Tavoite

Elämysteknologioiden Lappi 2025 – Hankkeessa rakennettiin Lapin alueen yritysten käyttöön avoimenlähde koodin työkalupakki, joka sisältää työkaluja, joiden avulla elämysteknologian käyttöönotto yritysten liiketoiminnassa helpottuu ja nopeutuu. Hankkeen aikana työkalupakkiin toteutettiin työkaluja, jotka helpottavat VR/AR/MR sovellusten kehittämistä (VirtualReality, AugmentedReality, MixedReality).

Lapin ammattikorkeakoulu vastasi hankkeen hallinnosta, yritysyhteistyöstä, työkalujen kehitystyöstä sekä proof of concept demojen teknisestä toteutuksesta. Lapin yliopisto vastasi palvelu, vuorovaikutus ja käyttäjäkokemuksen suunnittelusta, havaintomateriaalin toteutuksesta, sekä testauksesta sisältäen kenttä- ja käyttäjätestauksen.

Hankkeen päätavoite oli auttaa alueen yrityksiä hyödyntämään aiempaa paremmin uusien elämysteknologioiden potentiaalia sekä tekemään sitä näkyvämmäksi Lapin alueella. Päätavoitteeseen vastattiin järjestämällä hankkeen aikana työpajoja, joissa käytiin eri keinoin läpi elämysteknologioiden mahdollisuuksia, sekä esiteltiin toteutettuja työkaluja ja proof-of-concept demoja. Hankkeen aikana hyödynnettiin erilaisia mahdollisuuksia ja tilaisuuksia, joissa hankehenkilöstö pääsi esittelemään hankkeen toimenpiteitä ja tuloksia.

Hankkeen aikana luotiin digitaalinen VR/AR/MR (VirtualReality, AugmentedReality, MixedReality) työkalupakki, joka mahdollistaa jatkossa uuden elämysteknologian nopeamman ja helpomman hyödyntämisen liiketoiminnassa. Työkalupakki jaetaan verkossa avoimena lähdekoodina Lapin alueen yritysten käyttöön vapaasti. Työkaluilla toteutettiin hankkeessa kolme proof of concept demoa alkuperäisen kahden sijaan. Toteutettuja demoja

Hankkeen toissijainen tavoite oli kehittää Lapin AMK:n (FrostBit), Lapin yliopiston (LAY) Teollisen muotoilun sekä Matkailun tutkimus- ja koulutusinstituutin (MTI) välistä yhteistyötä, jakaa ristiin toteuttajien osaamista, ja tehdä oppilaitosten välisen yhteistyön mahdollisuuksia todeksi ja näkyväksi. Oppilaitosten tavoite oli edistää hankkeessa myös yhteistyötä alueen yritysten kanssa luomalla uusia suhteita sekä syventämällä olemassa olevaa yhteistyötä monialaisemmaksi

Tulokset

Hankkeen toimenpiteet käynnistyivät kesällä 2018. Toiminta aloitettiin proof of concept demojen toteutuksen aikataulutuksella ja suunnittelulla. Hankesuunnitelman mukaisesti Lapin yliopiston (LAY) päätehtävänä hankkeessa on ollut realistisen käyttäjä näkökulman tuominen demojen suunnitteluun. Tähän tehtävään sisältyi hankkeessa mm. ensivaiheen prototyyppien toteutus ja testaus, proof of concept demojen konseptointi osallistavan suunnittelun menetelmin, palvelu-, vuorovaikutus- ja käyttäjäkokemuksen suunnittelu, osallistava kenttätyö sekä käyttäjätestaukset. Nämä toimenpiteet toteutettiin hankkeessa Kemijärvi ja Salla proof of conceptien osalta. FrostBit Software Lab ja LAY toteuttivat yhdessä tarvittavan aineiston hankkimisen ja tuottamisen. MTI ja LAY toteuttivat hankkeessa järjestettävät workshopit hyödyntäen palvelumuotoilunosaamista. Työpajoja toteutettiin Kemijärvellä, sekä SINCO-laboratoriossa. Hankkeen aikana toteutettiin kolme työpajaa, ensimmäisessä työpajassa esiteltiin elämyksien rakentamiseen käytettävää teknologiaa, sekä kerättiin osallistujilta ideoita elämysteknologian hyödyntämisessä. Toisessa työpajassa jatkettiin ideointia ja laajennettiin tietämystä elämysteknologioiden käytöstä. Kolmas työpaja toimi samalla hankkeen loppuseminaarina, jossa esiteltiin ideoiden toteutuksia ja hankkeen tuloksia.

