulutustason yhteistyönä. (TP2, TP3, TP4, TP5 ja TP6) 2. 20 opintopisteen koulutuskokonaisuuden järjestäminen, jonka osana kuusi tapahtumien yhteydessä järjestettävää pilottityöpajaa. (TP2, TP3, TP4, TP5 ja TP6) 3. Tapahtumaperustaiseen fast -toimintaan liittyvien käytänteiden mallintaminen, kiinnittäminen oppilaitosten koulutukseen sekä levittäminen muihin luovan alan oppilaitoksiin kansallisesti ja kansainvälisesti. (TP 7) 4. Tapahtumaperustaisen fast -toiminnan kiinnittäminen osaksi oppilaitosten yhteisesti tuottamaa koulutuksellista osaamiskiihdyttämöä, kehittämistoimintaa ja tutkimusta integroimalla kehittämisponnistus osaksi oppilaitosten laboratorioita (esim ARCTA). (TP 7) 

Tulosten hyödynnettävyys

Hankkeen toimintamalli jatkaa osana perusopetusta ja kehitettävät palvelut ovat monistettavissa eri tapahtumiin ja aueille hankkeen jälkeen