Autoalan simulaatio-oppimisympäristöjen kehitystyö _uusi Rahoittajat Lisätietoa Veli-Matti Pelimanni Aikataulu 1.1.2024 -31.12.2026 YK:n kestävän kehityksen tavoitteet Koulutus Konetekniikka Osaamisryhmä Uudistuva teollisuus Rahoituslähteet EAKR 2021-2027 (40) Hankkeen tila Käynnissä Tavoite ASOK-hankkeen kehittämisosiossa REDU ja Lapin AMK kartoittavat työelämän ja koulutusorganisaatioiden näkemyksiä hitsauksesta, hitsauksen kouluttamisesta sekä haasteista, joita hitsauksessa ilmenee. Hankeparin ASOK-investointihankkeessa (hakemusnumero 401043) hankitaan 5kpl automaalaussimulaattoreita ja 5kpl hitsaussimulaattoreita, joiden avulla voidaan huomioida paremmin erilaiset oppijat ja vähentää opetuksesta aiheutuvaa materiaalihävikkiä. Simulaattorit toimivat myös TKI-toimintaympäristönä. Simulaattoreiden avulla selvitetään hitsaukseen ja automaalaukseen liittyvää materiaalin kulutusta ja materiaalihävikkiä ja uusi tieto levitetään työelämän käyttöön. TKI-toiminnan yhtenä tutkimustavoitteena on selvittää kuinka hyvin simulaatio-opetus vastaa todellisuutta. Kartoituksen ja selvitysten pohjalta saadun tiedon avulla kehitetään REDUn autoalan simulaatio-oppimisympäristöjä digitaalisuutta hyödyntäen sekä tiivistetään yhteistyötä Lapin Ammattikorkeakoulun ja REDUn välillä simulaatio-oppimisympäristöjen tutkimuksen ja yhteiskäytön osalta. Hanke jatkaa ja täydentää kesäkuussa 2022 päättyneen Ekologisen autoilun oppimisympäristöjen kehittäminen -hanketta, jossa kehitettiin REDUn autoalan oppimisympäristöjä mm. Investoinneilla. Oppimisympäristön kehittämisen lähtökohtana on osaamisen ja osaavan työvoiman saatavuuden lisääminen huomioiden ympäristökuorma ja sen hallinta. Digitaalisuutta hyödyntämällä voidaan parantaa opetusta, huomioida erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat paremmin ja vaikuttaa päästöjen vähentämiseen sekä materiaalihävikkiin. Digitaalinen ympäristö huomioi myös paremmin opiskelijoiden erilaiset valmiudet ja on etenkin nuorille opiskelijoille muusta elämästä tuttu ja luonteva ympäristö perustaitojen opiskeluun. Samaa asiaa voi harjoitella digitaalisessa ympäristössä monta kertaa ilman raaka-ainehävikkiä ja jatkuvaa automaattista palautetta saaden. Simulaatio-oppimisympäristöjä kehittämällä luodaan nykyaikaisia oppimisympäristöjä ja vaikutetaan siihen, että Lapissa opetetaan hitsausta ja automaalausta kestävällä tavalla, mikä liittyy myös SITRAn kriittinen siirto – Suomen kiertotalouden tiekarttaan. Hankkeessa etsitään keinoja toteuttaa välttämättömiä asioita tehokkaammin, kuten autonmaalauksessa käytettäviä materiaaleja säästetään simuloimalla ensin toteutustapa. Hankkeen vaikutuksena automaalauksessa ja hitsauksessa voidaan jatkossa mahdollisesti välttää tiettyjä haasteita kestävyyteen ja kiertotalouteen liittyen, mikä tukee SITRAn vähähiiliseen energiaan siirtymisestä hiilijalanjäljen pienentämisestä. Modernit digitaaliset teknologiat tehostavat uusimman tiedon ja osaamisen tuottamista toisen asteen koulutuksessa ja tarjoavat mahdollisuuden opetuksen ja tutkimuksen ympäristöksi ammattikorkeakoulun opiskelijoille ja opetus- sekä TKI-henkilöstölle. Hanke tukee osaltaan myös laajemman alueellisen TKI-yhteistyön kehittämistä ollessaan jatkumoa REDUn oppimisympäristöjen systemaattisessa kehittämisessä ja Lapin ammattikorkeakoulun kanssa tehtävässä oppimisympäristöyhteistyössä. Ajanmukaisella teknologialla varustetuilla oppimisympäristöillä voidaan turvata opiskelijoiden osaamisen kehittyminen työelämän tarpeita vastaavaksi. Simulaatio-opetuksen vastaavuutta perinteisissä oppimisympäristöissä tapahtuvaan oppimiseen ei kuitenkaan ole tutkittu laajamittaisesti Suomessa tai kansainvälisesti.Ryhmähankkeen kokonaisbudjetti 461 468 €EU-rahoitus 369 173 €Lapin AMKin osuus 211 671 €Redun osuus 249 797 €Yhteystiedot Veli-Matti Pelimanni, puh. +358 40 729 7079 veli-matti.pelimanni@lapinamk.fi