Ensimmäisenä hankkeessa lähdettiin toteuttamaan Sallan saksalaisten sotilaiden hautausmaa demoa. Toteutus aloitettiin prototyyppinä, jonka pohjalta toteutus eteni palvelu, vuorovaikutus- ja käyttäjäkokemuksen suunnitteluun. Tuloksena syntyi konseptilistaus, jonka pohjalta FrostBit laboratorio lähti toteuttamaan demoa. Demon ensimmäisen version valmistuttua LAY toteutti käyttäjätestauksen, jonka pohjalta toteutukseen tehtiin tarvittavat muutokset. Merkittävin muutos ja kehityskohde oli omavalmisteinen peliohjain, Ratkaisuun päädyttiin kohderyhmän huomioimisen seurauksena. Toteutuksen pääkohderyhmä on iäkkäämmät ihmiset, joiden voi olla hankalaa käyttää perinteisiä virtuaalitodellisuuden ohjaimia. Normaalit ohjaimet ovat pienikokoisia ja sisältävät paljon toiminnallisuuksia, joita toteutuksessa ei tarvita. Valmis toteutus toimitettiin Sallan museolle laajempaan käyttöön hankkeen päättyessä.

Kemijärvi demo toteutus aloitettiin porrastetusti rinnan samaan aikaan Salla demo toteutuksen kanssa. Kemijärvi demo sisälsi samat kehityksen vaiheet kuin Salla demo toteutus, lisäksi Kemijärvi demo toteutuksessa käyttäjäryhmät huomioitiin ottamalla mukaan ensivaiheen prototyypin testaus.

Lapin ammattikorkeakoulun päävastuualue hankkeessa oli elämysteknologian työkalupakin toteutus, auttaa alueen yrityksiä hyödyntämään elämysteknologian potentiaalia, sekä tekemään sitä tutummaksi lapin alueella. Toteutetut työkalut ja proof of concept demot jaettiin verkossa vapaan lähdekoodin lisenssillä (MIT/BSD). Kehitettävät työkalut valittiin yrityksiltä tulleiden ideoiden pohjalta, sekä hankkeen suunnitelman proof of concept demoja varten. Hankeen aikana toteutettiin mm. seuraavat työkalut tai demot: Kemijärvi 1920 Peli, Kylänraitti mobiilisovellus, Sallan saksalaistensotilaiden hautausmaa, Virtual City Tool, Augmented Reality Tool, 360 video/Picture Tool jne.

Hankkeen aikana kehitettiin Lapin AMK:n (FrostBit), Lapin yliopiston (LAY) Teollisen muotoilun sekä Matkailun tutkimus- ja koulutusinstituutin (MTI) välistä yhteistyötä, jaettiin ristiin toteuttajien osaamista, sekä tehtiin oppilaitosten välistä yhteistyötä näkyväksi. Hankkeen aikana yhteistyötä alueen yritysten kanssa kehitettiin järjestettyjen workshoppien avulla.

Hankkeen aikana toteutukseen osallistui opiskelijoita Lapin ammattikorkeakoulusta (LapinAMK) ja Lapin Yliopistosta. Opiskelijat osallistuivat hankkeen toimenpiteisiin opintojaksojen, projektien ja työharjoittelujen kautta. Tällä haluttiin tuoda elämysteknologioiden mahdollisuuksia opiskelijoiden tietoon, sekä herättää uusia ideoita elämysteknologian mahdollisuuksista. Hankkeen aikana toteutettiin mm. Palvelumuotoilukurssi, josta järjestettiin erillinen päätöstilaisuus. Päätöstilaisuudessa jaettiin hankkeen tuloksia yleisölle. Tilaisuudessa pääsi myös kokeilemaan Salla demoa. Taiteiden tiedekunnan isännöimässä kansainvälisessä Cumulus-konferenssissa esiteltiin hankkeen tuloksia Lapin yliopistolla, tapahtumaan osallistui 550 vierasta, 51:stä eri maasta ja yli 300:sta muotoilu, – taide- ja media-alojen korkeakoulusta. Tapahtumassa esiteltiin Cultural Heritage sessiossa Salla demo toteutuksen suunnitteluprosessia ja kohteen historiallisia taustoja. Design Conversations: Virtual Reality in Design – sessiossa esiteltiin Kemijärvi demo toteutusta. Konferenssi vieraat pääsivät tapahtuman aikana kokeilemaan toteutettuja demoja. Hankkeen tuloksia esiteltiin myös tieteellisellä foorumilla The International Conference on Mobile and Ubiquitous Multimedia (MUM2019) – konferenssissa, Italian Pisassa. Konferenssissa julkaistiin kaksi posteria ja posteriartikkelia. Julkaisussa esiteltiin hankkeen demo toteutuksia ja suunnitteluprosessia.