Tavoite

Hankkeella tuetaan osaamisperusteisen koulutuksen kehittämistä sekä ammatillisen koulutuksen reformintoimeenpanoa Lapissa. Hankkeella vahvistetaan ammatillisen koulutuksen vetovoimaa Lapissa erilaisin osaamispoluin ja ohjausmenetelmin. Hankkeella tehostetaan ammatillisen koulutuksen läpäisyä sekä siirtymiä ammatillisesta koulutuksesta koulutusta vastaavaan ammattiin ja/tai osaamista kehittäviin ja työllistymistä edistäviin jatko-opintoihin. Hankkeen myötä siirtymät työelämään ja jatko-opintoihin nopeutuvat ja tehostuvat. Hankkeen tavoitteena on myös vahvistaa kouluasteiden toiminnallista kumppanuutta siirtymissä eri kouluasteiden välillä ja koulutuksesta työelämään.

Tulokset

Hankkeessa suunnitellaan ja pilotoidaan kuusi erilaista vetovoimaa, läpäisyä sekä siirtymiä tukevaa oppimis- ja ohjauspolkua:

1. Digiohjaus ja digitaaliset oppimisympäristöt -polku

2. Työpaikalla tapahtuva oppiminen -polku

3. Kansainväliset oppimisympäristöt – polku

4. Korkea-asteen koulutukseen -polku

5. Matkalla yrittäjäksi -polku

6. Tuettu oppilaitoksen työpajat -polku

 

Polut toteutetaan osana opiskelijan henkilökohtaiseen osaamisen kehittämisen suunnitelmaa (HOKS) ja niissä hyödynnetään monipuolisesti erilaisia ammattitaitoa kehittäviä oppimisympäristöjä. Kehitettävien polkujen myötä oppimisympäristöt monipuolistuvat, opinnot henkilökohtaistuvat ja aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistamis- ja tunnustamismahdollisuudet laajenevat.

 

Hankkeessa suunnitellaan ja toteutetaan opintojen henkilökohtaistamiseen ohjaava opettajien 15 osaamispisteen täydennyskoulutusohjelma. Ohjelmaan osallistuvia opettajia ja ohjaajia koulutetaan ja valmennetaan erityisesti toisen asteen opiskelijoiden henkilökohtaisten osaamisen kehittämissuunnitelmien laadintaan, erilaisissa oppisympäristöissä ohjaamiseen sekä aiemmin hankitun osaamisen tunnistamiseen ja tunnustamiseen.

Hankkeessa perehdytään käytössä oleviin malleihin tunnistaa korkea-asteen opintoihin toisen asteen opinnoissa hankittua osaamista ja laaditaan selvitys näistä käytänteistä suhteessa kansalliseen kahdeksan vaativuustason viitekehykseen. Laadittua selvitystä hyödynnetään oppimispolkujen kehitystyössä. Hankkeessa mahdollistetaan kehitettyjen osaamispolkujen pilotointi mm. tarjoamalla henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelman mukaisia korkeakouluopintoja.

 

Hankkeen tuloksena eri kouluasteiden välinen toiminnallinen yhteistyötä Lapissa kehittyy ja laajenee sekä opetus- ja ohjaushenkilöstön verkostot vahvistuvat. Osaamisperusteisuus vahvistuu kaikilla koulutusasteilla. Opiskelijoiden siirtymät koulutusasteelta toiselle ja koulutuksen, yrittäjyyden sekä työelämän välillä sujuvoituvat. Toimintatavat ja välineet tunnistaa ja tunnustaa hankittua osaamista osaksi tutkintoa kehittyy.

 

Hankkeessa kehitetyt uudet menetelmät, käytännöt ja työtavat levitetään laajemmin alueelliseen ja kansalliseen käyttöön. Eri poluista ja niillä toteutuvista ohjaustavoista julkaistaan hankkeessa erillinen ohjausopas sekä verkkoportaali, joita hyödynnetään ammatillisen koulutuksen ohjaajien täydennyskoulutuksessa sekä myöhemmin henkilöstön osaamisen kehittämisessä.

Tulosten hyödynnettävyys

Tuotettuja opintopolkuja voidaan käyttää myös hankkeen päättymisen jälkeen.