Tavoite

Hankkeen tavoitteena on kaivosalan koulutuksen kehittäminen teknologisia innovaatioympäristöjä hyödyntäväksi sekä parantaa opiskelijoiden työelämävalmiuksia koulutuksen ja työelämän vuorovaikutusta kehittämällä. Hankkeessa kehitetään virtuaalinen oppimisympäristö, joka mahdollistaa visualisoimaan toiminnan ja päätöksenteon syys-seuraussuhdetta. Ilman virtuaalista harjoitteluympäristöä toiminnan vaikutusta on vaikea havannoida. Virtuaalinen oppimisympäristö mahdollistaa harjoittelun ajasta ja paikasta riippumatta. Toimintaympäristöinä kaivokset ovat monialaisia ja siellä tarvitaan eri tekniikan alan osaajia.Tavoitteena on tuoda innovatiivisia opetusmenetelmiä kaivosalan opetukseen sekä edistää eri tekniikan alan osaajien kaivosalan osaamista ja työllistymistä kaivosalalle. Pelillisellä, simulaatioon pohjautuvalla oppimisympäristöllä pyritään kehittämään valmiuksia kouluttaa tulevia kaivostyöntekijöitä toimimaan monialaisessa kaivosympäristössä.

Tulokset

Hankkeessa on luotu virtuaalinen oppimisympäristö, jossa opiskelijat voivat toimia eri rooleissa kaivosympäristössä samanaikaisesti. Kehitetyt opetus- ja harjoitustehtävät antavat opiskelijoille mahdollisuuden todellisiin harjoitustilanteisiin. Tällä voidaan parantaa kaivosalalle valmistuvien opiskelijoiden työelämävalmiuksia ja kaivosten työturvallisuutta. Virtuaaliseen oppimisympäristöön kehitetyt skenaariopohjaiset harjoitukset ja pelillisyyttä hyödyntävät oppimistehtävät on määritelty yhteistyössä kaivosalan asiantuntijoiden, elinkeinoedustajien ja opettajen kanssa, jotta ne vastaavat todellisia tilanteita ja sisältöjä. Virtuaalinen oppimisympäristö on hyödynnettävissä kaivosalan lisäksi eri tekniikan alojen opetuksessa.

Hankkeen keskeisimmät tulokset ovat:

1. Kaivosalan pelillinen virtuaalinen oppimisympäristö2. Skenaariopohjaiset opetus- ja harjoitustehtävät3. Virtuaali- ja verkko-opetusta hyödyntävien opetusmenetelmien ja sisältöjen kehittyminen

Hankkeen kokonaisbudjetti oli 943 350 €.