Arktinen kehittyvä rehtori Lisätietoa Tuomas Valtanen Aikataulu 1.10.2018 -30.09.2021 Kokonaisbudjetti EU-rahoituksen osuus 117041.28 € Organisaation oman rahoituksen osuus 11704.14 € Koulutus Tieto- ja viestintätekniikka Osaamisryhmä Digitaaliset ratkaisut Rahoituslähteet OKM Hankkeen tila Päättynyt Tavoite Johtajuus on avainasemassa oppilaitoksen kehittämisessä. Johtajat ovat koulunsa pedagogisia keulakuvia sekä kouluyhteisön kehittymisen mahdollistajia. ArkTOP-hankkeen alkukartoitus osoitti, ettei koulujen kehittämiseen vahvasti liittyvä strateginen johtaminen ole kaikissa maakunnan kouluissa systemaattista. Monista kouluista puuttuvat kouluarkea ohjaavat visio ja strategia, jolloin henkilökunnan osaamisen johtaminen on sattumanvaraista ja lyhytjänteistä. Rehtorit tarvitsevat kohdennettua, paikallisiin olosuhteisiin vastaavaa perus- ja täydennyskoulutusta sekä verkostoitumisen tarjoamaa vertaistukea. Lisäksi rehtorit tarvitsevat oman arjessa toteutuvan ammatillisen kehitt.suunnitelmansa.Maakuntauudistus ja SOTE-palveluiden reformi vaativat rehtoreilta rajapintaosaamista ja koulujen osallistumista kunta- ja maakuntatason hyvinvointityön strategiseen johtamiseen. Maakuntauudistuksen kautta on mahdollisuus kehittää yhteistyötä, joka voi selkiyttää SISOTE-toimintaa uudella tavalla. Hankkeen tavoitteet:1) Valmistaa kehittymissuunnitelma-mobiiliapplikaatio, jolla tuetaan rehtoreiden johtamiskompetenssien pitkäjänteistä ja tavoitteellista kehittymistä 2) Suunnitella Lapin alueen erityisolosuhteet huomioiva rehtorin työhön pätevöittävä peruskoulutuskokonaisuus, joka otetaan osaksi Lapin yliopiston säännöllistä koulutustarjontaa 3) Luoda rehtoreiden täydennyskoulutusmalli, joka tukee asiantuntijaorganisaation johtamista ja perustuu rehtoreiden oman ammatillisen kehittymisen ja koulun arjen tarpeisiin. 4) Rakentaa rehtoreiden verkosto osaksi maakunnallista koulutuksen kehittämisverkostoa ja kehittää rehtoreiden osaamista tukeva mentorointimalli. 5) Tukea rehtoreiden rajapintaosaamista uudistuvissa hyvinvoinnin yhteistyörakenteissa ja SISOTE-yhteistyössä siten, että kouluilla olisi paremmat mahdollisuudet toimia matalan kynnyksen palveluna lasten ja nuorten hyvinvoinnin tukemisessa sekä hyvinvointiin liittyvän eriarvoisuuden ehkäisemisessä. Tulokset Hankkeen tulokset tavoitteittain: 1) Kehittymissuunnitelma-mobiiliapplikaatio rehtoreiden uranpituisen ja tavoitteellisen ammatillisen kehittymisen vahvistamiseksi. 2) Lapin maakunnan erityisolosuhteet huomioiva rehtoreiden peruskoulutuskokonaisuus (25 op) Lapin yliopistoon 3) Täydennyskoulutusmalli, joka tukee rehtoreiden osaamisen kehittymistä tarvelähtöisesti ja hyödyntää jaettuun asiantuntijuuteen, paikallisuuteen ja digitaalisuuteen perustuvia ratkaisuja. 4) Maakunnallinen rehtoreiden verkosto, joka tarjoaa vertaistukea ja systemaattista mentorointitoimintaa rehtoreiden työn ja hyvinvoinnin tukemiseksi. 5) Toimintamalli koulun asemoimiseksi ja SISOTE-yhteistyökäytäntöjen vahvistamiseksi lasten ja nuorten ennaltaehkäisevässä hyvinvointityössä.Hankkeen tulokset vakiinnuttavat strategisen johtamisen ja ammatillisen kehittymisen osaksi rehtoreiden työnkuvaa. Lisäksi hankkeen tuloksena syntyvä rehtoreiden mentorointimalli vahvistaa rehtoreiden verkottumista ja tukee heidän työhyvinvointiaan. Lapista puuttuu tällä hetkellä rehtoreiden peruskoulutus ja hanke vakiinnuttaa sen osaksi lappilaista koulutustarjontaa. Mobiiliapplikaatio tulee jäämään valtakunnalliseen käyttöön ja edelleen kehitettäväksi hankkeen jälkeen. Hanke tulee hyödyttämään kuntien koulutoimen jäsentymistä osaksi SOTE- ja maakuntauudistusta Lapissa ja laajemmin kansallisella tasolla. Lappi on pinta-alaltaan suurin maakunta, ja palveluiden järjestämisessä tulee huomioida pitkät välimatkat ja Kalottialueen yhteistyö erityisesti Ruotsin ja Norjan kanssa. Pienissä kunnissa koulu on keskeinen matalankynnyksen palveluntarjoaja ja koulun rehtori on avainasemassa SISOTE-rajapinnassa. Tulokset ovat sovellettavissa valtakunnallisesti hankkeen jälkeen. Tulosten hyödynnettävyys Kehitettävät täydennyskoulutuspalvelut jäävät osaksi täydennyskoultusmallia. Perustettava maakunnallinen rehtoriverkosto jää tukemaan rehtoreiden työtä ja hyvinvointia. Kehitettävä mobiilisovellus taustajärjestelmineen jää kohderyhmän käyttöön hankkeen jälkeen. Lisäksi mobiiliaplikaatio tulee jäämään valtakunnalliseen käyttöön ja edelleen kehitettäväksi. Lappilainen rehtoreiden peruskoulutus vakiinnutetaan osaksi alueellista koulutustarjontaa. Kaikki tulokset ovat sovellettavissa myös valtakunnallisesti hankkeen jälkeen.