Tavoite

Hankkeen kehittämistavoitteena on tukea korkeakoulututkintojen loppuunsaattamista ja edesauttaa opintojen suorittamista kolmikantaisen (korkeakoulu, työntekijä-opiskelija ja yritys) mallin avulla. Kolmikannan kaikki osapuolet ovat sitoutuneet tutkinnon loppuunsaattamiseen.

Hankkeen tavoitteena on:

  • Rakentaa korkeakoulujen, yritysten ja työntekijä-opiskelijoiden aitoon yhteistyöhön pohjautuva kolmikantamalli, jonka avulla tulevaisuudessa estetään tutkinnon keskenjääminen. Hanke syventää korkeakoulujen ja työelämän välistä vuoropuhelua ja mahdollisuuksia työntekijä-opiskelijoille tutkinnon viimeistelyyn kehittämistehtävien avulla. Yhteistyötä rakennetaan, syvennetään ja kehitetään erityisesti hyödyntämällä työntekijä-opiskelijoiden kaksoisroolia opiskelijana ja työntekijänä, joka tuntee korkeakoulun ja työnantajansa toimitavat. Syvennetyn yhteistyön kautta korkeakouluilla on mahdollista saada signaaleja opetussuunnitelmien laatimiseen ja jatkuvan oppimisen kokonaisuuksien suunnitteluun. Yhteistyön avulla korkeakoulut voivat vastata alueen työvoiman kysyntään entistä tehokkaammin, jolloin yrityksillä ja organisaatioilla on käytössään paras mahdollinen osaamispotentiaali.

  • Kehittää korkeakoulujen yhtenäinen ohjausprosessi ja opintopaketti, joiden avulla opiskelija suorittaa suunnitelmallisesti ja systemaattisesti opintoja työelämälähtöisesti. Ohjausprosessin avulla korkeakoulututkinnon keskeyttäneet työntekijät-opiskelijat suorittavat korkeakoulututkinnon loppuun työelämälähtöisesti yksilöllisen opintosuunnitelman, kehittämistehtävien ja opintopaketin, tavoite-aikataulun sekä korkeakoulujen voimakkaan tuen avulla. Ohjaajan aktiivisella yhteydenpidolla ja yhdessä opinto-ohjaajan, työnantajan ja työntekijä-opiskelijan kanssa tehdyn yksilöllisen opintosuunnitelman ja opintojen suorittamisen tavoite-aikataulun avulla opiskelija kykenee tekemään tutkinnosta suorittamatta jääneet opinnot (max. 30 % tutkinnosta).

Tulokset

Lyhyen aikavälin tuloksena on rakennettu, pilotoitu sekä otettu molempien korkeakoulujen käyttöön ohjausprosessi ja kolmikantainen yhteistyömalli korkeakoulututkintojen loppuunsaattamiseksi työelämälähtöisesti. Toimintamallin myötä, korkeakoulututkinnon on suorittanut loppuun 50 alemman tai ylemmän korkeakoulututkinnon keskeyttänyttä opiskelijaa ja 20 opiskelijaa aloittaa opintoja ja jatkaa niitä hankkeen aikana. Hankkeen tuloksena työntekijä- opiskelijoiden osaaminen ja asema työelämän muutoksia varten on vahvistunut loppuun suoritetun korkeakoulututkinnon myötä. Näin työntekijä-opiskelijoilla on ammatillisen ja muodollisen pätevyyden myötä mahdollisuus edetä tulevaisuuden työuralla ottamalla vastaan haasteellisempia, korkeakoulututkinnon vaativia työtehtäviä.

Hankkeen tuloksena korkeakoulujen ja työelämän välinen yhteistyö on vahvistunut aktiivisen vuoropuhelun myötä. Työnantajat tunnistavat korkeakoulujen merkityksen työelämän osaamisen kehittäjänä. Koulutettu ja osaava työvoima on tärkeä osa alueen elinvoimaisuuden edistämisessä. Työntekijä-opiskelijoiden korkeakoulututkinnon loppuunsaattamisen nähdään merkittävänä tekijänä yritysten ja organisaatioiden osaamisen vahvistamisessa ja näin ollen ne myös sitoutuvat työntekijä-opiskelijoiden korkeakoulututkinnon loppuunsaattamiseen. Hankkeen tuloksena yritykset ja organisaatiot saavat uuden ja ajantasaisen osaamisen lisäksi mahdollisuuden kehittää toimintaansa työntekijä-opiskelijan kautta opintoihin linkittyen kehittämistehtävien kautta. Työelämässä on kova kilpailu osaavasta työvoimasta, joten hankkeessa luodun toimintamallin kautta yrityksillä ja organisaatioilla voivat sitouttaa työntekijät palvelukseensa osallistamalla työntekijä yrityksen toiminnan kehittämiseen esimerkiksi luomalla uusia avauksia opintojen kehittämistehtävien myötä. Aktiivisen vuoropuhelun avulla, korkeakoulut voivat entistä vahvemmin suunnata opintosuunnitelmat työelämän tarpeita vastaaviksi, jolloin työelämässä vaadittava osaaminen entisestään vahvistuu.

Pitkän aikavälin tuloksena kolmikantainen yhteistyömalli ja ohjausprosessi on jalkautettu korkeakouluissa pilotti-alojen ulkopuolelle, jolloin suurempi määrä työntekijä-opiskelijoita tulee suorittamaan korkeakoulututkinnon loppuun töiden ohella. Pitkän aikavälin tuloksena hankkeessa luotua kolmikantaista yhteistyömalli, ohjausprosessia sekä opintokokonaisuutta hyödynnetään opintojen loppuunsaattamisessa ennakoiden ennen kuin opiskelijan korkeakoulututkinto on jäänyt kesken työn ja opiskelun yhdistämisen vaikeuden vuoksi. Hankkeen kokonaisbudjetti on 248 118€, josta Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen myöntämä ESR-tuki on 198 494€.

Hankkeen kotisivut: https://blogi.eoppimispalvelut.fi/kova/

Tulosten hyödynnettävyys

Hankkeessa luotua toimintamallia on mahdollista laajentaa myös muille ammattikorkeakoulun sekä yliopiston koulutusaloille, koska toimintamallissa luodut opintokokonaisuudet ovat riittävän geneerisiä toimiakseen myös piloitointialojen ulkopuolella. Esimerkiksi myös joillakin ammattikorkeakoulun tekniikan aloilla sekä joillakin Lapin yliopiston yhteiskuntatieteiden sekä taiteiden tiedekunnan aloilla, työelämä vetää opiskelijoita puoleensa – kyseisillä aloilla tietyt työtehtävät eivät välttämättä vaadi suoritettua tutkintoa.