Lappi Luxus – palveluja ja tuotteita lappilaiseen hyvinvointimatkailuun Rahoittajat Lisätietoa Mirva Tapaninen Aikataulu 1.8.2019 -31.12.2021 Kokonaisbudjetti EU-rahoituksen osuus 118017 € Organisaation oman rahoituksen osuus 30991 € Koulutus Matkailu Osaamisryhmä Vastuulliset palvelut Rahoituslähteet EAKR 2014-2020 Hankkeen tila Päättynyt Tavoite Hankkeen tavoitteena on tukea yrityksiä erityisesti sulan maan ajan hyvinvointipalveluiden ja –tuotteiden kehittämisessä ympärivuotiseksi toiminnaksi. Näitä voivat olla esimerkiksi kotimaan matkailijoille suunnatut elämän taitekohtiin sopivat rituaalit, joihin liittyvät aiheeseen sopivat saunahoidot paikallisine tuotteineen, ruokineen ja juomineen. Taitekohtia ovat esimerkiksi häät, lapsen syntymä, syntymäpäivät, valmistujaiset ja työpaikan vaihdos. Kansanperinteestä löytyy hyviä esimerkkejä ja ideoita tuotteistamisen avuksi esimerkiksi sulhasen saunottaminen. Ulkomaisille matkailijoille voivat sopia paremmin hyvinvoinnin edistämisen teemoihin liittyvät tuotteet, kuten rentoutumisen, palautumisen, puhdistautumisen ja virkistymisen palvelupaketit. Paitsi kansanperinnetietoa, myös tutkimustietoa luonnontuotteiden, saunan, kylpyjen ym. hoitojen vaikuttavuudesta kerätään hankkeen avulla yritysten käyttöön. Kansanperinnetiedon keräämistä ja hyödyntämistä hyvinvointipalveluissa kannattaa tehdä nyt, kun se vielä monilta osin on mahdollista. Tavoitteena on myös edistää palveluissa tarvittavien luonnon raaka-aineiden monipuolisempaa käyttöä uusien innovaatioiden kehitystyössä. Esimerkiksi sammalet, kivet, jäkälät, turve, savi, puiden eri osat, yrtit, marjat ja vesi eri muodoissaan tarjoavat rajattomia mahdollisuuksia tuotekehitykselle. Hankkeen tavoite on tukea lappilaisten luonnontuote-, hyvinvointi- ja matkailualan yritysten liiketoiminnan kasvua. Tämä toteutetaan kokoamalla eri alojen yrityksistä muodostuva verkosto sekä kehittämällä toimialan erilaisiin yrityksiin liiketoimintamalli. Mallia soveltavat yritykset hyödyntävät liiketoiminnassaan Lappi-brändin kriteerejä ja vahvistavat keskinäistä yhteistyötään. Hankkeessa tuotettu liiketoimintamalli ohjaa yrityksiä muotoilemaan tuotteitaan ja palveluitaan vastaamaan erilaisten asiakasryhmien tarpeisiin. Hankkeessa tuotettavan liiketoimintamallin tavoitteena on kehittää luonnontuote-, hyvinvointi- ja matkailualan yritysten kykyä 1) vahvistaa yhteistyötä Lapissa toimivien luonnontuotealan sekä matkailu- ja hyvinvointipalveluja tarjoavien yrittäjien sekä järjestöjen ja yhteisöiden, kuten kotiseutuyhdistysten ja museoiden kesken. Yritysten yhteistyöllä tuotetaan vetovoimaisia ja kysyntään vastaavia palvelu- ja tuotekokonaisuuksia, joiden pohjaksi kerätään perinne- ja tutkimustietoa hankkeen avulla. Hanke tukee Lappi-brändiä edistämällä alueen omista vahvuuksista lähtevien palveluiden ja tuotteiden kehittymistä. 2) muuntaa alueen matkailu- ja hyvinvointialan yritysten kysynnän vahvistuminen kannattavaksi liiketoiminnaksi. Organisaatioiden osaamista hyödynnetään alueen yritysten liiketoiminnan laadun kehittämisessä ja kasvun vahvistamisessa. Hanke tukee erityisesti pienimuotoisesti ja vasta alkuvaiheessa yrittäjämäisesti toimivien yritysten toiminnan muuntamista työllistäväksi liiketoiminnaksi. 3) huomioida liiketoimintaa kehittäessään tuotteidensa ja palvelujensa normit, säädökset ja lait 4) löytää tuotteilleen asiakkaita toisista luonnontuote-, hyvinvointi- ja matkailualan yrityksistä 5) kehittää omia tuotteitaan entistä paikallisemmiksi ja vetovoimaisemmiksi tavoitteena ympärivuotisen matkailun lisääntyminen. Hyödynnetään maailman suurimman luomukeruualueen ja tieteellisesti todennettujen metsän terveysvaikutusten mahdollisuuksia monialaisessa tuotekehityksessä ja markkinoinnissa. 