Tavoite

Hankkeen laajana tavoitteena oli lisätä opiskelijoiden työelämäosaamista ja korkeakoulun mahdollisuuksia tukea työelämäosaamisen kartuttamista opiskeluaikana. Laajana tavoitteena oli hyvässä työnhakija-asemassa olevat valmistuneet, jotka kykenevät tunnistamaan ja sanoittamaan geneeristäkin osaamistaan. Kolmantena laajana tavoitteena oli pitää osaajat Lapissa. Hankkeen välittöminä tavoitteina oli selvittää geneerisen työelämäosaamisen tarpeet, kasvattaa opiskelijoiden ja opetushenkilökunnan digi- ja kommunikaatiotaitoja, luoda käytänteitä yksilöllisten jaosaamista lisäävien opintopolkujen rakentamiseen, tunnistaa ja tunnustaa työelämälähtöistä osaamista, liittää työelämärelevantin osaamisen tunnistamis- ja tunnustamisprosessi työelämäprojektina sekä laatia ja vakiinnuttaa Worklife coach -valmennus ja -ympäristö.

Tulokset

YHTEENVETO HANKKEEN SAAVUTTAMISTA KEHITTÄMISTULOKSISTA:

+ Selvitystulokset geneerisestä työelämäosaamisesta

Hankkeessa saatiin selvitettyä työelämän näkemyksiä tarvittavasta työelämäosaamisesta puolistrukturoiduilla ryhmähaastatteluilla työnantajille ja alumneille. Haastattelun tuloksissa osaamistarpeina nostettiin esille vuorovaikutuksen ja viestinnän osalta mm. esiintyminen, läsnäolo, tunnelman luomisen taito, kyky luoda hyvää ilmapiiriä, vuorovaikutus digivälineiden kautta, toisten arvostaminen, kirjallisen ja puheviestinnän taidot sekä suomeksi että muilla kielillä. Myös osaamisen tunnistaminen ja sen sanoittaminen, itsensä johtaminen, aloitekyvykyys ja aikaansaaminen sekä digiosaaminen nousivat vastauksissa esille. Lisäksi selvitettiin muun muassa uraseuranta- ja työnantajakyselyiden tuloksia sekä vuorovaikutukseen, yleisiin työelämätaitoihin ja digitalisaatioon liittyvää opetusta molempien korkeakoulujen osalta. Geneeristen työelämätaitojen selvitystä hyödynnettiin kehittämistyön suunnittelussa koko hankkeen ajan, muun muassa opintojaksojen toteutusten ja verkkosivun osalta.

+ Geneerisen työelämäosaamisen sisällöt ja pilotointi kohderyhmälle

Hankkeen tuloksena geneerisiä työelämätaitoja kehittäviä kokonaisuuksia integroitiin 11 opintojaksolle, joita toteutettiin monimuotoisesti verkko- ja lähiopetuksessa. Osa toteutuksista ehdittiin pilotoimaan kaksi kertaa hankkeen aikana. Tämä puolestaan mahdollisti opiskelijapalautteen hyödyntämisen kehittämistyössä. Hankkeen tuloksena syntyi uusia käytänteitä ja työkaluja työelämärelevantin osaamisen tunnistamisen jatunnustamisen prosesseihin, jotka puolestaan edesauttavat yksilöllisten ja osaamista lisäävien osaamispolkujen rakentamista. Hankkeen tuloksenasyntyneet kokonaisuudet ovat jatkossa pysyviä osia opintojaksojen toteutuksia. Pilottitoteutusten kautta tavoitettiin hyvin hankkeen kohderyhmää elikorkeakoulujen opiskelijoita, joita osallistui pilotteihin lähes 300.

Kehitettyjä ja pilotoituja opintojaksototeutuksia Lapin yliopistossa

  • Ammatillinen konseptisuunnittelu (MUTE3112)
  • Vuorovaikutus ryhmässä, virtuaalitiimit (XPUH0003)
  • Arktinen muotoiluprojekti (MUTE3111)
  • Arktinen muoti- ja tekstiiliprojekti (UMUO0225)
  • Akateemiset työelämätaidot (AYKATA0200)
Kehitettyjä ja pilotoituja opintojaksototeutuksia Lapin AMKissa
  • Ohjausharjoittelu 1 (R700BE60)
  • Ohjausharjoittelu 2 (R705LL87)
  • Suuntautumisharjoittelu (R705LL88)
  • Johdanto projektitoimintaan (R705LL68)
  • Soveltava ammatillinen osaaminen (R705LL90)
  • Urheiluvalmentajana kehittyminen 1 & 2 (R700BE500, R700BE501)

+ OmaOpettajien koulutussarjan toteutus ja kohderyhmän tavoittaminen

Hankkeen tuloksena OmaOpettajille tuotettiin kolmiosainen koulutussarja webinaareina. Koulutusten teemat käsittelivät vuorovaikutusosaamista (digi)ohjaamisessa, työelämäyhteyksien hyvien käytäntöjen tunnistamista ja hyödyntämistä ohjauksessa sekä osaamisen ja vahvuuksien tunnistamisessa. Koulutussarjalla tavoitettiin n. 60 henkilöä hankkeen toisesta kohderyhmästä eli opetus- ja ohjaushenkilöstöstä. Koulutussarjantallenteet ja materiaalit ovat hyödynnettävissä OmaOpettajien verkkoympäristössä.

