Palliatiivisen hoitotyön ja lääketieteellisen koulutuksen monialainen ja työelämälähtöinen kehittäminen / OKM kärkihanke Rahoittajat Sisältöön liittyvät linkit Siirry hankkeen omalle sivulle Lisätietoa Tarja Pykäläinen Aikataulu 1.2.2018 -31.12.2021 Kokonaisbudjetti EU-rahoituksen osuus 126616.56 € Organisaation oman rahoituksen osuus 37984.98 € Koulutus Sairaanhoitotyö, Rovaniemi Osaamisryhmä Tulevaisuuden terveyspalvelut Rahoituslähteet Ministeriöt Hankkeen tila Päättynyt Tavoite Hankkeen tavoitteet: 1) Selvittääpalliatiivisen hoidon ja lääketieteen opetuksen nykytila Suomessa ja verratasitä kansainvälisiin suosituksiin2) Laatiamoniammatillisesti (lääkäri, sairaanhoitaja, lähihoitaja) työelämänasiantuntijoiden kanssa palliatiivisen hoitotyön ja lääketieteen osaamisenkuvaus perus-, A-, B- ja C-tasolle3) Laatiavaltakunnallinen suositus palliatiivisen hoitotyön ja lääketieteenopetusohjelmasta hoitotyön korkeakouluihin ja yliopistojen lääketieteellisiintiedekuntiin palvelemaan palliatiivisen hoidon perusosaamista4) luodavaltakunnalliset ja yhtenäiset suositukset tutkintoon johtavasta erikoistumiskoulutuksestapalliatiiviseen hoitotyöhön ja lääketieteeseen palvelemaan palliatiivisenhoidon erityisosaamista. Lisäksi kehitetäänpalliatiivisen hoitotyön osalta ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon jayliopiston hoitotieteen opintojen välistä yhteistyötä, palliatiiviseen hoidonkoulutukseen liittyvää TKI toimintaa, innovatiivisia monialaisiaopetusmenetelmiä sekä muodostetaan valtakunnallinen monitieteinenpalliatiivisen hoidon koulutuksen asiantuntijaverkosto Tulokset Päätulokset:Saada osaamis- ja tarvekuvauksiin perustuvat sekäkansainvälisesti vertailukelpoiset opetusohjelmat ja jatkokoulutusjärjestelmätpalvelemaan palliatiivisen hoitotyön ja lääketieteen perustason ja erityistasontarpeita. Hanke syventää opettajien ammatillista osaamista sekä luo uusiamonialaisia opetusmenetelmiä. Palliatiivisen hoitotyön ja lääketieteen koulutussaavuttaa Suomessa kansainvälisen huipputason. Tulosten hyödynnettävyys Tarvekartoituksen pohjalta syntyneet palliatiivisen hoidon osaamistarpeet vastaavat työelämän tarpeita ja vastaavat siten palliatiivisen hoidon piirissä olevien potilaiden ja heidän omaistensa todellisiin tarpeisiin ihmisarvoa kunnioittavasti ja laadukkaasti. Palliatiivisen hoitotyön ja lääketieteen koulutuksen osaamiskuvaukset perustasolle, paikallistasolle ja erityisosaamisen tasoille, nostavat esille koulutukseen (opetussuunnitelmaan) palliatiivisen hoidon ja hoitotyön ydinsisällöt, jolloin hankkeessa tuotettu kansainvälisesti vertailukelpoinen kansallinen suositus palliatiivisen koulutuksen opetusohjelmaksi hoitotyön ja lääketieteen peruskoulutukseen mahdollistaa terveydenhuollon ammattilisten osaamisen kehittymisen korkealle tasolle huomioiden alueellisuus. Opetusohjelma varmistaa hoitotyön ammattilaisten ja lääkereiden palliatiivisen hoidon perustason osaamisen ja työelämän valmiudet perustasolle luoden opetussuunnitelmiin arviointikriteerit. Suositus palliatiivisen lääketieteen ja hoitotyön jatkokoulutusjärjestelmästä antaa työelämän valmiudet ja tutkintoon johtava erikoistumiskoulutus syventää osaamista asiantuntijatasolle. Opiskelijoiden joustava pääsy palliatiivisen hoitotyön ja lääketieteen harjoitteluihin, jolloin työelämävalmiudet ja työhön sijoittuminen paranee. Saatujen tulosten avulla opettajien pedagogista ja ammatillista osaamista syvennetään viiden opintopisteen koulutuksella Joustava opintopolku yliopiston hoitotieteen ja ylemmän ammattikorkeakoulun välillä mahdollistaa erityistason osaamisen ja työhön sijoittumisen paranemisen tulevaisuuden hoitotyön asiantuntijoilla, opettajilla ja esimiehillä. Hankeen aikana kehitetyt uudet oppimisympäristöt sekä palliatiivisen hoitotyön ja lääketieteen opetusohjelma mahdollistavat opiskelijalle korkeatasoisen osaamisen ja alueellisen saavutettavuuden. Palliatiivisen hoitotyön ja lääketieteen opetuksen kehittämisen kansallinen asiantuntijaryhmäverkoston avulla kehitetään edelleen palliatiivisen hoitotyön ja lääketieteen opetusta, tutkimusta- ja kehitysyhteistyötä. ja varmistetaan tulevaisuudessa tutkimustiedon ja hyvien käytäntöjen integroitumisen koulutukseen ja työelämään.