Tavoite

Hankkeen tavoitteena on pilotoida verkostomaista toimintamallia maakunnassa toteutettavissa digitutoreiden kouluttamisessa sekä tieto- ja viestintäosaamisen tuomisessa osaksi koulujen arjessa tapahtuvaa oppilaiden ja opiskelijoiden digitaitojen oppimista. Digitutoreilla viitataan opettajiin, jotka paikallisesti ovat keskeisessä roolissa koulujen digitalisoinnin edistämisessä ja tukevat muita opettajia koulukulttuurin muutoksessa ja digitaalisuuden tarkoituksenmukaisessa hyödyntämisessä. Hankkeen taustalla on ajatus tukea koulutusten ja opetuksen kehittämisen kautta lasten ja nuorten tieto- ja viestintäteknologisia taitoja sekä monilukutaitoja uusien opetussuunnitelmien mukaisessa tarkoituksessa. Pilotoinnin ja kouluttamisen pedagogisena tavoitteena on kehittää ja vahvistaa opettajien tieto- ja viestintäteknologista osaamista, ja tarjota heille malleja erityisesti uusien opetussuunnitelmien edellyttämään monialaisten opintokokonaisuuksien rakentamiseen ja oppilaiden monilukutaidon kehittämiseen.

Lapin ammattikorkeakoulun vahvaa osaamisaluetta ovat tekninen osaaminen ja sen soveltaminen mm. robotiikkaan, ohjelmointiin ja älykkäisiin järjestelmiin liittyvissä koulutussisällöissä. Synergian kautta voidaan löytää ratkaisuja kuntien yksilöllisiin koulutuksen järjestämiseen liittyviin kysymyksiin ja tukea koulutuksellisen tasa-arvon toteutumista

Tulokset

Hankkeen tuloksena kartutetaan opettajien digitaalista osaamispääomaa sekä luodaan  verkostomainen rakenne toiminnan kehittämiseen myös tulevaisuudessa. Hanke vahvistaa koulutuksellisen tasa-arvon toteutumista Lapin kouluissa.Hankkeessa koulutetaan kuntiin digitutoreita, jotka ovat avainasemassa verkostomaisen toiminnan ja koulukulttuurin muutoksen toimeenpanijoina ja rohkaisijoina Lapin alueella. Hankkeessa pilotteina toteutettavat projektit koskien digitaitojen opetusmenetelmien kehittämistä toimivat mallina verkostomaisen oppimiskeskuksen jatkokehittelyssä ja esimerkkeinä muille Pohjois-Suomen alueen kouluille. Hankkeen tuloksena opettajien tekniset ja pedagogiset tieto- ja

viestintäteknologiaan liittyvät taidot erityisesti ohjelmoinnin, robotiikan ja älykkäiden järjestelmien osalta kehittyvät ja he saavat pedagogisia malleja digitalisaation hyödyntämiseen opetuksessa ja oppimisprosessien suunnittelussa. Tämän myötä edellytykset oppilaiden ja opiskelijoiden digiosaamisen kehittymiseen paranevat oleellisesti. Näin vahvistetaan oppilaiden ja opiskelijoiden valmiuksia siirtyä jatkokoulutuksiin ja työmarkkinoille. He saavat näin luonnollisen ja innostavan kosketuksen digitalisaatioon, jonka hyödyt ja käyttömahdollisuuksien ymmärtäminen ovat laajasti sovellettavissa eri aloille. Esimerkiksi älykkäiden järjestelmien ratkaisuja kaivataan yhä lisääntyvässä määrin kaikille aloille ja digitaalista osaamista vaaditaan korkeakouluopinnoissa enenevässä määrin.

Tulosten hyödynnettävyys

Tukiverkoston avulla peruskoulujen ja lukioiden opettajien on helpompi jakaa ja saada tietoa verkostosta. Lisäksi opettajien on helpompi hakea koulutusmahdollisuuksia ammattikorkeakoulusta ja yliopistosta. Koska hankkeen aikana toteutetaan digitalisaation jalkauttaminen asiakaspintaan saakka, on ICT:n hyödyntäminen jo osana opetettavien aineiden arkea. Kynnys opittujen asioiden täydentämiseen ja soveltamiseen madaltuu hankkeeessa.