Tavoite

Hankeen tavoitteena oli lisätä lappilaisten matkailutoimijoiden ja raaka-ainetuottajien tietämystä lähiruoasta ja sen tuomasta lisäarvosta sekä positiivisista vaikutuksista liiketoimintaan. Tavoite oli koota ja välittää tietoa lappilaisen lähiruoan tuomasta lisäarvosta matkailupalveluille, ruokamatkailun trendeistä ja matkailijoiden tarpeista, lappilaisista raaka-aineista ja raaka-aineiden tuottajista sekä raaka-aineiden potentiaalista. Hankkeen kehitystavoitteena oli lisätä lappilaisen lähiruoan näkyvyyttä ja käyttöä matkailupalveluissa.

Tavoitteena oli tiivistää alueellista yhteistyötä ja verkostoitumista raaka-ainetuottajien, matkailuyritysten ja matkailun kehittäjäorganisaatioiden välillä. Toimenpiteillä pyrittiin kasvattamaan lappilaisen lähiruoan käyttöä matkailupalveluissa ja toimijoiden tietämystä lähiruoan tuomasta kilpailuedusta ja merkityksestä yritysten imagolle. Tavoitteena oli muodostaa 3 alueellista yritysryhmää, joiden kanssa tehdään yhteistyötä hankkeen toimenpiteiden toteuttamiseksi, verkostoitumisen edistämiseksi ja tiedon välittämiseksi.

Hankkeen tarkoituksena oli edistää matkailuyritysten mahdollisuuksia hyödyntää lappilaisen lähiruoan ja puhtaiden raaka-aineiden käytön tuomaa lisäarvoa yrityksen markkinoinnissa ja kilpailukeinona.

Tulokset

Hankkeessa lähiruokaan liittyvää tutkimustietoa koottiin tutkimus- ja kehittämistulosten sekä muun kirjallisuuden ja lähteiden kautta. Lähiruoan tuottamaa lisäarvoa tarkasteltiin eri matkailijaryhmien, mutta myös muiden matkailun toimijatahojen näkökulmasta. Tiedonkeruussa keskeistä oli oman alueen ruokakulttuuriin, suomalaiseen elämäntapaan, puhtaaseen ruokaan ja ruokailumatkailun trendeihin huomion kiinnittäminen. Tuloksena tuotettiin Lähiruuan tuottama lisäarvo matkailulle Lapissa – Ruoka osana matkailijan kokemusta, matkailuyrityksen arvoa ja matkailukohteen imagoa -raportti.

Hankkeen julkaisussa, Makumatkalla Lapissa – Ideoita paikallisen ruokaperinteen hyödyntämiseen matkailussa, lähiruokaa tarkasteltiin monesta eri näkökulmasta. Näin tuotiin esille se potentiaali, mikä paikallisiin raaka-aineisiin sisältyy. Julkaisussa korostuvat asiakaslähtöisyyden, raaka-aineiden, verkostojen ja viestinnän näkökulmat. Julkaisu tuotettiin sekä painettuna sekä sähköisenä. Tiedonvälittämiseksi ja matkailutoimijoiden tietämyksen lisäämiseksi lähiruoan tuomista mahdollisuuksista hankkeen toimijat kirjoittivat useita artikkeleita.

Monialaisten yritysryhmien syntymiseksi ja yhteistyön muodostumiseksi yrityksille luotiin mahdollisuuksia järjestämällä tiedotustilaisuuksia sekä työpajoja Lapissa. Niitä järjestettiin ensisijaisesti hankkeen pilotti-alueilla Itä-Lapissa, Meri-Lapissa ja Tunturi-Lapissa, joissa raaka-ainetuottajat sekä luonnonvara-alan ja matkailun toimijat verkostoituvat. Työpajoissa välitettiin tietoa osapuolilta toisille ja näin edistettiin yritysyhteistyön syntymistä. Tuloksena syntyi kaksi uutta yritysyhteistyön alkua lähiruoan tuottajan ja matkailutoimijan välillä sekä kolme yritysryhmää.

Hankkeen määrälliset tulokset:

 1.      Yritysryhmät: 3 kpl

2.      Yritysvierailut: 7 kpl

3.      Tiedon välittämiseen liittyvät työpajat: 6

4.      Lähiruokamatkailuun liittyvät yleiset tiedotustilaisuudet: 7 kpl

5.      Osallistuminen eri tilaisuuksiin lähiruokamatkailuun ja sen eri teemoihin liittyen: 11 kpl

6.      Julkaisu Makumatkalla Lapissa lähiruokamatkailun edistämiseen ja raaka-aineiden monipuoliseen hyödyntämiseen: painos 200 kpl sekä sähköinen http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-316-222-8.

7.      Artikkelit: yhteensä 16 artikkelia, joista 7 artikkelia sisältyy Makumatkalla Lapissa julkaisuun