Tavoite

REKEY, Restonomien koulutuksen ja elinkeinon yhteiskehittäminen -hankkeessa

kehitetään Ammattikorkeakoulun ja elinkeinoelämän yhteistoimintamallilla pyritään vahvistamaan suomalaisen MARA-alan palvelukehittämisosaamista ja palveluliiketoimintaosaamista ja siten kilpailukykyä kansainvälisessä toimintaympäristössä.

Hankkeessa ovat mukana Suomen ammattikorkeakoulujen restonomi-opintoja tarjoavat oppilaitokset (13 oppilaitosta), päähakijana Laurea amk.

Tavoitteena on kehittää ammattikorkeakoulujen välistä sekä koulutuksen ja työelämän välistä vuorovaikutusta yhteistoimintamallin avulla. Kansallinen osaamisen vaihto, esimerkiksi yhteisen koulutustarjonnan tai opintopolkujen muodossa parantaa yhteistoimintaa koulutuksen ja elinkeinon sekä opettajien ja opiskelijoiden välillä. Tavoitteena on osallistavilla menetelmillä kehittää yhdenvertaisia mahdollisuuksia erilaisissa oppimisympäristöissä, kuten digitaalisten palvelujen hackathon. Tavoitteena on lisätä tietoisuutta eri ammattikorkeakoulujen tekemän kansainvälisestä tutkimuksesta ja yhteistyöstä. Profiilin nostaminen on tarpeen, erityisesti tutkimus- ja kehittämistyön osalta. Ammattikorkeakoulujen tutkimustoimintaa tunnetaan elinkeinossa huonosti, esimerkiksi ylempien ammattikorkeakoulujen tutkimustoiminta on EQF 7 -tasoa. Tavoitteena on luoda jatkuvuutta living lab-toimintamallin avulla kansallisessa innovaatioekosysteemissä.

Lapin amk rooli ja tavoitteet ovat hankkeen työpaketissa 4, joka toteutetaan yhteistyössä Kajaanin amk kanssa. Tavoiteena on kehittää opiskelijalähtöisiä tapahtumia RestoJamit konseptiin. Kevyesti rakennettavien tapahtumien kautta haetaan tämän päivän tarpeisiin työelämän yhteistyömuotoja valtakunnallisesti. Tavoiteena on tarjota matkailu- ja palvelualan yritysten tarpeisiin kehitettämiskonsepteja kilpailumuotoisena RestoJamit tapahtuman alla. RestoJamit tapahtuma toteutetaan yhteistyössä alan elinkeinoelämän kanssa hakien ratkaisuja pitkäaikaiseen tapahtumatoteutukseen osana restonomiopiskelijoiden opintoja. Toimenpiteiden kautta tapahtumalla haetaan näkyvyyttä restonomi koulutuksen työelämäläheiselle toiminnalle.

Tulokset

Valtakunnallisen ReKey hankkeen päätulokset:

Kehitetään restonomikouluttajille uudenlaisia oppimisympäristöjä ja -tapoja sekä yhteistoimintamallia.

Ammattikorkeakoulun ja elinkeinoelämän yhteistoimintamallilla vahvistetaan suomalaisen matkailu-ja ravitsemisalan

palveluliiketoimintaosaamista, tutkimustoiminnan verkostoa ja vaikuttavuutta sekä kilpailukykyä kansainvälisessä

toimintaympäristössä.

Mara-alan tutkimustoiminnan profiilia, alueellisen tutkimustoiminnan vaikuttavuutta selkiytetään ja vahvistetaan.

Parannetaan ammattikorkeakoulujen henkilöstön ja opiskelijoiden työelämälähtöistä tutkimustoimintaosaamista.

Restonomikouluttajien menetelmä- ja pedagoginen osaaminen sekä verkostot kehittyvät.

Opiskelijoiden yrittäjyysosaamista lisätään kehittämällä pedagogisia toimintamalleja.

Digitaalinen osaaminen ja avoimen innovaatiotoiminnan tietokanta mara-alalla vahvistuu.

Sitoutetaan myös pieniä yrityksiä hankkeen jälkeiseen yhteistoimintaan.

Vahvistetaan ammattikorkeakoulun roolia kansallisessa innovaatioekosysteemissä.

Lapin amk /työpaketti 4 tulokset:

– RestoJamit tapahtuma toteutettu digitaalisesti ja valtakunnallisesti eri oppilaitospaikkakunnilla.

– Osallistutaan erilaisiin työelämän yhteistyötoteuuksiin hakien tulevaisuuden käytänteitä työelämäyhteistyöhön tarjotean samalla restonomi opiskelijoille erilaisia oppimisympäristöjä.

– Luodaan konsepti ja käytänne, joka mahdollistaa RestoJamit tapahtumakonseptin toteuttamisen eri paikkakunnilla ja valtakunnallisesti hankkeen päättymisen jälkeen.

Tulosten hyödynnettävyys

Hankkeen käytännön toimenpiteistä syntyy käytänteitä, joita voidaan toteuttaa kansallisesti hankkeen jälkeen.