Tavoite

Ennakoinnilla esteettömään vieraanvaraisuuteen (ESVI) -hankkeen tavoitteena on lisätä matkailualueiden ja -yritysten osaamista uusien asiakasryhmien tunnistamisessa, tavoittamisessa ja kohtaamisessa. Lähestymistapana esteetön vieraanvaraisuus tukee vieraanvaraisuuden toteuttamista matkailijan taustasta tai henkilökohtaisesta rajoitteesta, kulttuurista, sosiaalisesta vähemmistöstä, seksuaalisesta suuntautumisesta, iästä tai fyysisestä tai henkisestä erityistarpeesta riippumatta. Esteetön vieraanvaraisuus edistää matkailualan toimintaedellytyksiä matkailijoiden kuluttajakäyttäytymiseen ja demografisiin taustoihin liittyvien muutosten keskellä: matkailuyritykset kykenevät tavoittamaan uusia kohderyhmiä sekä vastaamaan asiakkaiden toiveisiin ja tarpeisiin laadukkailla tuotteilla. Esteettömän vieraanvaraisuuden hyödyntämismahdollisuuksia testataan hankkeen aikana Sallassa ja Keminmaalla.  

Tulokset

Esteettömän vieraanvaraisuuden hyödyntämismahdollisuuksia testattiin hankkeen aikana Sallassa ja Keminmaalla.  Hankkeen kehittämismalli koostui työpajakokonaisuuksista, joissa hankkeen kohdealueiden esteettömyysasioita pohdittiin yhdessä alueen toimijoiden ja yritysten kanssa. Työpajoissa lähdettiin toteuttamaan tapaamisten aikana sovittuja toimenpiteitä, joilla kohdealueiden esteettömyyttä ja vieraanvaraisuutta voitaisiin edistää. Alkukartoituksen viitoittaman toimintasuunnitelman mukaisesti työpajoissa mm. tunnistettiin pilottialueiden kannalta olemassa oleva tai mahdollinen uusi, esteettömän vieraanvaraisuuden määritelmää noudattava asiakasryhmä, jonka tarpeisiin alueella haluttiin vastata paremmin. Osaamista työpajoihin saatiin kutsumalla mukaan asiakasryhmää tuntevia asiantuntijoita. Meri-Lapissa asiantuntijana toimi mm. Ammattiopisto Luovin henkilökuntaa sekä Pia Ylisuvanto, jotka ovat asiantuntijoita eritysryhmien kanssa toimimisessa. Sallassa asiantuntijana toimi Tarja Koski matkatoimisto Kilroysta, joka tarjoaa palveluja myös soolomatkailijoille. Työpajojen aikana laadittiin toimintasuunnitelma asiakasryhmien saavuttamiseksi sekä pohdittiin kehittämistoimenpiteitä, joiden avulla asiakasryhmien tarpeisiin voidaan vastata ennakoivasti ja tehokkaammin. Toimintasuunnitelman pohjalta kehitettiin tuoteaihioita, joita pilotoitiin sparrauksen ja asiantuntijapuheenvuorojen tukemana. Työpajoissa pohdittiin asiakasryhmien tarpeita tulevaisuutta ja kuluttajakäyttäytymistä mahdollisimman konkreettisesti. Molemmilla alueilla tehtiin konkreettisia toimenpiteitä työpajojen välillä ja testattiin uusia tapoja vastata valittujen kohderyhmien tarpeisiin.