HYTekla, Hyvinvointiteknologian tuki asiakaslähtöisissä, saumattomissa, ikääntyneiden hoito- ja palveluketjuissa Lisätietoa Paula Poikela Aikataulu 1.1.2013 -28.02.2015 Kokonaisbudjetti EU-rahoituksen osuus 153488 € Organisaation oman rahoituksen osuus 13500 € Rahoituslähteet ESR 2007-2013 Hankkeen tila Päättynyt Tavoite ICT-osaaminen ja hyvinvointiteknologia on noussut keskeiseksi kehittämisen alueeksi. Lapin maakuntaohjelman kärkihankkeiden osa-tavoitteita ovat mm. ICT-osaaminen ja teknologiset innovaatiot. Sekä Lapin korkeakoulukonsernin innovaatio-ohjelmassa että Rovaniemen ammattikorkeakoulun strategiassa painopistealueena ja läpileikkaavana osaamisalueena on ICT-osaamisen kehittäminen. KASTE – ohjelmassa tuodaan esille, että on tehtävä laajaa yhteistyötä, jotta voidaan löytää sellaiset uudet tavat varmistaa palvelut, jotka vastaavat kansalaisten tarpeisiin. KASTE -ohjelman kehittämistyön lähtökohtana on asiakaslähtöisten palveluprosessien ja toimintamallien uudistaminen ja niitä tukevien sähköisten palveluiden pilotointi ja käyttöönotto. Yksi keskeinen asia, jolla sosiaali- ja terveydenhuollon laatua ja kustannustehokkuutta voidaan edistää, on erilaiset teknologiset ratkaisut ja palveluinnovaatiot. Hyvinvointiteknologiaosaaminen on kaiken kehittämisen lähtökohta. HYTekla –Hyvinvointiteknologian tuki asiakaslähtöisissä saumattomissa hoito-, kuntoutus- ja palveluketjuissa hankkeen tavoitteena on kehittää hyvinvointiteknologian hyödyntämistä terveydenhuollon välineenä Lapissa. Tavoitteena on kehittää henkilöstön teknologiaosaamista siten, että he kykenevät hyödyntämään teknologiasovelluksia omassa työssään tehokkaasti, toimimaan omassa organisaatiossaan erilaisissa teknologiaan liittyvissä tehtävissä ja kehittämään hyvinvointiteknologian käyttöä hoito-, kuntoutus- ja palveluketjuissa. Teknologisten tuotteiden ja palveluiden kehittämistyössä on tärkeää, että käyttäjät ovat vahvasti mukana kehittämisessä. Hankkeen tavoitteena on, että hoito-, kuntoutus- ja palveluketjuihin osallistuvat terveydenhuollon ammattihenkilöt osallistuvat koulutushankkeeseen. Näin saadaan kattava yhteistyöverkosto, joka auttaa edelleen koko Lapin alueella hyvinvointiteknologian hyödyntämistä ja kehittämistyötä. Tulokset Tulokset – laadukas asiakaslähtöinen palveluprosessi, jossa sovelletaan hyvinvointiteknologian mahdollisuuksia- hyvinvointiteknologisten sovellusten nykytilan kuvaus- Hyvinvointiteknologiaosaaminen kehittyy- Hyvinvointiteknologian hyödyntäminen lisääntyy- Uusien ja olemassa olevien teknologisten ratkaisujen käytettävyyttä ja hyödynnettävyyttä osataan arvioida – hoitajien stressi teknologisten ratkaisujen käyttöön liittyen vähentyy (työtyytyväisyys paranee)