Matkailualueen kohdekokemuksen kehittämismalli Rahoittajat Lisätietoa Mirva Tapaninen Aikataulu 1.11.2017 -31.03.2020 Kokonaisbudjetti EU-rahoituksen osuus 288173 € Organisaation oman rahoituksen osuus 57635 € Koulutus Matkailu Osaamisryhmä Vastuulliset palvelut Rahoituslähteet EAKR 2014-2020 Hankkeen tila Päättynyt Tavoite Hankeen tavoitteena on vahvistaa lappilaisen matkailualueen imagoa ja edistää verkostoyhteistyön avulla Lapin matkailualueiden menestymistä globaalissa kilpailussa. Tähän vaaditaan syvää asiakasymmärrystä sekä yhteistyössä kehitettyjä, alueen omiin erityispiirteisiin ja kulttuuriperintöön pohjautuvia laadukkaita palveluita. Kehittämistavoitteena on parantaa matkailualueiden liiketoimintamahdollisuuksia ja yritysten kannattavuutta. Konkreettisena tavoitteena on luoda matkailualueen kohdekokemuksen kehittämismalli, jossa huomioidaan alueen erityispiirteet, toimintaympäristö, digitalisoinnin tuomat mahdollisuudet sekä luonnonvarojen ja kulttuuriperinnön hyödyntäminen palveluissa kestävällä tavalla. Hankkeella tiivistetään matkailualueiden verkostoyhteistyötä tutkimus- ja koulutus-, ja kehittämisorganisaatioiden, kuntien ja yritysten välillä. Välittämällä tietoa digitalisoinnin tuomista mahdollisuuksista matkailualueiden kehittämisessä parannetaan alueiden valmiuksia teknologiseen muutokseen. Matkailuala on maakunnan ja alueiden strategioissa esiin nostettu kasvava kärkiala, joka mahdollistaa taloudellista kasvua perifeerisille alueille. Tavoitteena on yhdistää matkailun ja lähialojen verkostoyhteistyötä uusien innovatiivisten palvelupolkujen kehittämisessä huomioiden eri sesongit. Tulokset Hankkeen tavoitteen mukaisesti on hahmoteltu kohdekokemuksen kehittämismalli, jonka valmistelussa on huomioitu niin verkostotoiminnan ja -johtamisen periaatteita kuin yksittäisten yritysten operatiivisen toiminnan nykytilanne ja sen kehittäminen. Kehittämismalli rakentuu verkostossa, yhdessä alueen yritysten ja muiden toimijoiden kanssa vastuullisesti. Kullekin kohteelle on muodostettu oma toimintamalli ja verkosto. Toimintamalli ja sen osat ovat hyödynnettävissä myös muihin kohteisiin. Kokonaisvaltainen kohdekokemus lunastaa asiakkaalle annetun arvolupauksen ja jättää positiivisen muistijäljen. Kohdekokemuksen kehittämismallia voidaan tarkastella monesta näkökulmasta. Kohdekokemuksen kehittämismalli löytyy osoitteesta: https://blogi.eoppimispalvelut.fi/tourismabc/kohdekokemuksen-kehittamismalli/. Kuvion alta löytyy tarkempi kuvaus mallista suomen- ja englannin kielellä. Tulosten hyödynnettävyys Hankkeessa kehitettävät matkailualueen kohdekokemuksen kehittämismallit pilotoidaan ja jalkautetaan hankkeen aikana ja ne jäävät osaksi osallistuvien yritysten ja muiden toimijoiden toimintaa. Hankkeen läpileikkaavana teemana on digitalisaatio ja hankeaikana selvitetään mitä mahdollisuuksia digitalisaatio voi tuoda toimijoiden hyödynnettäväksi toiminnassaan. Hankkeessa kehitetään verkostoyhteistyötä matkailualueiden, Lapin AMKin ja Layn välillä, jotta yhteistyö jatkuisi opintojaksojen toteutusten, uusien kehittämishankkeiden ja elinkeinolähtöisten toimeksiantojen muodossa. Hankkeessa tuotetaan uutta tietoa oppilaitosten hyödynnettäksi opetuksessa. Yliopiston ja AMKin yhteistyön toteutuminen syventää molempien organisaatioiden henkilöstöjen osaamista ja yhteistyötä keskenään sekä matkailualueiden elinkeinon kanssa.