Digital and Technological Social and Healthcare Enhanced service delivery in Remote areas – Challenges and Opportunities Lisätietoa Susanna Leskinen Aikataulu 1.2.2025 -31.01.2028 Budjetti Hankkeen kokonaisbudjetti 1.496.662,20 € Lapin AMKin kokonaisbudjetti 318978.88 € YK:n kestävän kehityksen tavoitteet Koulutus Sairaanhoitotyö, Kemi Osaamisryhmä Tulevaisuuden terveyspalvelut Rahoituslähteet NPA 2020-2027 Hankkeen tila Käynnissä Osaamiskärjet Vaikuttavat palvelut, toimintamallit ja älykkäät ympäristöt hyvinvointityössä Tavoite RemoTED käynnistyi 1.2.2025 ja sen päätoteuttajana toimii Lapin AMK:n Tulevaisuuden Terveyspalvelut. Osatoteuttajina hankkeessa ovat Karelia AMK, Atlantic Technological University Irlannista sekä University of Iceland Islannista. Hankkeen rahoittajana on Interreg Northern Periphery and Arctic (Interreg NPA). Valmisteluhankkeen tulosten perusteella todettiin, että pitkien etäisyyksien alueilla on osaajavaje sekä sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten digi- sekä teknologiaosaaminen vaihtelee suuresti. Monet ammattilaiset kokevat epävarmuutta käyttää erilaisia uusia teknologioita työssänsä, joka asettaa haasteen edistää sosiaali- ja terveysalan digitalisaatiota. Sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset kaipaavat lisää käytännön taitojen harjoittelemista ja itsevarmuuden lisäämistä käyttää erilaisia teknologisia ratkaisuja työssänsä. RemoTED pyrkii edistämään sosiaali- ja terveysalan palveluita tukemalla digi-orientoituneita käytäntöjä pitkien etäisyyksien alueille. Yhteistyössä yhteistyökumppaneidemme kanssa luodaan ja testataan jatkuvan oppimisen koulutussisältöjä, jotka tukevat sotealan ammattilaisten digitalisaatiotaitoja sekä pilotoidaan erilaisia teknologisia ratkaisuja käytännössä. Hankkeen hyötyjä ovat muun muassa sotealan ammattilaisten välisten digi- ja teknologiaosaamisen eroavaisuuksien tasapainottaminen sekä lisääntynyt varmuus käyttää teknologiaa työssä. Pitkän aikavälin hyötyjä ovat muun muassa digitalisaation myötä edistyneet palvelut pitkien etäisyyksien alueilla sekä ammattilaisten työtaakan keventyminen. Onnistunut digitaalisten ja teknologisten ratkaisujen implementointi johtaa entistä tehokkaampiin ja saavutettaviin palveluiden sekä lisäksi uusien palvelumallien kehittämiseen. Tulokset Sote-ammattilaisilla on vahvempi osaaminen digitaalisten ja teknologisten ratkaisuiden ja menetelmien käytöstä, jota voivat hyödyntää työssään. Lisäksi heillä on syvällisempi ymmärrys ja tietämys esim. tekoälyyn, robotiikkaan, digitaalisiin hoito- ja palvelupolkuihin ja etäseurantatyökaluihin liittyen. Hankkeessa tuotetaan ’Toolkit’, joka julkaistaan e-kirjana hankkeen päätösseminaarissa. Tämä on avoin kaikille. Kuvaus: ’Toolkit includes methodology and description of the journey to identify competences/skills to develop and use them to support the introduction of new tech in remote care services. This includes available ongoing training offerings, their description, supported competences, and how to access them.’ Toolkit tulee olemaan ’know how’-opas miten edistää ammattilaisten osaamista ja taitoja pitkien etäisyyksien – sekä harvaan asutuilla alueilla. Tulosten hyödynnettävyys Jo projektin aikana, esim. oppikokonaisuuksia ja -koulutuksia pilotoidessa, ammattilaiset hyötyvät projektista. Mutta pääpaino tulosten hyödynnettävyydessä on projektissa kehitettävän ’Toolkit’ muodossa, josta tällä hetkellä ajatuksena on tehdä e-kirja. Tätä on mahdollista hyödyntää laajemminkin kuin vain projektissa ja sidosryhmissä, sillä projekti päättyy Kick-out tilaisuuteen, jossa tämä ’Toolkit’ julkistetaan. Projektia viedään eteenpäin tiiviissä sidosryhmätyöskentelyssä, jolloin tulokset muotoutuvat vastaamaan heidän tarpeitaan.