Tavoite

Korkeakouluopiskelijoiden digitaidot+ -hankkeen tavoitteena on vahvistaa Lapin korkeakoulujen (LUC korkeakoulukonserni) opiskelijoiden digitaalisia opiskelutaitoja ja -valmiuksia heidän tarpeidensa pohjalta.  Hankkeen tavoitteena on vahvistaa opiskelijoiden verkko-opiskelukyvykkyyttä ja vaikuttaa sen avulla myönteisesti  opiskelijoiden hyvinvointiin ja jaksamiseen. Hankkeessa suunnitellaan yhteistyössä opiskelijoiden kanssa digitaalisia sisältöjä tukemaan digioppimisen taitoja. Tavoitteena on tuottaa digitaalinen työkalupakki, joka on opiskelijan käytössä koko opiskeluajan. Hankkeen kokonaisbudjetti on 217 927 €.

Tulokset

Hankkeessa tuotettiin korkeakoulujen opiskelijoiden ja ohjaustoimijoiden palautteiden perusteella ja asiantuntijoiden yhteistyöllä seitsemän digitaalista työkalua sisältävä digitaalinen työkalupakki Digibagi sekä suomeksi www.digibagi.fi  että englanniksi https://www.digibagi.fi/en/english/ .  Digibagi on integroitu aloittavien opiskelijoiden opintoihin ja se on opiskelijoiden käytössä koko opiskelun ajan. Se on julkaistu korkeakoulujen  opiskelun ohjauksen sivuilla opiskelijoiden ja opettajien ja ohjaajien käyttöön:  Lapin AMKin sivuilla  – suomeksi https://www.lapinamk.fi/fi/Opiskelijalle/Opintojen-suunnittelu- englanniksi https://www.lapinamk.fi/en/Students/Applications–Quicklinks

Lapin yliopiston sivuilla – suomeksi https://www.ulapland.fi/FI/Opiskelu/Ohjaus-ja-hyvinvointi/Opintojen-ohjaus-ja-suunnittelu- englanniksi https://www.ulapland.fi/EN/Studies/Guidance,-counselling-and-well-being/Study-guidance-and-planning-Lisäksi digitaalinen työkalupakki on kaikkien käyttäjien saatavilla Avointen oppimateriaalien kirjastossa https://aoe.fi/#/materiaali/2964. 

Tulosten hyödynnettävyys

Hankkeessa tunnistetut ja tuotetut hyvät toimintatavat otetaan osaksi opiskelijoiden digihyvinvointitaitojen jatkuvaa tukemista ja kehittämistä liittäen hankkeen tulokset korkeakoulukonsernin yhteisiin oppimisen ja opetuksen palveluihin. Lisäksi hankkeessa tuotettua tietoa voidaan hyödyntää korkeakoulujen opetussuunnittelussa monipuolisten, opiskelijoiden tyytyväisyyttä ja hyvinvointia tukevien opintojaksojen sisällöissä ja toteutuksissa.