+ Mentorointi korkeakoulussa

Hankkeen tuloksena liikunnanohjaajakoulutukseen syntyi mentorointiprosessi opiskelijoille eri opintopoluilla: urheiluvalmentajat, luontokasvatuksen asiantuntijat ja liikuntapedagogit. Koulutuksessa oli aiemmin mallinnettu yksilölliset opintopolut yhtenä OIVA-hankkeen tuloksena. Edellä mainituille opintopolkujen opiskelijoille mahdollistettiin mentorointiprosessiin osallistuminen. Prosessiin luotiin kohtaamispisteitä, joiden avulla vahvistettiin opiskelijoiden ammatillisen identiteetin rakentumista, mahdollistettiin yksilöllisempiä osaamispolkuja ja luotiin ammatillisia verkostoja työelämään.

Pilotista saadut kokemukset ja palautteet vahvistavat käsitystä mentoroinnin merkityksellisyydestä ja tarpeellisuudesta jo korkeakouluopintojen aikana. Mentoroinnissa toiminnan juurruttamisen osalta kohdattiin haasteita muun muassa mentoreiden resurssointiin liittyen. Mentorointi vaatii sitoutumista niin mentorilta kuin aktorilta pitkään prosessiin, joka parhaimmillaan voisi jatkua opiskelijan valmistumisen jälkeen. Pilotoinnin pohjalta liikunnanohjaajakoulutukseen jäivät elämään eri opintopoluilla olevien mentorointikahvit, joita tässä vaiheessa koulutuksen opinto-ohjaaja organisoi ja ohjaa. Kahvihetkiä on kolmelle eri opintopolulle (valmentajat, luontokasvatuksen asiantuntijat ja liikuntapedagogit) kerran kuukaudessa. Näissä mentorointikohtaamisissa pääpaino on vertaismentoroinnissa eli opiskelijat jakavat omia kokemuksiaan sekä keskustelevat opinnoista, harjoitteluista ja myös alan töistä opinto-ohjaajan johdolla.

+ Worklife Coach -verkkosivu

Kehittämistyön tuloksena syntyi geneerinen työkalupakki, Worklife Coach –verkkosivu, jota voi hyödyntää opetuksessa, ohjauksessa ja työelämässä. Teemoina ovat digiympäristöissä toimiminen, vuorovaikutusosaaminen (opiskelijan yksilöllinen kohtaaminen, ryhmän vuorovaikutuksen tukeminen), projektiosaaminen, osaamisen sanoittaminen, asiantuntijuuden tukeminen. Verkkosivun sisältö koostuu hankkeessatuotetuista videoista, podcasteista, tehtävistä, materiaaleista sekä linkeistä muiden toimijoiden tuottamiin sisältöihin. Verkkosivulle luotiin raikas jatunnistettava visuaalinen ilme, joka ilmentyy kaikissa hankkeessa tuotetuissa materiaaleissa. Suomenkielinen verkkosivu on avoimesti saatavilla ja rakennettu erilaisille käyttäjille saavutettavaksi.

Worklife Coach -podcastien teemat ja aiheet

  • Vuorovaikutusosaaminen: Jännittämisen kohtaaminen, Tue ryhmää onnistumaan
  • Osaamisen sanoittaminen: Pohdintoja työelämän supervoimista
  • Asiantuntijuuden tukeminen: Mentorointi korkeakoulussa
Worklife Coach -videoiden teemat ja aiheet
  • Vuorovaikutusosaaminen: Kuunteleminen ja kysyminen ohjauksessa
  • Digiympäristöissä toimiminen: Tukiäly, tekoäly, tuhoäly, Microsoft Teams -ohjevideot
  • Osaamisen sanoittaminen: Miksi tehdä osaamisesta numeroa ja asiantuntijasta brändiä, Luovuus ja empatia – työelämän supervoimat
  • Asiantuntijuuden tukeminen: Akateemiset vuorovaikutustaidot 1 ja 2
Worklife Coach -materiaalien ja ohjeiden teemat ja aiheet
  • Vuorovaikutusosaaminen: Dialogisen vuorovaikutuksen piirteitä ja edellytyksiä, Onnistu palautteen antamisessa, Tukea ryhmän työskentelyn ja
  • ryhmäosaamisen arviointiin.
  • Projektiosaaminen: projektin ideapaperi, pitchaus-suunnittelupohja, vinkit projektiviestintään, viestintäsuunnitelma-pohja.
  • Osaamisen sanoittaminen: ammatillisen osaamisen arviointitaulukko, taitokolmio, Meta-CV, vinkit parempaan työhakemuksen, ammatillisen
  • portfolion rakentaminen, osaamisen tunnistamisen korttipakka, osaamistetris.
  • Asiantuntijuuden tukeminen: Digitarina- ja Urakompassi –työpajojen ohjeet, opiskelijoiden digitarinat videoina.