6) hyötyä toimialan kasvavista kansainvälisistä markkinoista sekä matkailun kasvun, että viennin avulla. Kasvua voi toteutua laadukkaiden liiketoimintasuunnitelmien, ammattitaitoisen tuotekehityksen, markkinoinnin ja tehokkaan myynnin sekä kestävän hinnoittelun avulla. Tulokset Hankkeen tuloksena syntyy tutkimus- ja kansanperinnetietoa paikallisista ja alueellisista luontoon ja luonnontuotteisiin perustuvista hyvinvointipalveluista ja sekä räätälöityjä yrityskohtaisia palvelutuotteita monialaisena yhteistyönä palvelumuotoilun keinoin. Tämä tukee yrityksiä niiden kehittäessä aitoihin lappilaisiin luonnontuotteisiin, raaka-aineisiin ja tarinoihin perustuvaa ympärivuotista liiketoimintaa. Hankkeessa kehitettäviä tuotteita, palveluja ja liiketoimintamallia hyödynnetään lappilaisten luonnontuote-, hyvinvointi- ja matkailualojen yritysten markkinoinnissa kansallisesti ja kansainvälisesti. Monialainen yhteistyö yritysverkoston, oppilaitosten ja muiden toimijoiden kesken varmistaa lappilaisten luonnonympäristöjä hyödyntävien tuotteiden ja palveluiden muotoilun kaupallisiksi menestyksiksi. Hankkeen tuloksia voidaan jäsentää toimenpidekokonaisuuksittain. Toimenpidekokonaisuus 1 Luonnontuote-, hyvinvointi- ja matkailualan yrityksistä koostuva verkosto, jonka yhteistyöllä kehitetään uusia tuotteita. Verkoston ja uusien tuotteiden avulla vahvistetaan yritysten liiketoimintaa sekä lappilaisen matkailun ympärivuotista vetovoimaa. Verkosto mahdollistaa yhtenäisen liiketoimintamallin kehittämisen. Toimenpidekokonaisuus 2 Yritysten kehitystä ja toiminnan laajentamista tukeva liiketoimintamalli, jossa huomioidaan palveluiden ja tuotteiden ansaintalogiikka, paikallisuus, kansanperinne- ja tutkimustieto, luonnontuotteet ja raaka-aineet kestävällä ja vastuullisella tavalla. Liiketoimintamallin keskiössä ovat laatu, verkostossa toimiminen sekä toimintaa määrittävä lainsäädäntö. Toimenpidekokonaisuus 3 Liiketoimintamallin jalkautumisen myötä luonnontuote-, hyvinvointi- ja matkailualojen yritysten valmiudet liiketoimintansa vahvistamiseen kehittyvät. Yritysten keskinäinen yhteistyö lisääntyy ja ne löytävät uusia yhteisiä liiketoimintamahdollisuuksia (yritysryhmät). Yritykset kasvavat, löytävät uusia asiakkuuksia ja niiden toiminta kansainvälistyy. Lappi Luxus -liiketoimintamalli vakiintuu osaksi yritysten toimintaa. Hankkeessa tuotettu materiaali (esim. julkaisu) on yritysten ja muiden toimijoiden hyödynnettävissä hankkeen jälkeen.Hankkeen kokonaiskustannus on 351 254 €, josta EAKR-rahoitusta 263 438 €. Tulosten hyödynnettävyys Hankkeessa kerätään tutkimus- ja kansanperinnetietoa paikallisista ja alueellisista luontoon ja luonnontuotteisiin perustuvista hyvinvointipalveluista ja räätälöidään yrityskohtaisia palvelutuotteita monialaisena yhteistyönä. Tutkimus ja kansanperinnetietoa kerätään vahvistamaan lappilaisia luonnontuotteita ja –ympäristöjä hyödyntävien yritysten ja toimijoiden liiketoimintaa. Hankkeessa kehitettäviä tuotteita-, palveluja ja liiketoimintakonseptia hyödynnetään lappilaisten hyvinvointialojen yritysten markkinoinnissa kansallisesti ja kansainvälisesti. Hankkeessa kehitetään verkostoyhteistyötä matkailualueiden, Lapin koulutuskeskus REDUn ja Lapin AMKin välillä, jotta yhteistyö jatkuisi opintojaksojen toteutusten, uusien kehittämishankkeiden ja elinkeinolähtöisten toimeksiantojen muodossa. Lisäksi hankkeessa tuotetaan uutta tietoa oppilaitosten hyödynnettäksi opetuksessa. Lapin koulutuskeskus REDUn ja AMKin yhteistyön toteutuminen syventää molempien organisaatioiden henkilöstöjen osaamista ja yhteistyötä keskenään sekä hyvinvointimatkailualan toimijoiden kanssa.