Tavoite

Journeyman Travelling- mallin (yhteistyö opiskelijan oppilaitoksen ja yrityksen välillä) kehittäminen. HansaECVETin avulla malli (HansaVET-journeyman travelling) siirretään suuremmalle maantieteelliselle alueelle. Alue kattaa kaikki Itämeren kahdeksan maata: Tanska, Viro, Suomi, Latvia, Liettua,Puola, Ruotsi ja Saksa. Osallistujat edustavat toisen asteen ja korkea-asteen ammatillista koulutusta. ‘HansaVET – journeyman travelling-malli’ tukee ammatillisen koulutuksen kansainvälistymistä sekä koulutuksen yrittäjyysosaamista kahden ydintoiminnon eli match-making-prosessin ja projektivalmennuksen eli coachauksen avulla. Match-making prosessin avulla haetaan opiskelijan osaamistavoitteita tukeva yritys ulkomailta ja tavoitteena on, että opiskelija pystyy suorittamaan tutkintoon sisältyvän työelämäoppimisensa yrityksessä. ¨ Projektivalmennuksen tavoitteena on ohjata sekä opiskelijaa että yritystä tavalla, joka varmistaa projektin toteutuksen hyvin sekä tehokkaan ajankäytön yrityksessä. Malli tukee liikkuvuuden sekä yksilöllisen projektin avulla toteutetun ulkomaanharjoittelun laadunvarmistusta. Malli koostuu kolmesta ydintoimijasta, oppilaitoksesta, opiskelijasta ja isäntäyrityksestä. HansaECVET-toimintaan kutsutaan 16 oppilaitosta (ammatillinen oppilaitos ja ammattikorkeakoulu), 16 opiskelijaa sekä 16 isäntäyritystä kaikista kahdeksasta Itämeren elueen EU-maasta. Kaksi oppilaitosta kustakin maasta saa parinsa match-making prosessissa. Prosessin jälkeen toteutetaan vaihto, jonka aikana opiskelijat formuloivat projektin, jolle haetaan (match-making) projektitavoitteita tukeva yritys näistä naapurimaista. Oppilaitokset ja yritykset osallistuvat työpajaan vaihtoaikaa ennen ja sen jälkeen. Ennen vaihtoa opettajille, jotka tulevat toimimaan valmentajina (coach) sekä yritysten edustajille, jotka vastaavat opiskelijan ohjelmasta yrityksessä järjestetään kurssi perehtymistä varten. HansaECVET on osa EU:n Itämeren strategiaa ja hankkeen tarkoituksena on rakentaa kestävä verkko ammattillisille oppilaitoksille, ammattikorkeakouluille ja yrityksille Itämeren kansainvälistymistä sekä rajat ylittävää liike-elämää tukemaan.

Tulokset

Päätulokset 1 Hankkeen aikana kehitettiin Journeyman Travelling-mallia paremmin soveltumaan verkostolle. Malli sopii sinällään ammatillisen koulutuksen ulkolaisen työharjoittelun tavoitteisiin mutta tiettyjä aikataulullisia ja rakenteellisia muutoksia tulee tehdä. Opiskelijat tulee vastuuttaa enemmän vaihdoista ja vaihdossa tapahtuva oppiminen tulee kytkeä ammatillisiin osaamistavoitteisiin. 2 Hankkeen aikana muodostettiin verkosto ja toteutettiin useita vaihtoja. 3 Hankkeen aikana kehitettiin vaihtoa helpottava työkalupakki ns. Quality Module http://journeyman.byethost7.com/journeyman/ ja muokattiin lomakkeita ja toteutuksia. 4 Hankkeessa kehitettiin vaihdon siirtojärjestelmää ja opintopisteiden hyväksymistä osana opintoja. Hankkeen sivu: http://www.hansaecvet.eu/ Tärkeimmät toimenpiteet Vaihe 1 – Oppilaitosten ja yritysten värvääminen ja sopimusten allekirjoittaminen. Learning Unit-sisältöjen luominen 2013-2014 -Workshop 1 -Ensimmäiset vaihdot toteutettiin Vaihe 2 -Vaihtojen toteuttaminen > palaute> kehitysideat -Workshop 2: havaittujen kehitysideoiden koonti ja jatkokehittely Vaihe 3 -Workshop 3: Loppuseminaari, kokemusten ja hyvien vaihtoesimerkkien esittely, parannusehdotuksien työstäminen yhdessä opiskelijoiden, oppilaitosten ja yritysten kanssa.