Levelappi – Peliliiketoiminnan edistäminen Lapissa Lisätietoa Sanni Mustonen Aikataulu 1.9.2023 -31.03.2026 Kokonaisbudjetti EU-rahoituksen osuus 259615 € Organisaation oman rahoituksen osuus 51923 € Koulutus Tieto- ja viestintätekniikka Osaamisryhmä Digitaaliset ratkaisut Rahoituslähteet ESR+ 2021-2027 (40) Hankkeen tila Käynnissä Tavoite Peliala on noussut Suomen suurimmaksi luovan alan vientiteollisuudeksi. Se on kasvava ja kansainvälinen ala, jolla on Suomessa yli 2 miljardin euron kokonaisliikevaihto. Peliteollisuus on Suomessa keskittynyt suurilta osin pääkaupunkiseudulle, muihin eteläisen Suomen kaupunkeihin ja Oulun ympäristöön. Tämän hankkeen tavoitteena on lisätä pelialan yrittäjyyttä Lapissa.Lapin ammattikorkeakoulu ja Lapin yliopisto ovat vuodesta 2017 lähtien järjestäneet kesäisin yhteisen peliopintojen kokonaisuuden, jossa opiskelijatiimit suunnittelevat ja toteuttavat pelin omien ideoidensa pohjalta. Osallistujia kesäpeliopinnoissa on ollut n. 60–90, ja niiden suosio on kasvanut vuosi vuodelta.Kesäpeliopinnoissa on syntynyt pelejä, joilla on kaupallista potentiaalia. Korkeakouluilla – tai Lapissa laajemminkaan – ei kuitenkaan ole ollut resursseja tai riittävää osaamista pelialan liiketoiminnan erityiskysymyksissä, jotta näitä pelejä kehittäneitä tiimejä olisi voitu systemaattisesti sparrata yritystoimintaan. Peliopinnoista nousseiden yritysten määrä onkin jäänyt vähäiseksi.Hankkeessa kehitetään, pilotoidaan ja vakiinnutetaan opinnot, joka keskittyvät erityisesti pelialan liiketoimintaan. Hanke lisää lisäksi korkeakoulujen henkilökunnan pelialan liiketoimintaosaamist a, mikä mahdollistaa koulutuksen jatkumisen sekä peliliiketoiminnasta kiinnostuneiden opiskelijoiden ohjaamisen myös hankkeen jälkeen. Hankkeen jälkeen opinnot jäävät korkeakoulujen vapaasti valittavaan opetustarjontaan.Koulutus järjestetään Rovaniemellä, mutta siihen kuuluu osia, joihin voi osallistua etänä. Koulutuksen osallistujat saavat yrittäjyysvalmiuksia, tukea ja rohkeutta yrityksen perustamiseen sekä verkostoja kansalliseen peliekosysteemiin liiketoiminnan aloittamisen ja kehittämisen tueksi. Hankkeeseen osallistuminen lisää osallistujien mahdollisuuksia työllistyä myös muuhun kuin omaan yritystoimintaan.Hanke järjestää lisäksi kaikille avoimen tilaisuuden, jonka tarkoitus on lisätä kiinnostusta pelialan liiketoimintaan Lapissa. Hanke tuo myös tietoa pelialasta lappilaisille yrityskehittäjille ja näin pyrkii lisäämään heidän edellytyksiään tukea pelialan yritystoimintaa suunnittelevia sekä jo perustettuja yrityksiä.Hanke vahvistaa Lapin startup-ekosysteemiä erityisesti pelialan osalta, mikä luo pohjaa peliliiketoiminnan lisääntymiselle sekä edistää lappilaisten pelialan osaajien pysymistä alueella sekä muualta Suomesta ja ulkomailta tulevien pelialan osaajien ja yritysten saamista Lappiin. Pitkällä aikavälillä hanke tukee Lapin elinkeinoelämän uudistumista ja taloudellista hyvinvointia.Hankkeen pitkän aikavälin tavoitteena on pelialan yritystoiminnan lisääntyminen Lapissa. Tavoitteeseen pääsemiseksi Lapin AMK ja Lapin yliopisto pilotoivat yhdessä koulutusta, joka on suunnattu korkeakoulujen opiskelijoille sekä muille lappilaisille pelialan yritystoimintaa