Oppimisanalytiikka – avain parempaan oppimiseen AMKeissa Lisätietoa Pirjo Könni Aikataulu 1.3.2018 -30.06.2021 Budjetti Lapin AMKin kokonaisbudjetti 198700 € Lapin AMKin omarahoitus 59610 € Koulutus Liiketalous, Tornio Osaamisryhmä Digitaaliset ratkaisut Rahoituslähteet Ministeriöt Hankkeen tila Päättynyt Tavoite Hankkeen tavoitteena oli tutkia oppimisanalytiikkaa tukevia, olemassa olevia järjestelmiä sekä kehittää oppimisanalytiikkaa tukevia pedagogisia malleja ja tiedon analysointia helpottavia visualisointeja. Lapin AMKissa analytiikka tarkoittaa verkko-opinnoissa suoritettavaa tiedon keruuta ja analyysiä.Tavoitteena oli saada tietoa nykyisistä verkko-opintojen toteutuksista ja löytää analyysin kautta toteutusten parannuskohteita. Näin voidaan kehittää uudenlaisia verkko-opintojen malleja.Lisäksi hankkeessa tutkittiin, kuinka oppimisanalytiikan työkalut voivat palvella oppijaa opintojen suunnittelussa ja toteutuksessa. Tulokset Hankkeessa perehdyttiin oppimisanalytiikkaa tukeviin, olemassa oleviin järjestelmiin. Piloteissa kehitettiin oppimisanalytiikan käyttöä vahvistavia pedagogisia malleja ja pohdittiin, miten oppimisanalytiikka voisi palvella oppijoita opintojen aikana. Löydettiin tietoa nykyisistä verkko-opintojen toteutuksista ja kehitettiin opetusta oppimisanalytiikka huomioiden. Myös uudenlaisia verkko-opintojen malleja syntyi.Piloteissa havaittiin, että toteutusten suunnittelun ja opintojen vaiheistuksen merkitys korostuvat entisestään. Oppimisen muotoiluun tulee panostaa ja opiskelijoiden digijälkien tarkastuspisteiden suunnitteluun on kiinnitettävä huomiota. Analytiikan käytön myötä opiskelijoiden innokkuus omien opintojensa edistymisen seurantaan lisääntynee. Aikaan sitomaton opiskelu parantaa opintojen omatahtisuutta ja näin itsesäätely mahdollistuu. Myös oppimisanalytiikasta saadun tiedon jatkuva analysointi ja siihen reagoinnin tarve kasvavat. Analytiikasta on apua ohjaustyön kehittämiseen. Opettajille analytiikka tarjoaa mahdollisuuden havaita oppimisen haasteita ja viiveitä madaltaen näin varhaisen puuttumisen kynnystä.Piloteissa tuotetut tietokoneavusteiset tehtävät motivoivat opiskelijoita ja parantavat niin opettajien kuin opiskelijoidenkin mahdollisuuksia seurata opintojen edistymistä.Oppimisanalytiikan käytettäessä osaamisen jakaminen ja opettajien yhteistyö ovat avainasemassa. Suuri vahvuus opetuksen kehittämisessä on yhdessä tekeminen.