Lukiosta korkeakouluun Rahoittajat Lisätietoa Niina Riihiniemi Aikataulu 1.1.2018 -31.12.2019 Kokonaisbudjetti EU-rahoituksen osuus 136516 € Organisaation oman rahoituksen osuus 27303 € Rahoituslähteet ESR 2014-2020 Hankkeen tila Päättynyt Tavoite Hankkeen tavoitteena on joustavoittaa siirtymävaihetta lukiosta korkeakouluun, lyhentää opiskeluaikoja sekä edistää koulutuksellista ja ohjauksellista tasa-arvoa seutukunnissa. Hankkeessa kehitetään lukiolaisille yksilöllisiä opintopolkuja ja tieto-, neuvonta- ja ohjauspalveluita (TNO-palveluita) sekä opintopolkuja tukevia avoimia korkeakouluopintoja. Avointen korkeakouluopintojen avulla laajennetaan samalla pienten lukioiden opintotarjontaa. Opintojen ja TNO-palveluiden toteuttamisessa keskeisessä asemassa ovat digitaalisuus, verkkoympäristöt sekä monimediaiset materiaalit. Lukioiden henkilöstön ohjausosaamisen kehittämistä tuetaan lyhyillä täydennyskoulutuksilla. Lisäksi hankeen tavoitteena on luoda lukioiden ja korkeakoulujen yhteistyömalli ja vakiinnuttaa se. Tulokset Hankkeessa rakennettiin yhdessä lukioiden opiskelijoiden ja henkilökunnan kanssa Lapin ammattikorkeakoulun ja Lapin yliopiston avoimista korkeakouluopinnoista muodostuva verkko-opintotarjotin sekä kurkkauksia korkeakouluopintoihin. Lisäksi hankkeessa luotiin verkko-opintoina toteutettavat Korkeakouluopintoihin perehtyminen 5op -opintojakso ja Lapin ammattikorkeakouluun koulutuskohtaiset toteutettavat lukioväyläopinnot. Lukioväyläopinnot suorittamalla on mahdollisuus hakeutumisen joustavasti erillishaussa lukion jälkeen Lapin ammattikorkeakouluuntutkinto-opiskelijaksi. Lukiolaisille suunnattuihin avoimiin korkeakouluopintoihin ilmoittautui yhteensä 99 lukiolaista, joista lukioväyläopintoihin ilmoittautui 18. Hankkeen aikana suoritettiin avoimen AMKin opintoja yhteensä 89 opintopistettä ja avoimen yliopiston opintoja 3 opintopistettä. Avoimen korkeakoulun opintotarjonta ja joustava väylä Lapin ammattikorkeakouluun jäävät käyttöön hankkeen päätyttyä. Lisäksi opinnot laajentavat lukioiden opintotarjontaa ja edistävät koulutuksellista tasa-arvoa asuinpaikasta riippumatta. Ohjauksen alueellista saatavuutta sekä lukiolaisten yksilöllisiä opintopolkuja ja tieto-, neuvonta- ja ohjauspalveluita (TNO-palveluita) edistettiin korkeakouluilla ja pilottilukioissa järjestetyillä uraohjauspäivillä sekä etäohjausta hyödyntämällä. Tiedottamista tuettiin laatimalla esite ja Erilaisia polkuja koulutukseen ja ammattiin -peli. Hankkeessa tuotettiin digitaalisia materiaaleja, jotka löytyvät avointen korkeakoulujen www-sivuilta. Lisäksi pilotoitiin ohjaukseen suunnattua virtuaalista kohtaamispaikkaa Oppijan tupaa. Tuotetut materiaalit jäävät osaksi avoimen korkeakoulun toimintaa ja Oppijan tupaa kehitetään pilotoinnin pohjalta palvelemaan toisen asteen opiskelijoiden ohjausta. Lukioiden henkilöstön ohjausosaamisen kehittämistä tuettiin järjestämällä viisi ohjauksen kysymyksiä käsittelevää webinaaria. Hankkeen toiminnan kautta löytyi hyviä käytäntöjä lukioyhteistyön toteuttamiseen sekä palautetta ja kokemuksia yhteistyön kehittämiseen. Toiminnan ja pilotointien pohjalta luotiin Lapin korkeakoulujen lukioyhteistyömalli ja Korkeakouluopintojen tarjoaminen lukiolaisille-malli. Toiminta jatkuu hankkeen päätyttyä lukioyhteistyömallin mukaisesti. Hankkeelle asetetut tavoitteet saavutettiin. Hankkeeseen osallistui 310 henkilöä. Hankkeessa on luotu systemaattisen yhteistyön perusta ja hankkeella on edistetty tavoitteiden mukaisesti Lapin lukiolaisten koulutuksellista ja ohjauksellista tasa-arvoa sekä mahdollisuutta siirtyä joustavasti lukiosta Lapin korkeakouluihin. Yhteistyöllä tuetaan Lapin lukioiden elinvoimaisuutta ja vetovoimaisuutta. Lisäksi hankkeessa kehitetyt toimenpiteet tukevat Lapin aluekehitystä ja tarjoavat lappilaisille nuorille hyviä vaihtoehtoja kouluttautumiseen ja työllistymiseen Lapissa. Hankkeesta on kerrottu tarkemmin seuraavissa julkaisuissa:Riihiniemi, N. (18.2.2020) Lukioyhteistyöllä matalampi kynnys korkeakouluopintoihinhttps://www.lapinamk.fi/fi/Esittely/Ajankohtaista/Pohjoisen-tekijat—Lapin-AMKin-blogi?ln=dottwdnc&id=45b4859f-7eb0-4fea-8985-f6a0c0baffeeMeän Tornionlaakso (29.8.2019) Väylänvarressa madalletaan kynnystä korkeakouluun (sivu12). https://tornionlaakso.edocker.com/reader/ec4056de-c998-11e9-91c6-00155d64030aRiihiniemi, N. (4.12.2018) Lukiosta sujuvasti korkeakouluun. https://www.lapinamk.fi/fi/Esittely/Ajankohtaista/Pohjoisen-tekijat—Lapin-AMKin-blogi?ln=dottwdnc&id=679b2985-74ea-42b5-88b7-4e660f523448 Lapin Kansa (21.11.2018). Korkeakouluopintoja jo lukioaikana.Meän Tornionlaakso (17.5.2018). LUKKO-hanke toimii siltana lukiosta korkeakouluun.Holopainen, P. & Riihiniemi, N. (5.4.2018). Lukiosta korkeakouluun-monia mahdollisuuksia. Meän Tornionlaakso.Riihiniemi, N. (13.3.2018). Polku lukiosta korkeakouluun. https://blogi.eoppimispalvelut.fi/aikuiskoulutuspalvelut/ Tulosten hyödynnettävyys – Hankkeessa kehitettyjä lukiolaisille suunnattuja avoimia korkeakouluopintoja ja TNO-palveluita tarjotaan kaikkiin Lapin lukioihin => avoin korkeakoulu palvelee entistä paremmin lukioiden, lukiolaisten ja alueen tarpeita – Hankkeessa kehitetyt erilaiset/vaihtoehtoiset väylät otetaan käyttöön korkeakouluihin tutkinto-opiskelijaksi hakeutumisessa -Lukioiden ja korkeakoulujen välistä yhteistyötä laajennetaan hankkeessa kehitetyn yhteistyömallin mukaisesti kaikkiin Lapin lukioihin