Asiakkaan aika Rahoittajat Lisätietoa Mari Angeria Aikataulu 1.5.2017 -31.10.2019 Koulutus Liiketalous, Rovaniemi Osaamisryhmä Vastuulliset palvelut Rahoituslähteet ESR 2014-2020 Hankkeen tila Päättynyt Tavoite Asiakkaan aika – hankkeen lähtökohtana on se, että positiivinen asiakaskokemus on liiketoiminnan tuottavuuden, työhyvinvoinnin, brändin, markkinoinnin ja myynnin tärkein työkalu. Tulokset Hanke on jakautunut viiteen työpakettiin:1) Yritysten nykytilan kartoitus ja yritysten sitouttaminen2) Työhyvinvointi ja asiakaskokemus tuottavuuden perustana3) Matkailuyrittäjien ja –työntekijöiden yhteistoiminnalliset työpajat4) Hankkeen toimenpiteiden vaikutus Joulupukin Pajakylässä5) Hankkeen tulosten levitys ja hyvien käytänteiden jakaminenAsiakkaan aika -hankkeen ensisijaisena tuloksena on ollut Joulupukin Pajakylän matkailuyritysten parantunut työhyvinvointi ja tuottavuus. Työhyvinvointia on parannettu osallistamalla yritysten työntekijät yhteiskehittämisen menetelmillä tehtävään kehitystyöhön. Parantuneen työhyvinvoinnin tuloksena asiakaskokemus paranee ja se vaikuttaa suoraan yritysten tuottavuuteen. Yhteiskehittäminen auttaa yrityksiä ja yrittäjiä sopeutumaan palvelu- ja matkailualan muutoksiin, joita on esimerkiksi Lapissa muuttuva matkustajaprofiili. Hanke on kasvattanut ymmärrystä palvelu- ja matkailualan yritysten yhteisöllisyyden merkityksestä ja lisännyt potentiaalia yhteistyöhön yhteisen toiminnan ja yhdessä suunnitellun asiakaskokemuksen myötä. Hanke on tuottanut tietoa Joulupukin Pajakylän palveluntarjontaa hyödyntävän asiakkaan palvelunpolun (customer journey) rakenteesta ja eri vaiheiden asiakaskokemuksien syntymisestä kussakin pilottiyrityksessä, joka on hyödynnettävissä laajemmin palvelu- ja matkailualan toimijoille. Hanke on kasvattanut myös tärkeää tietoisuutta asiakaskokemuksien nykyisestä digitaalisuusasteesta ja mahdollisuuksista kasvattaa sitä, sekä antanut ratkaisuehdotuksia digitaalisuuden ja esimerkiksi massadatan hyödyntämiseen erinomaisen asiakaskokemuksen tuottamisessa. Hankkeen tulokset ovat hyödynnettävissä matkailualalla laajemmin, ja myös muiden alojen pienten yritysten muodostamissa palveluntarjontakokonaisuuksissa (kauppakeskukset).