Tavoite

ICT-ala ja vihreä siirtymä tarjoavat uusia työmahdollisuuksia turvealalta työttömiksi jääneille tai työttömyysuhan alla oleville. Näihin mahdollisuuksiin kuuluvat esimerkiksi ICT-osaamiseen perustuva uudelleenkoulutus, digitalisaation hyödyntäminen vihreän siirtymän työpaikoissa, työskentely uusiutuvan energian ja ympäristöteknologian aloilla sekä konsultointi- ja asiantuntijapalveluiden tarjoaminen. Jotta työllistyminen onnistuu, on tärkeää päivittää taitoja ja hankkia osaamista näiltä aloilta. Tämä hanke vastaa tähän haasteeseen ja tarjoaa väylän koulutukselle ja taitojen hankkimiselle. 

ICT-alalle kouluttamisen haasteena on, että on hankala ennustaa, kuka oppii ohjelmistotyöhön liittyviä tehtäviä. Esimerkiksi ohjelmointityöhön riittävän tietotaidon saavuttaminen voi opiskelijasta riippuen edellyttää pitkäjänteistä opiskelua ja taitojen harjoittelua. Tähän läheskään kaikista opiskelijoista ei ole. Lisäksi opiskelijoiden joukkoon mahtuu niitä, jotka halutessaan oppisivat ohjelmoimaan, mutta he eivät koe sitä kiinnostavana työtehtävänä. Muiden muassa näistä syistä johtuen keskeytysprosentit ICT-alan koulutuksessa ovat suuria. Ongelma on yhteiskunnallinen, koska ICT-ala ja erityisesti ohjelmistokehitys, kärsivät työvoimapulasta. Tarvetta uusille osaajille on paljon, mutta koska yritykset eivät saa työvoimaa, ne eivät pysty kehittämään toimintaansa optimaalisella tavalla. ICT-alalla tuottavaan tiimin tarvitaan myös muita ICT-alan osaajia, joita ovat esim. tietotekniikan tukihenkilöt, testaajat ja käyttöliittymäsuunnittelijat. 

Hankkeen tavoitteena on tarjota matalan aloituskynnyksen korkeakoulutasoista koulutusta sekä ohjata uusia osaajia ICT-alan monimuotoisiin tehtäviin. Hanke mahdollistaa sen, että osallistujat voivat kokeilla, kiinnostaako ala heitä. Kun opiskelija opiskelee koko tarjotun sisällön, saa hän edellytykset toimia ICT-alan perustehtävissä. Koulutus koostuu ohjelmistotestaukseen, low code- ja no code -osaamiseen sekä ICT-liiketoimintaan, kuten projektiosaamiseen ja tiimitoimintaan liittyvistä sisällöistä. 

Ohjelmistotestaus on usein ICT-alalle työllistyvän ensimmäisiä työtehtäviä. Se on laaja ohjelmistokehityksen osa-alue, mutta sen sisältä löytyy tehtäviä, joita pystyy aloittamaan matalalla kynnyksellä. Esimerkkejä tällaisista tehtävistä ovat käytettävyystestaus ja tutkiva testaus. Ohjelmistotestauksen koulutuksen kehittäminen on perusteltua siksikin, että sitä opetetaan verrattain vähän suomalaisissa korkeakouluissa (https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70373). 

Tulosten hyödynnettävyys

Tuloksia hyödynnetään opetuksessa