METKO – Metsäkoulutuksen osaamisen kehittäminen Rahoittajat Lisätietoa Merja Laajanen Aikataulu 1.1.2019 -31.03.2021 Budjetti Lapin AMKin kokonaisbudjetti 389275 € Lapin AMKin omarahoitus 19139 € Koulutus Metsätalous Osaamisryhmä Tulevaisuuden biotalous Rahoituslähteet ESR 2014-2020 Hankkeen tila Päättynyt Tavoite METKO-hankkeella metsäkoulutusta työelämälähtöisemmäksi Hankkeen tavoite oli kehittää Pohjois-Suomen metsäkoulutusta työelämäläheisemmäksi sekä rakentaa uusia yhteistyön malleja yritysten ja oppilaitosten välille. METKO-hankkeen hallinnoijan Lapin Ammattikorkeakoulun lisäksi mukana olivat Suomen Metsäkeskus, Lapin koulutuskeskus REDU, koulutuskuntayhtymä OSAO sekä Jokilaaksojen koulutuskuntayhtymä JEDU. Hanke toteutettiin 1.1.2019 – 31.3.2021 ja sitä rahoitti Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus Euroopan sosiaalirahastosta. Hankkeen taustalla oli tarve lisätä pysyvää yhteistyötä metsäalan oppilaitosten, toimijoiden ja yrittäjien välille. Erityisesti ammatillisen koulutusreformin toteutuminen ja työelämän jatkuvasti muuttuvat osaamistarpeet vaativat työssäoppimisen ja työelämäyhteistyön lisäämistä oppilaitoksissa. Tulokset Metsäala tarvitsee osaajia Tulevaisuudessa metsäalalla tarvitaan yhä enemmän ammattitaitoisia työntekijöitä. Metsäkoneyrittäjillä on pula osaavista kuljettajista ja ongelma tulee kasvamaan tulevaisuudessa. Oppilaitosten välillä tarvitaan myös uudenlaisen opetusyhteistyön kehittämistä mm. digitekniikan sekä yhteisopettajuuden avulla. Yhtenä onnistuneena toimenpiteenä hankkeessa kehitettiin yhteistyössä Lapin ammattikorkeakoulun ja Lapin koulutuskeskus REDUn välillä koneellisen puunkorjuun koulutuspaketti osaksi metsätalousinsinöörien opintoja. Tarkoituksena on syventää opiskelijoiden osaamista operatiivisessa puunkorjuussa sekä innostaa heitä kiinnostumaan myös metsäalan opetustehtävistä ammatillisella puolella. Koulutuspaketin avulla tuotiin näyttöihin perustuvaa arviointiosaamista ammattikorkeakouluun hyvin tuloksin. Opetusta ja ohjausta on hankkeessa kehitetty opettajien työelämäjaksojen ja pedagogisen täydennyskoulutuksen avulla. Opetuksen menetelmällisellä kehittämisellä motivoidaan opiskelijoita valmistumaan, lisätään oppilaitosten vetovoimaa sekä parannetaan oppilaiden työllistymismahdollisuuksia. Hankkeen aikana kehitetty toimintamalli opettajien työelämäjaksoista todettiin erittäin tarpeelliseksi sekä oppilaitosten että työnantajien keskuudessa. Pysyväksi käytännöksi suunnitellussa mallissa opettaja pääsee muutaman vuoden välein 2-4 viikon mittaiselle työelämäjaksolle päivittämään sekä työelämäyhteyksiä että -taitoja. Hankkeen avulla yritysyhteistyötä tiivistettiin ja yhtenä hyvänä käytänteenä luotiin pysyvä työryhmätoiminta, jonka avulla metsäalan toimijat pääsevät osallistumaan opetuksen kehittämiseen. Hankkeessa konkretisoitiin joustavaa opintopolkua metsäalan perustutkinnosta metsätalousinsinööriopintoihin väyläopintojen avulla. Ideana on, että tutkinto-opiskeluaika lyhenee ammatillisessa koulutuksessa hankitun osaamisen, osaamisen näyttöjen ja avoimessa ammattikorkeakoulussa suoritettujen väyläopintojen perusteella. Ohjausyhteistyötä tiivistettiin korkeakoulun toimijoiden ja ammatillisen toisen asteen toimijoiden välillä lisäämällä tiedottamista ja tiedonkulkua sekä parantamalla väyläopintojen osaamisen näyttöjen käytänteitä. Uusia toimintamalleja pysyvään käyttöön Hankkeessa kehitettiin useita uusia toimintamalleja, joista hyötyvät kaikki osapuolet. Yksi näistä on osatoteuttaja REDUn ideoima malli työelämävaihdosta. Opettajan käydessä puunkorjuuyrityksessä työelämäjaksolla suorittamassa koneellista puunkorjuuta, käy vastavuoroisesti kulloisen yrityksen edustaja osallistumassa oppilaitoksen metsäkonetyömaalla tapahtuvaan opetukseen. Toimintamalli tuo käytännön työelämäläheisyyttä opetukseen sekä edesauttaa pysyvän yhteistyön luomista eri osapuolten välille. Metsäalan työpaikoilla tapahtuvaan ohjaus- ja arviointiosaamisen kehittämisellä voitaisiin merkittävästi vaikuttaa opiskelijoista työnantajalle aiheutuviin kustannuksiin. Hankkeessa on lisätty toisen asteen ohjaus- ja arviointiosaamiseen liittyvää osaamista sekä oppilaitoksissa ja yrityksissä. Yrittäjiltä saadun palautteen perusteella koulutusta pyrittiin antamaan henkilökohtaisesti, työpaikoilla tapahtuvan oppimisen yhteydessä. Hankkeessa tuotettiin sekä kirjallista että verkosta löytyvää materiaalia ohjaus- ja arviointiosaamisen kehittämisen tueksi. Kaiken kaikkiaan hankkeessa on onnistuttu luomaan positiivista ja vuorovaikutteista muutosta oppilaitosten ja yritysten yhteistyöhön. Myös paikalliset metsäneuvostot ovat tunnistaneet samat metsäopetuksen kehitystarpeet sekä nähneet tehdyt toimenpiteet erittäin onnistuneina.