Tulokset

Hankkeessa perehdyttiin oppimisanalytiikkaa tukeviin, olemassa oleviin järjestelmiin. Piloteissa kehitettiin oppimisanalytiikan käyttöä vahvistavia pedagogisia malleja ja pohdittiin, miten oppimisanalytiikka voisi palvella oppijoita opintojen aikana. Löydettiin tietoa nykyisistä verkko-opintojen toteutuksista ja kehitettiin opetusta oppimisanalytiikka huomioiden. Myös uudenlaisia verkko-opintojen malleja syntyi.

Piloteissa havaittiin, että toteutusten suunnittelun ja opintojen vaiheistuksen merkitys korostuvat entisestään. Oppimisen muotoiluun tulee panostaa ja opiskelijoiden digijälkien tarkastuspisteiden suunnitteluun on kiinnitettävä huomiota. Analytiikan käytön myötä opiskelijoiden innokkuus omien opintojensa edistymisen seurantaan lisääntynee. Aikaan sitomaton opiskelu parantaa opintojen omatahtisuutta ja näin itsesäätely mahdollistuu. Myös oppimisanalytiikasta saadun tiedon jatkuva analysointi ja siihen reagoinnin tarve kasvavat. Analytiikasta on apua ohjaustyön kehittämiseen. Opettajille analytiikka tarjoaa mahdollisuuden havaita oppimisen haasteita ja viiveitä madaltaen näin varhaisen puuttumisen kynnystä.

Piloteissa tuotetut tietokoneavusteiset tehtävät motivoivat opiskelijoita ja parantavat niin opettajien kuin opiskelijoidenkin mahdollisuuksia seurata opintojen edistymistä.

Oppimisanalytiikan käytettäessä osaamisen jakaminen ja opettajien yhteistyö ovat avainasemassa. Suuri vahvuus opetuksen kehittämisessä on yhdessä tekeminen.

Tulosten hyödynnettävyys

Hankkeen tulokset ovat opetuksen arkea jo ennen hankkeen päättymistä. Opetus on vahva kehittäjä ja rakentaa hankkeen tuloksista itseään palvelevan työkalun.