Tavoite

Matkailuyrityksen verkkokoulutus – Tourism Business ABC –hankkeen tarve oli lähtöisin Lapin matkailun voimakkaasta kasvusta, joka on houkutellut alalle uusia toimijoita. Uusilla matkailuyrittäjillä ei ole välttämättä tietoa yritystoiminnasta tai matkailualalla toimimisesta. Lisäksi uudet toimijat ovat usein ulkomaalaisia, joille suomalainen yrityslainsäädäntö, käytänteet ja Lapin toimintaympäristö ovat vieraita.

 

Hankkeen tavoitteena oli rakentaa suomen- ja englanninkielinen verkkokoulutuspaketti matkailualalle aikovien tai jo toimivien yrityksien työvälineeksi. Koulutuspaketin avulla voidaan nostaa yritysten osaamistasoa, jolla varmistetaan yritystoiminnan, sekä tuotteiden ja palveluiden laadukkuus. Lisäksi minimoidaan riskejä, joita esimerkiksi ‘villit toimijat’ alalle tuovat.

 

Tavoitteena oli, että yritykset suorittavat ennen toimintansa aloittamista verkkokoulutuksen ja saavat suorituksesta ‘osaamismerkin’. Toisena mahdollisuutena suorittaa merkki suunniteltiin niin, että yritys suorittaa sen hakeutuessaan alueorganisaation jäseneksi päästäkseen yhteismarkkinoinnin piiriin. Hankkeessa oli tarkoitus määritellä, miten koulutuksen suorittaminen todennetaan ja kuka siitä vastaa. Ajatuksena oli, että koulutuspaketti räätälöitäisiin matkailun oppaiden turvallisuusosaamisen verkkokoulutuspaketin kaltaiseksi, www.arcticguide.fi.

Tulokset

Hanke toteutettiin yhdessä Rovaniemen kehityksen, Rovaniemen kaupungin ja Visit Rovaniemen kanssa. Hankkeen tuloksena syntyi suomen- ja englanninkielinen verkkokoulutuspaketti. Hankkeen toimenpiteitä olivat:

 

Työpaketti 1: Koulutuskokonaisuuden suunnittelu

Työpaketti 2: Toteutuksen suunnittelu

Työpaketti 3: Tekninen toteutus

Työpaketit 4: Testaus

Työpaketti 5: Koulutuskokonaisuuden testaus ja käyttöönotto

Työpaketti 6: Hankkeen hallinnointi