suunnitteleville.Hankkeessa kehitettävä koulutus tarjoaa osallistujille osaamista pelialan liiketoiminnan ja yrittäjävalmiuksien kehittämiseen. Hankkeen aikana koulutusta pilotoidaan kahdesti. Pilotointi useampaan kertaan edistää pitkäjänteistä koulutuksen vaikuttavuuden kehittämistä ja koulutuksen juurruttamista korkeakouluihin. Vaikuttavuutta arvioidaan jokaisen toteutuksen aikana ja jälkeen, ja koulutuksen sisältöjä ja menetelmiä kehitetään arvioinnin perusteella.Koulutuksessa innostetaan osallistujia näkemään pelialan yrittäjyys mahdollisena työllistymisvaihtoehtona. Koulutuksessa saadut valmiudet lisäävät osallistujien työllistymismahdollisuuksia myös muuten kuin omassa yrityksessä. Hanke tukee yksilöllistä, jatkuvaa oppimista ja osaamisen täydentämistä sekä edistää yrittäjyyttä ja liiketoimintaosaamist a osana koulutusta.Hanke lisää korkeakoulujen henkilökunnan pelialan erityiskysymysten liiketoimintaosaamista niin, että koulutus voidaan hankkeen jälkeen järjestää ilman vastaavaa tarvetta ulkopuoliselle asiantuntemukselle. Korkeakoulujen edellytykset tukea maakunnan peliliiketoimintaa vahvistuvat.Hanke pyrkii lisäämään myös muiden lappilaisten kiinnostusta pelialan liiketoimintaa kohtaan avoimella tilaisuudella. Hanke tukee yrityskehittäjien peliliiketoiminnan osaamista, jotta he pystyvät työssään tukemaan paremmin alan yrittäjyyttä.Hanke tavoittelee asiantuntijapuhujien ja yrityskontaktien kautta myös lappilaisten pelialan osaajien verkostoitumista valtakunnallisesti ja kansainvälisesti. Tarkoituksena on, että Suomessa ja kansainvälisesti toimivat yritykset ja asiantuntijat tutustuvat lappilaiseen pelialan osaamiseen ja näkevät alueen mahdollisuutena esim. yrityksen sijoittumiselle, alihankinnalle tai osaajien rekrytoinnille. Hanke tukee maakunnan startup-ekosysteemin kehitystä erityisesti pelialalla sekä vahvistaa Lapin veto- ja pitovoimaa pelialasta kiinnostuneiden osalta kansallisesti ja kansainvälisesti. Tulokset Hankkeen tuloksena on pilotoitu ja vakiinnutettu Lapin korkeakoulujen yhteinen pelialan liiketoiminnan koulutus, joka on jatkossa tarjolla opiskelijoille vapaavalintaisina opintoina. Opintojen jälkeen osallistujilla on suunnitelma (mm. kohderyhmät, ansaintalogiikka) kesäpeliopinnoissa tai muualla kehitetyn pelin kaupallistamiseen sekä valmiudet yrityksen perustamiseen ja rahoituksen hakemiseen. He ovat verkostoituneet kansalliseen peliekosysteemiin liiketoiminnan aloittamisen ja kehittämisen tueksi.Hankkeen tuloksena myös korkeakoulujen henkilökunnan pelialan liiketoimintaosaaminen on vahvistunut niin, että opinnot voidaan järjestää pääosin omalla henkilökunnalla.Hanke on levittänyt tietoa pelialasta myös laajemmin Lappiin sekä tuonut peliliiketoiminnan erityiskysymyksistä tietoa lappilaisille yrityskehittäjille. Tulosten hyödynnettävyys Hankkeessa kehitetty koulutus jatkuu hankkeen jälkeen osana Lapin yliopiston ja Lapin ammattikorkeakoulun yhteisiä opintoja. Hankkeessa kehitetyn koulutuksen pysyvyyttä edistää se, että sen suunnittelussa hyödynnetään ja vahvistetaan korkeakoulujen jo olemassa olevaa pelialaan liittyvää opetustarjontaa. Hankkeen tuloksia voidaan soveltaa myös muille korkeakoulujen aloille liiketoimintaosaamisen edistämiseen.