Tavoite

Viimeaikaiset globaalit kriisit ovat johtaneet matkailuelinkeinon voimakkaaseen murrokseen, jonka odotetaan jatkuvan kuluvan vuosikymmenen aikana. Koronakriisi ja Venäjän hyökkäyssota Ukrainassa ovat luoneet shokkivaikutuksia elinkeinoon. Näiden kriisien välittömiä seurauksia ovat muun muassa matkailijavirtojen muutokset, työvoimahaasteet sekä varautumisen tarpeen lisääntyminen yrityksissä. Kriiseistä voidaan tunnistaa myös mahdollisuuksia ja kriiseistä on paljon opittavaa. Yksi keskeisimmistä havainnoista on se, että resilienssiä eli kriisinsietokykyä ja strategisten liikeriskien hallintaa tulee kasvattaa matkailuelinkeinossa. Erityisesti tarvitaan ratkaisuja, kuten työkaluja strategiseen johtamiseen, jotta elinkeino siirtyy yhä enemmän ad hoc -reagoinnista pitkäjänteiseen suunnitteluun. Matkailuelinkeinon vakautta, elinvoimaa ja yritysten kasvu- ja kilpailukykyä lisää se, että yritykset pystyvät ennakoimaan ja varautumaan jo etukäteen toimintaympäristön mahdollisiin muutoksiin, sen sijaan että pyrkivät sopeutumaan toimintaympäristön jo muututtua. Jotta yritykset pystyvät innovoimaan ja kehittämään toimintaansa, niillä täytyy olla ennakointiosaamista ja kykyä hallita strategisia riskejä. Lapin matkailuyritysten riskienhallinnan ja resilienssin kasvattaminen osana strategista johtamista (Matrix 2) -hanke jatkaa maakunnallista ja osallistavaa kehittämistyötä kohti digitaalista strategisen liikeriskien hallinnan työkalua ja ennakoivaa Future Risk Lab -työskentelyä matkailuyritysten strategisen johtamisen tueksi.on tilanteesta laaja-alainen riskiarvio ja sen jatkuvuussuunnitelma.  

Hanke vahvistaa digitalisaation avulla yritysten kriisinsietokykyä ja -valmiutta. Pitkällä aikavälillä hankkeessa hyödynnetty ennakointitieto ja -työkalut, kehitetty Future Risk Lab ja strategisen varautumisen työkalu tukevat Lapin matkailuelinkeinon resilienssivalmiutta ja siten elinkeinon ennakointikykyä, vakautta ja kilpailukykyä. Strategisen johtamisen tasolla yritykset voivat siirtyä muutoksiin ja kriiseihin reagoivasta toimintatavasta strategisen varautumisen tasolle. Ennakointitiedon hyödyntäminen ja Future Risk Lab -toiminta auttavat suuntaamaan yritysten tavoitteita ja toimenpiteitä entistä paremmin tulevaisuuteen, mikä on edellytyksenä yritysten kasvulle, kehittymiselle ja innovaatioille. Yritykset voivat itse arvioida strategisen varautumisen tasoaan hankkeessa kehitetyn työkalun avulla myös hankeajan jälkeen.

Tulokset

Hankkeen tuloksena syntyy digitaalinen liikeriskienhallintatyökalu matkailuyritysten strategisen johtamisen tueksi. Hankkeen tuloksena syntyy myös raportti eri ennakointityökaluista ja –alustoista sekä arvio niiden soveltuvuudesta Lapin matkailuyritysten ja -alueiden käyttöön sekä suositukset jatkoon. Hankkeen tuloksena syntyy lisäksi Future Risk Lab -työpaja. Maakunnallisen ja osallistavan kehittämisprosessin aikana matkailuelinkeinon strateginen liiketoimintariskienhallinta ja johtamisosaaminen vahvistuu, mikä auttaa yritysten kilpailukyvyn ylläpitämisessä ja jatkuvuudessa sekä kasvu- ja innovaatiopotentiaalin nostamisessa. Yritysten yhteistyö TKI-toimijoiden (erityisesti korkeakoulut) välillä tiivistyy.TP 1 Sähköinen strategisen tason varautumisen työkaluRakennetaan yksinkertainen ja helppokäyttöinen digitaalinen työkalu. Työkalu auttaa liiketoiminnan riskienhallinnassa, eli riskien tunnistamisessa, niiden merkityksen arvioinnissa ja varautumistoimenpiteiden organisoinnissa. Kohteena on strateginen riskienhallinta, mikä tarkoittaa yrityksen tavoitteellista johtamista ja siihen liittyvien päätösten riskien tunnistamista ja hallintaa. Työkalu sisältää myös riskienhallinnan kypsyystason mittauksen, joka auttaa yritystä tunnistamaan riskienhallintansa tason ja ohjaa edistymään riskienhallinnan polulla.TP 2 Toimintaympäristö- ja ennakointitieto strategisen riskienhallinnan tarpeisiinTyöpaketissa kehitetään ennakointityökalujen käyttöä matkailuyritysten strategisten liiketoimintariskien hallitsemiseen, jotta yritykset pystyvät entistä paremmin tekemään päätöksiä siitä, miten kehittävät toimintaansa, mihin investoivat ja tiedon avulla parantavat kilpailukykyään ja innovointivalmiuksiaan. Työpaketissa kootaan ennakointityökalut Lapin matkailuyritysten tarpeisiin ja arvioidaan niiden soveltuvuutta matkailuyritysten strategiseen riskienhallintaan.TP 3 Future Risk LabFuture Risk Lab -toimintatavassa hyödynnetään ennakointityökaluja, kun pyritään löytämään yhdessä ratkaisuja ja varautumistapoja strategisen tason liiketoiminnan riskeihin ja suuntaamaan matkailuyritysten toimintaa entistä enemmän tulevaisuuteen. Future Risk Labissa yritykset työskentelevät asiantuntijoiden kanssa valitsemansa strategisen haasteeseen/ liiketoiminnan riskiin varautumiseksi. Future Risk Labissa yhdistetään ennakointityökalut vaiheistettuun ongelmanratkaisuun ja riskin analysointiin. Sen aikana yritykset yhdessä asiantuntijoiden kanssa analysoivat haasteen tai strategisen riskin juurisyitä ja vaikutuksia yrityksen tai alueen toimintaan, työstävät varautumiskeinoja tai ratkaisuja yhdistämällä ennakointitietoa asiantuntijoiden näkemyksiin. Työpaketissa toteutetaan viisi Future Risk Labia ja samalla kehitetään ennakointitiedon hyödyntämistä Lapin matkailuyritysten strategisessa riskienhallinnassa

Tulosten hyödynnettävyys

Hankkeen tulokset juurrutetaan yrityksiin (strateginen johto) ja hankkeen tuloksia hyödynnetään myös matkailualan koulutuksessa Lapin ammattikorkeakoulussa. Hankeaikana varmistetaan strategisen riskienhallintatyökalun jatkuvuus myös hankkeen jälkeen. Hankeaikana panostetaan viestintään ja sekä strategisen liiketoimintariskienhallintatyökalun, ennakointitiedon ja sen merkityksen, että Future Risk Lab -työtavan levittämiseen, jotta matkailun alueorganisaatiot, kuntien yrityskehittäjät, ja matkailuyrittäjät voivat hyödyntää näitä myös hankkeen päättymisen jälkeen.